Någon som vet art?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Anna_00:
Hejsan! Har hittat en ödla.... den kan ha följt med hem från Malaysia... frågan är vad det är för art? Någon som vågar sig på en gissning? 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Här är en lista över reptiler från Malaysia.
en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Reptiles_of_Malaysia

Påminner lite om våra europeiska ödlor.

Den ledande frågan blir sedermera: Hur följde den med hem kanske?

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
NellyNiklas skrev:

Mvh
Niklas

Håller med. Ser snarare ut som en skogsödla som kommit in i väskan när ni var hemma än något från Thailand. 

29
13
HeartbeatReptile:
Skogsödla?

953
1840
peter54:
Anna_00 skrev:
Hejsan! Har hittat en ödla.... den kan ha följt med hem från Malaysia... frågan är vad det är för art? Någon som vågar sig på en gissning? 

Det där är en vanlig svensk skogsödla, den har inte följt med dig hem från Malaysia om du inte hade med den dit.

2
0
Anna_00:
NellyNiklas skrev:

Mvh
Niklas

Ja du... jag var i Malaysia och när jag fällde upp väskan här hemma sprang där en kompis.... exakt hur när var han kommit i väskan vet jag inte.... :-) 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Anna_00 skrev:

Ja du... jag var i Malaysia och när jag fällde upp väskan här hemma sprang där en kompis.... exakt hur när var han kommit i väskan vet jag inte.... :-) 

Se till att släppa ut den. Dock: vart var det den kan ha kommit in, vart packade du väskan innan respektive efter resan. Om den t.ex skulle komma från låt oss säga Stockholm och släpps ut i Göteborg (bara ett exempel) kan det ha kommit med parasiter, eller bakterier. Även om arten finns på båda ställen kan det förekomma en genetisk variation, som du ev. pajar (har ej koll på detta så rätta mig om jag har fel, men oavsett så kan ju parasitrisken finnas).

10
1
ErikGerdin:
Hej är det någon som vet art jag fråga när jag köpte den men jag tror att det är en djungelrutpyton men ville fråga endå 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
ErikGerdin skrev:
Hej är det någon som vet art jag fråga när jag köpte den men jag tror att det är en djungelrutpyton men ville fråga endå 

En bild hade hjälpt.

10
1
ErikGerdin:
Jag får inte upp någon bild eller så är det jag som inte vet hur man gör men gå in på min sida så finns det bilder 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild