V.glauerti, V.gilleni eller C.kingii? - beslutsvårigheter och tankar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Sitter tillfälligt fast i funderingarna kring införskaffning av nya ödlor. Jag har kommit fram till 3 alternativ som är av intresse. Hade jag kunnat så hade jag införskaffat alla 3 givetvis, men så kul ska vi inte ha denna gången. Skäggagamer har jag haft tidigare men är grön på varaner. 

De intressanta arterna är enligt titeln:
Varanus glauerti - Kimberley Rock Monitor/Klippvaran
Varanus gilleni - Pygmy Mulga Monitor/?
Chlamydosaurus kingi - Frilled Neck Lizard/Kragagam

Anledningen till varför jag har valt dessa är bla. att jag har en förkärlek till Australienska reptiler. V. glauerti är ju bland den snyggast tecknade varanerna inom hobbyn, enligt mitt tycke. V. gilleni är lockande med sin ”lilla” storlek och det sägs att den är minst lika aktiv som sina större kusiner. C. kingii är något jag suktat efter sennan barnsben. Den är ju minst sagt unik. Nu har jag även fått möjligheten att införskaffa röda varianter av C. kingii.

Men, som sagt, jag kan (för nuvarande) endast välja en och jag har svårt att välja. Plats är inget större problem och går alltid att lösa.

Jag vill höra lite vad Ni tycker. Vad har ni för synpunkter? Ni som har erfarenhet av dessa arter, vilka erfarenheter och tips kan ni dela med er av? 

Mvh Niklas

Edit: Borde förtydliga då frågan lär komma. Jag har läst TD’s skötselråd för V. glauerti och C. kingii samt böckerna ” Frilled Neck Lizard as pets, a completer owner’s guide” och ”Monitor Lizard as pets, a comprehensive owners guide” samt en massa internet- och YT-läsning ovanpå det.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Jag tycker oftast det är positivt med mindre djur, så hade jag varit du, hade jag satsat på Varanus gilleni och get den ordentligt med utrymme. Jag har själv en Varanus pilbarensis, vilket enligt mig är en av de snyggare varan-arterna, som även den blir relativt liten.

C.kingii är väl fina de med, men tänk på att deras krage oftast inte är utfälld vilket kan göra att de inte får det karaktäristiska utseendet man ser på många bilder där de är rädda.

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
anders skrev:
Jag tycker oftast det är positivt med mindre djur, så hade jag varit du, hade jag satsat på Varanus gilleni och get den ordentligt med utrymme. Jag har själv en Varanus pilbarensis, vilket enligt mig är en av de snyggare varan-arterna, som även den blir relativt liten.

C.kingii är väl fina de med, men tänk på att deras krage oftast inte är utfälld vilket kan göra att de inte får det karaktäristiska utseendet man ser på många bilder där de är rädda.

Tackar för input!

Vad gäller C. kingii så är jag medveten om att de blir "tama" eller vana vid människor och minskar just "kragandet". De tillbringar också 90% av tiden i träden/i vertikalläge så själva de vinner inga "aktivitets poäng" om vi jämför den med de övriga alternativen. 

V. pilbarensis är också väldigt stilig! Är den i storleksordningen som V. glauerti?

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
NellyNiklas skrev:

Tackar för input!

Vad gäller C. kingii så är jag medveten om att de blir "tama" eller vana vid människor och minskar just "kragandet". De tillbringar också 90% av tiden i träden/i vertikalläge så själva de vinner inga "aktivitets poäng" om vi jämför den med de övriga alternativen. 

V. pilbarensis är också väldigt stilig! Är den i storleksordningen som V. glauerti?

Den är mindre än V.glauerti. Skulle säga att den är någorlunda nära gilleni i storlek, möjligtvis något större (typ 35-45cm med svans).

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
anders skrev:

Den är mindre än V.glauerti. Skulle säga att den är någorlunda nära gilleni i storlek, möjligtvis något större (typ 35-45cm med svans).

Hmm, får nog lägga till V. pilbarensis i listan också. Priset skrämmer lite dock, men det är nog att räkna med hos alla alternativ. Tillgång och efterfrågan. Har dock sett några V. storri på sälj/köp-hörnan.
Kommer ta en närmare titt i Hamm i Sept.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild