Nybörjare behöver hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
0
jejN:
Hej! Jag och sambon funderar på att skaffa våran första ödla men vi vet inte vilken slags. Det är så att vi åker bort fre-söndag varannan månad ungefär och då är min fråga följande:

Finns det en ödla som inte måste matas varje dag ? (missförstå mig rätt) Som man kan äga men ändå kunna vara borta under en helg. Jag var lite inne på en dvärgskäggagam men dom ska väl ha sallad varje dag och då blir det svårt att åka iväg just fre-sön. Vill ju gärna ha en dagaktiv krabat. Men vill inte att ödlan ska lida för att den inte får färsk mat under lördagen! 

Ge mig lite tips och exempel :)
Ska såklart lära mig mer innan jag köper en! Ha det gott!

5482
4196
Tropfrog:
Enligt djurskyddslagen så skall reptiler ha tillsyn vare dag. När ni har ordnat det så kan samma person mata också. 

Mvh
Magnus 

121
70
Mirpa:
Har du ingen som du kan be titta till ödlan när ni är borta? Det måste ju vara det allra bästa, för även om den inte behöver mat så vill man ju även ge den tillsyn varje dag. 

Då begränsas ni ju heller inte av den saken när ni ska välja sort :) 

283
366
Cartaq:
Jag tänkte skriva att ni kan åka iväg över helgen med ganska gott samvete, och därefter skänka en tanke till hemmet. om det räcker eller inte låter jag vara osagt dock!

Det jag däremot vet är att de flesta här inne med reptiler har haft bortamatch någon gång i livet...  

3
0
jejN:
Det handlar om 1 dag dvs lördagen eftersom man är hemma och kan mata fre och kommer hem på söndagen tidigt, men vill höra andras åsikter då jag inte vill försätta ett djur i ovvishet, självklart går det nog att fixa någon som kollar till ödlan på lördagen

5482
4196
Tropfrog:
Jag skulle säga att nästan alla reptiler klarar sig utan mat en dag då och då. En gång varannan månad är nog egentligen för få matuppehållsdagar för de flesta ödlor. Jag är inte expert på dvägskäggisarna, men nog borde även de klara så små uppehåll. För visst bör väl även de råka ut för dagar de inte hittar mat i naturen.

Hint: webbkameror är ruskigt billiga idag. Än så länge har den lösningen för daglig tillsyn inte prövats juridiskt. Min bedömning är att det räcker.

Kör i vind...

Mvh
Magnus 

3
0
jejN:
Okej, ja jag försöker hitta svar från olika reptil ägare och vissa blir irriterade på mig och undrar varför jag ens ska skaffa en ödla om jag inte kan se till den under en dag och andra säger att en dag inte är farligt alls. Men tack snälla för svaret, just nu väger dom svaren upp som tycker att en dag ej skadar alls. Men ska prata med någon expert som säljer ödlor och få mer ingående information, så får se hur det blir :) Bra tips med webkamera! Tack :)

Mvh Jane

5482
4196
Tropfrog:
Jag tycker inte att den bästa informationen kommer ifrån folk som säljer djuren, tyvärr. Det bästa du kan göra är att vända dig direkt till uppfödare. Det är där kunskapen om djuren finns.

L80 är en lag och där står tydligt att alla reptiler som inte är i dvala skall ha daglig tillsyn. Det är dock inte specificerat vad det innebär, därav webbkamera som möjlig lösning.

Jag tror att de flesta lämnar sina djur ett par dagar då och då utan tillsyn. Men av naturliga skäl är det ingen som erkänner det. Jag har en god vän i närheten som kollar mina djur när jag är borta. Fiskarna får mat, men terrariet vill varken jag eller han att han skall mata.

Mvh
Magnus

152
227
TowerOfGray:
Jag skulle nog mesta dels tänka på vad det är för utrustning till ödlan. Om du har värmemattor eller lampor så skulle jag vara lite orolig över om det råkade börja brinna eller om det blir kortslutning i något elektroniskt för någon anledning. 

Jag har 2 ormar hemma och dom klarar sig ensamma några dagar, det min oro är om värmemattan blir för varm eller om det kommer något emellan värmelampa och terrariet och därev kanske börjar brinna. 
Men om någon kommer och kollar till emellanåt så tycker jag inte det är något problem.

5482
4196
Tropfrog:
Då tror jag att du har dålig insyn i hur fort brand sprider sig. De flesta av oss sitter inte hemma och vaktar våra djur alltid. De flesta går nog till jobbet och är hemifrån 9-11 timmar om dagen. Ett hus kan bli övertänd på 10 minuter.

Om du oroar dig för brand när du är borta över natten så borde du oroa dig varje gång du lämnar hemmet. Elsäkerhet skall man inte fuska med, om det finns minsta skäl till oro så skall detta åtgärdas omedelbart.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild