Vilken ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
17
Pluraz:

Hej!

Vi funderar på ödla här hemma, men vet inte riktigt vad vi ska börja kolla på.

Helst ingenting som blir för stort. Samt gärna ingen som MÅSTE ha syrsor(?). Larver osv går bra men vi vill inte ha syrsor i hemmet. Är det helt kört med insektsätande arter då eller går det bra att köra utan syrsor? 

114
73
Lunde:
Små daggeckos som Phelsuma klemmeri eller Lygodactylus williamsi kanske?
Eller om ni är ok med att ha kackerlackor (dubia e.d.) är urvalet betydligt mer omfattande.

Pluraz skrev:
Hej!

Vi funderar på ödla här hemma, men vet inte riktigt vad vi ska börja kolla på.

Helst ingenting som blir för stort. Samt gärna ingen som MÅSTE ha syrsor(?). Larver osv går bra men vi vill inte ha syrsor i hemmet. Är det helt kört med insektsätande arter då eller går det bra att köra utan syrsor? 

44
17
Pluraz:

Lunde skrev:
Små daggeckos som Phelsuma klemmeri eller Lygodactylus williamsi kanske?
Eller om ni är ok med att ha kackerlackor (dubia e.d.) är urvalet betydligt mer omfattande.

Funderar lite på Daggeckos. 
Kackerlackor är ok. Det är just syrsor som är ett stort nej för oss båda här hemma haha. 
Jag var lite inne på vanlig Leopard gecko eller typ Skäggagam men det är la kört antar jag? 

Hur är det med typ Taggleguan? 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Larver (antar att du menar zofobas och mjölmask) är väldigt feta och ej näringsrika. det är eller har varit debatt om huruvida det är bra föda men jag skulle aldrig haft det som huvudföda, även om det rekommenderas v vissa djuraffärer.

Du får specificera vad du vill ha. Regnskog, öken, stor, budget (de som nämnts ovan kostar en del, typ 1000 kr), etc. Läs igenom skötselråden här på sidan så fastnar du nog för någon eller åtminstone får en bild i huvudet av vad du vill ha. Syrsor behövs sällan m du kan odla argentinsk kackerlackor (aka. dubia), väldigt enkla och finnns skötselråd på dom med. Man ska inte ta nybörjarödlor och inte ha instegsödlor. Då kan det bli att man förlorar intresset av någon ödla som (i dina ögon) är tråkig. Om det är något du fastnar för och verkligen brinner för så kommer du ta bättre hand om den (om det inte är en komodovaran typ...) än någon "vanlig" nybörjarart. Jag blir lite trött på när t.ex djuraffärer bara säker "skäggagam, leopardgecko" som om det ej fanns andra alternativ.

44
17
Pluraz:
EmanuelKarl skrev:
Larver (antar att du menar zofobas och mjölmask) är väldigt feta och ej näringsrika. det är eller har varit debatt om huruvida det är bra föda men jag skulle aldrig haft det som huvudföda, även om det rekommenderas v vissa djuraffärer.

Du får specificera vad du vill ha. Regnskog, öken, stor, budget (de som nämnts ovan kostar en del, typ 1000 kr), etc. Läs igenom skötselråden här på sidan så fastnar du nog för någon eller åtminstone får en bild i huvudet av vad du vill ha. Syrsor behövs sällan m du kan odla argentinsk kackerlackor (aka. dubia), väldigt enkla och finnns skötselråd på dom med. Man ska inte ta nybörjarödlor och inte ha instegsödlor. Då kan det bli att man förlorar intresset av någon ödla som (i dina ögon) är tråkig. Om det är något du fastnar för och verkligen brinner för så kommer du ta bättre hand om den (om det inte är en komodovaran typ...) än någon "vanlig" nybörjarart. Jag blir lite trött på när t.ex djuraffärer bara säker "skäggagam, leopardgecko" som om det ej fanns andra alternativ.

Saken är att jag inte riktigt vet vad jag vill ha! :) Skäggagam är helt klart ett alternativ. Kan man ge de kackerlackor istället för syrsor alltså? Jag kommer naturligtvis att läsa skötselråd. 

82
224
Linsen:
Pluraz skrev:

Saken är att jag inte riktigt vet vad jag vill ha! :) Skäggagam är helt klart ett alternativ. Kan man ge de kackerlackor istället för syrsor alltså?

Absolut, kackerlackor - Tänker nu på arten Blaptica Dubia som är den vanligaste och mest lättskötta av dem - är ett fantastiskt alternativ och basföda.

Är även mer näringsrikt än vanliga hussyrsor och fältsyrsor. I längden, om man odlar dem hemma i en liten koloni, är de även mer budgetvänliga.

Mjölmaskar och Zophobas är mer som godis för insektsätande ödlor. Det är som om vi människor endast skulle leva på smör.

Skulle även rekommendera att ha lite olika foderinsekter i hemmet då en mer varierad kost bidrar till en mer hälsosam och gladare ödla.

----

Vidare till tips så skulle jag kunna rekommendera min favorit -  Taggsvansvaranen.
En relativt lättskött art som är aktiv, matglad, vacker och rolig att interagera med. Ej nödvändigtvis "plocka upp och hålla i famnen hantering", utan mer handmatning, försiktig klappning och etc.
Många skulle väl inte kalla den för en klassisk "nybörjar" ödla men i mina ögon är det en fantastiskt speciell och cool ödla.

STÖRRE ÖDLOR
Vill ni ha något större kan ni kolla lite på tejus, otroliga ödlor men aningen för stora för de flesta människor.

TRÄDLEVANDE
Vill ni ha trädlevandearter - så är gargoyle geckon, olika daggeckos som tidigare nämnt i tråden och vattenagamen några av mina favoriter.

VEGETARIAN
Vill ni ha något mer ökanbaserat finns dabbagamen, fördelen med den för de flesta är att den är vegetarian.

SKINKAR
Vill ni ha några skink arter kan eldskinken, fläckiga valskinken, blåtungade skinken och mandarinskinken vara några som kan rekommenderas av mig.

DVÄRGVARANER
Vill ni ha någon till häftig dvärgvaran finns Varanus storri eller kanske även Timorvaranen. I vissa fall även Klippvaranen.

MINDRE ÖDLOR
Vill ni ha några av de mindre ödlorna finns Paroedura pictan och Vipergeckon. 

LEGUANER
Vill ni ha några mindre leguaner kom jag och tänka på Halsbandsleguanen och Smaragdleguanen.

KAMELEONTER (Säkert felstavat jag vet, fan ett svårstavat ord hehe)
Vill ni ha någon trevlig kameleont finns min favorit Panterkameleonten eller klassikern Jemenkameleonten.

Dessa var ett par av dem jag kom och tänka på, hoppas det är till någon hjälp.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Pluraz skrev:

Saken är att jag inte riktigt vet vad jag vill ha! :) Skäggagam är helt klart ett alternativ. Kan man ge de kackerlackor istället för syrsor alltså? Jag kommer naturligtvis att läsa skötselråd. 

Som sagt läs igenom skötselrådet på sidan så hittar du något du blir helt kär i.
Jag kan säga att jag inte är något stort fan av skäggisar. De blir stora, kräver mycket yta (0,9 m2 är minsta och för större individer som passerar en viss längd, minns ej vilken, behövs 1,9), dyrt ljus och sånt. Jag personligen är lite kär i halsbandsleguaner och skulle nog vilja ha ett par stycken. De är inte lika lätta att få ”tama” men reptiler ska man ej hantera, så det spelar ingen roll. Dess är mindre och enligt mig lite snyggare. Men om det är skäggis du vill ha, go for it.

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Om du helst ej vill mata med insekter och söker en mindre ödla (för regnskogsmiljö/trädmiljö/fuktig miljö) så vill jag tipsa om "ögonfransgecko"/Crested Gecko. Små, äter mestadels ett pulver som man blandar med lite vatten, lättskötta och kräver inga dyra lampor m.m. så trevlig ödla ekonomiskt också. Extremt söta (enligt mig i alla fall) :-) De vill gärna bli erbjudna insekter ibland men som sagt basfödan består av pulver med olika smaker. 

Om du skulle vara ok med att odla dubia kackerlackor (och gärna lite andra foderdjur, måste absolut inte vara syrsor) och vill ha mer torr "ökenlik" miljö (absolut inte sand dock = då kan det bli problem) så är leopardgecko en mycket trevlig och lättskött ödla. Min lilla dam (? tror det är en hona i alla fall) kommer ofta fram och ser efter vad jag pysslar med så de är nyfikna och väldigt söta, personliga ödlor. 

Man ska ju inte hantera reptiler mer än nödvändigt då de trivs bäst när de får vara ifred i sitt terrarium men dessa ödlor brukar ändå vara lätta att hantera vid behov. Båda kan tappa svansen om man inte passar sig och när det gäller "ögonfransar" så växer den sedan inte ut igen ("frogbuts" är dock väldigt söta ändå och klarar sig bra utan sin svans, finns knappt någon vuxen "ögonfrans" i det vilda som inte tappat svansen).

Lycka till med val av ödla!

Mvh/Animallover_1984

5479
4193
Tropfrog:
Jag sticker ut hakan och säger att inga ödlor behöver syrsor. Det går alltid att byta ut mot dubia.

Vill man inte mata med levande så finns det några som äter vegetabilier, cgd eller döda byten. De flesta är redan nämnda här.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild