Nytt burkprojekt med hygrolon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Man blir lite avundsjuk. Min epiweb har totalt gått åt skogen. Inte blivit någon mossa alls.
Förmodligen alldeles för blött då vattenpumpen varit på konstant. Har jag pumpen avstängd verkar det dock torka ut extremt fort.

382
36
MariBarita:

Du kanske ska prova med nån akvariemossa istället.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

anders ha den igång i ca 15min perioder 5-6, tror jag har min igång 8 gånger på en dag och jag kan nog dra ned på det. 

733
297
markusbabs:

CJBreptiles.  Ser ut som att dom ska sitta i Herptek terrarium? :)

Medlem i SHF
11
0
jhonny2fingers:

tjena!

Hur byggde du bakgrunderna med hygrolon? Eller snarare hur formade du hygrolonet så snyggt?

229
124
CJBReptiles:

Tjena! Ja det stämmer Markusbabs :) Jag tog först en 30mm tjock cellplastskiva(frigolit) som grund. Rekommenderar dock inte cellplast i den tjockleken då skivan såg ut som en banan när fogskummet härdat. Jag tror att det är bättre att endast använda fogskum.

Skivan täckte jag med fogskum och sprutade ut den lite mer på vissa ställen och lite mindre på andra.

Sedan började jag att montera hygrolonet. Det bästa sättet är att spruta ut fogskum på en pappersbit eller liknande och smeta ut för hand över hela bakgrunden. Det ska vara väldigt tunt då skummet expanderar. Använd engångshanskar. I fördjupningarna måste du fixera hygrolonet tills att skummet härdat. Det löser du enklast genom att skruva ner en skruv genom hygrolonet och ner i det härdade fogskummet. Ca tio min efter att du lagt ett tunt lager av fogskum så är materialet lättast att arbeta med. Alldeles lagomt klibbigt. Man får dock "massera" fast hygrolonet ett tag tills att skummet verkligen tagit fäste.

Här är en bild på första delen där jag endast använde skruv. Varje bakgrund blev bättre än den förra.

På bakgrunden näst längst till höger ser man hur viktigt det är att verkligen massera fast hygrolonet så att alla mindre fördjupningar syns.

Svårare än så är det inte. Övning ger färdighet :)

229
124
CJBReptiles:

Här är en bild på en av de senare bakgrunderna

733
297
markusbabs:

Häftigt :)  Kommer du att bevattna dom med regnsystem eller? :) 

Medlem i SHF
11
0
jhonny2fingers:

Tack för infon, ser bra ut!

Det som är jäkligt bra med hyrolon är att det suger vätskan ifrån botten ca 30cm så har man låg burk så vattnar den sig själv. Har kört med detta material ett tag nu och är mkt nöjd...

382
36
MariBarita:

jhonny2fingers; du har ingen bild på ditt?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild