Hitta reptil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
11
Erik17:
Hej jag har svårt att få tag på en ödla jag är ute efter (varanus tristis tristis) har ni nåt tips på hur man får tag på arter som är svårast hitta? Jag har varit inne på att hitta en importör, står på Jordbruksverket att man bara får importera reptiles som är uppföda i fångenskap menas det att dom måste bo inomhus hos nån och ha parat sig eller menas det att dom kan va ”farm breed”=bor i jätte stora ute inhängnader och parar sig och ungarna blir sålda, så man inte tar direkt ur det vilda. Har tyvärr ingen möjlighet att åka på mässor kommande mässor.

//Erik

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Vet inte om jag förstår frågan riktigt :-) men.. När man söker något speciellt letar man reda på en uppfödare, helst i Europa, och tar kontakt med denne. Finns exempelvis Facebook-grupper för alla europeiska mässor, där samlas ju många. Sen betalar man djuret och ber någon frakta hem det till Sverige alternativt hämtar själv på hamm-mässan, som ett exempel :-) 

Svårare behöver det inte vara :-) 

64
11
Erik17:
Se
Jonas_ skrev:
Vet inte om jag förstår frågan riktigt :-) men.. När man söker något speciellt letar man reda på en uppfödare, helst i Europa, och tar kontakt med denne. Finns exempelvis Facebook-grupper för alla europeiska mässor, där samlas ju många. Sen betalar man djuret och ber någon frakta hem det till Sverige alternativt hämtar själv på hamm-mässan, som ett exempel :-) 

Svårare behöver det inte vara :-) 

skrev att jag har problem med att hitta både upfödare och att jag inte kan åka til några mässor typ som Hamm men vet du nån stans man kan hitta vilka upfödare och vad för djur Dom har med sig till hamm?

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Erik17 skrev:
Se
skrev att jag har problem med att hitta både upfödare och att jag inte kan åka til några mässor typ som Hamm men vet du nån stans man kan hitta vilka upfödare och vad för djur Dom har med sig till hamm?

Därför hittar man någon annan som kan ta med sig djuret du köpt från exempelvis hamm, som jag skrev :-) för någon måste åka någonstans för att djuret ska hem till dig :-) jag har betalat både privatpersoner och herpers choise för att få djur från dom större europeiska mässorna hem till Sverige med gott resultat. 

På Facebooksidor för hamm, houten och dom andra stora mässorna hänger även uppfödarna :-) därför jag skrev att du skulle prova den vägen, istället för jordbruksverket. 

Finns en webbsida som heter Terrastik.com eller nåt liknande, inte säker på stavning. Där finns listor på säljare, uppfödare osv som alla annonserar inför mässorna :-) som en Facebooksida, nu har jag inte fb själv men den vägen har jag alltid tagit när jag söker lite ovanligare arter i hobbyn. 

Lycka till. 

64
11
Erik17:
Okej tack viste inte att herpers choise kunde köra.

378
340
Silvetaz:
Här på terrariedjur brukar man oftast se personer som erbjuder sig att agera kurir till hamm och houten också.

Bara kört det alternativet en gång själv men då gick det extremt smärtfritt.

5482
4196
Tropfrog:
Frågan du bör ställa dig innan du går vidare är om detta verkligen är ett djur för dig. Om jag läser i din profil så är du 14 år gammal och har erfarenhet av en enda reptil som sedemera dog i din omvårdnad.

Denna varan rankas som ett djur för erfarna reptilägare: anser du dig vara det?
Denna varan äter kopiösa mängder syrsor som kostar en del. Anser du dig ha råd med det?
Denna varan är ett snabbt och starkt djur som är rymmningsbenäget. Tror du att du kan hantera dem säkert?

Ta det inte fel, det är ett råd i all välmening.

MVH
Magnus

173
59
mrvikke:
har kan man hitta både annonser och uppfödare i europa! www.terraristik.com/tb/list_classifieds.php

64
11
Erik17:
Tropfrog skrev:
Frågan du bör ställa dig innan du går vidare är om detta verkligen är ett djur för dig. Om jag läser i din profil så är du 14 år gammal och har erfarenhet av en enda reptil som sedemera dog i din omvårdnad.

Denna varan rankas som ett djur för erfarna reptilägare: anser du dig vara det?
Denna varan äter kopiösa mängder syrsor som kostar en del. Anser du dig ha råd med det?
Denna varan är ett snabbt och starkt djur som är rymmningsbenäget. Tror du att du kan hantera dem säkert?

Ta det inte fel, det är ett råd i all välmening.

MVH
Magnus

Jag förstår och ja jag känner mig inte faktiskt erfaren, inte så mycket med reptiler men har enligt mig massa kunskap då jag har läst massor och skrivit med folk i speciel varan grupper så jag förstår mig på varaner och deras beteende och hur man hanterar dom. Och jag odlar mina egna dubia och funderar på att dra i gång nån annan odling, jag har också sparat massor av pengar. 

Ps har fyllt 15 

64
11
Erik17:
mrvikke skrev:
har kan man hitta både annonser och uppfödare i europa! www.terraristik.com/tb/list_classifieds.php

Tackar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild