Aktiva mindre ormar som kräver liten plats

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

70
2
Digge:

Googlade lite på dem, och alla är fina! Tror nog att jag får lugna mig lite tills det börjar arta sig i "djurrummet" med det jag har, men det är ju alltid kul att planera och drömma lite! Vad finns det för snokar som blir runt metern då?

1685
794
fluffis:

Digge:

Vad är det för råttsnok med blått huvud?

Lite senare:

Jag kollade på hokarangenszoo.se/galleri_ormar.html och hittade en asiatisk grottråttsnok, Orthriophis taeniurus ridleyi med blått huvud. Väldigt fin! Huvudet kommer inte att vara så blått som vuxen. Jag har själv funderat på den här arten :) Den blir inte lika stor som sin släkting blue beaty.

1685
794
fluffis:

Digge: 

Hehe, jag kan inte låta bli att fråga: Du har väl stapelbara terrarier så att du kan få plats med fler? :D Jag hade själv inte klarat mig utan det :)

1685
794
fluffis:

Dioneråttsnokarna blir inte mer än 60-70 cm.
Transpecos blir 110-130 cm.

Om vi struntar i hur aktiva de är och bara ser till storleken så finns även tex:
Oreocryptophis porphyraceus coxi: 80-100 cm.
Rhynchophis boulengeri: 100-120 cm.
Persisk råttsnok: 70-90 cm.
Leopardsnok: 70-100 cm.

70
2
Digge:

:-) Som det ser ut nu hemma så har jag leopardgeckon, ett akvarium och syrsodlingen(!) i köket. I källaren (där jag egentligen ska ha allt enl. frugan) står det tre akvarium till, samt en massa småterrarier med diverse insekter i. Allt ska jag försöka få in i ett av de små rummen som är där nere. Geckon får jag nog ha kvar där uppe. Jag ska bygga ett par lite större terrarium där jag tänkt ha ödlor i, samt skaffa ännu fler småterrarium till insekterna. Då jag gillar firrar, så har jag en längre tid tänkt bygga ett terrarium där jag kan ha små, färggranna aktiva ormar i (likt ett akvarium). Därav tråden. Det gör ju inget om ormarna går att hålla i heller om man skulle vilja.

1685
794
fluffis:

Haha, ett litet zoo redan :)

70
2
Digge:

Ja, och har jag tur så karnske jag kan få bygga ett terrarium i sovrummet och ha antingen Leopardgeckos eller blåtungad skink där. :-)

70
2
Digge:

Fastnade lite för Oreocryptophis porphyraceus coxi! Vilken cool färg!

1685
794
fluffis:

Bambusnokar ser coola ut och har blivit ganska populära på senaste.

953
1840
peter54:

Dagaktiv, inte så enormt stor, fantastiskt temperament och så vacker = Lampropeltis pyromelana!

Bara en nackdel och det är om man vill avla på dem, ungarna är mycket svåra att dra upp på musdiet eftersom de nästan uteslutande jagar ödlor i det vilda under det första året.

Detta är en Chihuahua bergskungssnok (Lampropeltis pyromelana knoblochi). Kallas också Tarahumara bergskungssnok

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild