Akut botten matrmaterial Skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
1
Elias14:
Hej är det någon här som har någon bra erfarenhet av ätbart botten material eller funkar valigt vetekross som botten materiel eller något liknande som funkar till en Skäggagam (honna)

206
224
Danne72:
är nog bättre att mata djuret än att den ska äta av bottensubstratet :)
Elias14 skrev:
Hej är det någon här som har någon bra erfarenhet av ätbart botten material eller funkar valigt vetekross som botten materiel eller något liknande som funkar till en Skäggagam (honna)

26
1
Elias14:
Danne72 skrev:
är nog bättre att mata djuret än att den ska äta av bottensubstratet :)

med ätbart så mennas det med att om hon skulle få sig något av bottensubstratet så blir inte lika falrigt som om det skulle va sand/jord och annat

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Vetekross känns ju inte naturligt alls, en liten gissning är att det möglar men kan ha fel. Jag tycker heller inte om sand. Inte för att jag tror det är så farligt med lite sand, utan för att det ej är deras naturliga substrat.

Jag tror att excvator clay är bra, och det är hårt substrat i naturen där de lever ser det ut som efter en snabb googling.
 Jag tycker även det är snyggt att forma det till vad man vill.

Skaffa inte djur du inte är redo för, du har ju skapat flera trådar med frågor du borde vetat långt innan köp, när du gjorde researchen eller åtminstone frågat under den tiden. Spelar ingen roll hur länge du gjort research, utan hur väl du gjort research.
Vill ej låta otrevlig och nu är ju köpet gjort. Ta detta som kritik, ej hat och admin får gärna redigera mitt inlägg då jag har lätt att få det att låta som fel ton på vad jag vill säga över text.

26
1
Elias14:
EmanuelKarl skrev:
Vetekross känns ju inte naturligt alls, en liten gissning är att det möglar men kan ha fel. Jag tycker heller inte om sand. Inte för att jag tror det är så farligt med lite sand, utan för att det ej är deras naturliga substrat.

Jag tror att excvator clay är bra, och det är hårt substrat i naturen där de lever ser det ut som efter en snabb googling.
 Jag tycker även det är snyggt att forma det till vad man vill.

Skaffa inte djur du inte är redo för, du har ju skapat flera trådar med frågor du borde vetat långt innan köp, när du gjorde researchen eller åtminstone frågat under den tiden. Spelar ingen roll hur länge du gjort research, utan hur väl du gjort research.
Vill ej låta otrevlig och nu är ju köpet gjort. Ta detta som kritik, ej hat och admin får gärna redigera mitt inlägg då jag har lätt att få det att låta som fel ton på vad jag vill säga över text.

Jag fösrstår dig men allt har fallit på plats nu och ska köpa excvator clay när vi har byggt det nya terraiumet som ska vara mycke mycket störe.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Elias14 skrev:

Jag fösrstår dig men allt har fallit på plats nu och ska köpa excvator clay när vi har byggt det nya terraiumet som ska vara mycke mycket störe.

Hur stort? ;) Låter bra isf. Ta det bara som kritik och något att tänka på i framtiden.

26
1
Elias14:
EmanuelKarl skrev:

Hur stort? ;) Låter bra isf. Ta det bara som kritik och något att tänka på i framtiden.

Vet inte riktigr en men men har ett skriv bord som jag tänkte ta mått ifrån på bred och längd så ganska så stort ifall blir det

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Elias14 skrev:

Hur kommer det sej att alla dina trådar är ”Akut”?

Du får nog svar lika snabbt i detta forum även om du inte skriver att alla dina trådar är akut. 
Och som EmanuelKarl redan skrivit så är många av dina frågor sånt som du borde ha kollat upp innan du skaffat en ödla.

bottensubstrat som du bör ha till en skäggis är vanlig sandlådesand och solmull, som du sedan blandar 50/50.
se till att det är minst 10cm djupt sen.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Flyers90 skrev:

Hur kommer det sej att alla dina trådar är ”Akut”?

Du får nog svar lika snabbt i detta forum även om du inte skriver att alla dina trådar är akut. 
Och som EmanuelKarl redan skrivit så är många av dina frågor sånt som du borde ha kollat upp innan du skaffat en ödla.

bottensubstrat som du bör ha till en skäggis är vanlig sandlådesand och solmull, som du sedan blandar 50/50.
se till att det är minst 10cm djupt sen.

Vad tror du om min idé du som antagligen kan mer än mig ang skäggisar. Med tanke på att de ser ut att leva på hård båten i det vilda. Förutsatt att honor som är gravida (eller om de kan lägga obefruktade ägg, jag har som sagt ingen större koll på arten) ska ha grävbart matereal att lägga äggen i.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
EmanuelKarl skrev:

Vad tror du om min idé du som antagligen kan mer än mig ang skäggisar. Med tanke på att de ser ut att leva på hård båten i det vilda. Förutsatt att honor som är gravida (eller om de kan lägga obefruktade ägg, jag har som sagt ingen större koll på arten) ska ha grävbart matereal att lägga äggen i.

Jag tycker man absolut kan ha en del av terrariumet kan bestå av Excavator clay, om man nu vill ha det.

Men jag själv skulle aldrig rekommendera någon att köpa just den produkten, då är det smaratare att köpa kattsand av bentonitlera istället, och blanda i lite sand och vatten. Precis samma sak, fast kostar 25kr för 10kg istället för 200kr för typ 2kg.

Skulle inte heller bara att ha excavtaor till hanar, för de gräver en hel del dom också.

men även om man blandar sand och solmull så kan man packa ihop det ganska bra så det blir en hård och fast botten.
Jag kör på denna lösning i hela mitt terrarium med ett mycket bra resultat.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild