ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

17
3
Alekz078:
Jag har tittat runt på internet men fattar inte riktig en sak om ögonfransgecko.
Passar en ögonfransgecko i ett 50x30x30?

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_ciliatus

21-30 cm

Minsta tillåtna yta: 0,25 m²
Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,03 m²
Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,12 m2
Minsta höjd: 0,5 m

82
224
Linsen:
Enligt jordbruksverket måste en reptil mellan 21-30cm , trädlevande art då ha en markyta på 0,25kvm och en minsta höjd på 50cm.

Ett terrarium på 50cm lång, 50cm djup och 50cm hög är alltså minimum. Men jag skulle aldrig stoppa en ögonfransgecko i ett sånt litet terrarium. Många kör på ett 45x45x60 från Exo terra. 

Skulle köra på ett 45x45x90 om inte större om jag vore du, för djurets bästa välmående. Har mina i varsitt 45x45x90 från Exo terra och det funkar utmärkt. Hade Exo terra gjort 50x50x90 hade jag definitivt köpt det istället, men det är vad det är.

82
224
Linsen:
Dessutom har du ställt samma fråga tre trådar i rad. Du borde nog veta nu vad som går att ha i en 50x30x30 nu. 

Marklevande geckos på högst 10cmish.
Eller gå för någon insekt. 
De är de som skulle trivas bättre där i.

17
3
Alekz078:
Linsen skrev:
Dessutom har du ställt samma fråga tre trådar i rad. Du borde nog veta nu vad som går att ha i en 50x30x30 nu. 

Marklevande geckos på högst 10cmish.
Eller gå för någon insekt. 
De är de som skulle trivas bättre där i.

Jag får aldrig svar på min fråga därför så frågar jag. Men vilken är LÄMPLIG i ett sånt terrarium

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Linsen skrev:
Enligt jordbruksverket måste en reptil mellan 21-30cm , trädlevande art då ha en markyta på 0,25kvm och en minsta höjd på 50cm.

Ett terrarium på 50cm lång, 50cm djup och 50cm hög är alltså minimum. Men jag skulle aldrig stoppa en ögonfransgecko i ett sånt litet terrarium. Många kör på ett 45x45x60 från Exo terra. 

Skulle köra på ett 45x45x90 om inte större om jag vore du, för djurets bästa välmående. Har mina i varsitt 45x45x90 från Exo terra och det funkar utmärkt. Hade Exo terra gjort 50x50x90 hade jag definitivt köpt det istället, men det är vad det är.

Se till att du håller dej till att skriva måtten på samma sätt hela tiden, dvs bredd*djup*höjd.
Kan bli stor förvirring annars om du skriver i olika följd.

82
224
Linsen:
Alekz078 skrev:

Jag får aldrig svar på min fråga därför så frågar jag. Men vilken är LÄMPLIG i ett sånt terrarium

De har du ju fått! Kolla mitt första svar i din första tråd. 
Eller så googlar du ju bara upp "Gecko smaller than 10cm" eller "Insect in terrarium"

Här har du några efter 20 sekunders googlande:
Vipergecko
P. Picta
Sammetsgecko
Petriis gecko
Tropiocolotes tripolitanus

82
224
Linsen:
Flyers90 skrev:

Se till att du håller dej till att skriva måtten på samma sätt hela tiden, dvs bredd*djup*höjd.
Kan bli stor förvirring annars om du skriver i olika följd.

Skriver alltid i längd, djup, höjd. Kolla själv, det är ju exakt det jag gjort :P

17
3
Alekz078:
Linsen skrev:

De har du ju fått! Kolla mitt första svar i din första tråd. 
Eller så googlar du ju bara upp "Gecko smaller than 10cm" eller "Insect in terrarium"

Här har du några efter 20 sekunders googlande:
Vipergecko
P. Picta
Sammetsgecko
Petriis gecko
Tropiocolotes tripolitanus

Iblad kan man ta de lungt

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Linsen skrev:

Skriver alltid i längd, djup, höjd. Kolla själv.

My bad! *tröttmössa på*
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild