Pluraz skrev:
Saken är att jag inte riktigt vet vad jag vill ha! :) Skäggagam är helt klart ett alternativ. Kan man ge de kackerlackor istället för syrsor alltså?
Absolut, kackerlackor - Tänker nu på arten Blaptica Dubia som är den vanligaste och mest lättskötta av dem - är ett fantastiskt alternativ och basföda.
Är även mer näringsrikt än vanliga hussyrsor och fältsyrsor. I längden, om man odlar dem hemma i en liten koloni, är de även mer budgetvänliga.
Mjölmaskar och Zophobas är mer som godis för insektsätande ödlor. Det är som om vi människor endast skulle leva på smör.
Skulle även rekommendera att ha lite olika foderinsekter i hemmet då en mer varierad kost bidrar till en mer hälsosam och gladare ödla.
----
Vidare till tips så skulle jag kunna rekommendera min favorit - Taggsvansvaranen.
En relativt lättskött art som är aktiv, matglad, vacker och rolig att interagera med. Ej nödvändigtvis "plocka upp och hålla i famnen hantering", utan mer handmatning, försiktig klappning och etc.
Många skulle väl inte kalla den för en klassisk "nybörjar" ödla men i mina ögon är det en fantastiskt speciell och cool ödla.
STÖRRE ÖDLOR
Vill ni ha något större kan ni kolla lite på tejus, otroliga ödlor men aningen för stora för de flesta människor.
TRÄDLEVANDE
Vill ni ha trädlevandearter - så är gargoyle geckon, olika daggeckos som tidigare nämnt i tråden och vattenagamen några av mina favoriter.
VEGETARIAN
Vill ni ha något mer ökanbaserat finns dabbagamen, fördelen med den för de flesta är att den är vegetarian.
SKINKAR
Vill ni ha några skink arter kan eldskinken, fläckiga valskinken, blåtungade skinken och mandarinskinken vara några som kan rekommenderas av mig.
DVÄRGVARANER
Vill ni ha någon till häftig dvärgvaran finns Varanus storri eller kanske även Timorvaranen. I vissa fall även Klippvaranen.
MINDRE ÖDLOR
Vill ni ha några av de mindre ödlorna finns Paroedura pictan och Vipergeckon.
LEGUANER
Vill ni ha några mindre leguaner kom jag och tänka på Halsbandsleguanen och Smaragdleguanen.
KAMELEONTER (Säkert felstavat jag vet, fan ett svårstavat ord hehe)
Vill ni ha någon trevlig kameleont finns min favorit Panterkameleonten eller klassikern Jemenkameleonten.
Dessa var ett par av dem jag kom och tänka på, hoppas det är till någon hjälp.