Naviki skrev:
Halloj!!
Om några månader blir jag med en taggsvansvaran unge, och detta kommer att bli min första varan!
Har allt klart (terrariet/bottenmatrialet/belysning/föda mm) men jag har grubblat på en sak det senaste.
Eftersom att taggsvansvaranen älskar värme och jag har läst att de uppskattar att få tillgången till att kunna "reglera värmen" vid sin solplats.Jag använder sten vid solplatsen just nu men är väldigt osäker på om detta är bra (är orolig för brännskador).Jag har läst att man kan bygga skickt i trä vid solplatsen vilket kan lösa problemet!Om detta är bra så bygger jag givetvis en sådan också.
Letade runt på webben efter just "brännskador hos taggsvansvaranen" men har inte hittat något än konstigt nog!
Mycket tacksam för hjälp!
Mvh
Hej!
Till min taggsvansvaran-bebis har jag en "kall" och en varm sida i terrariet, fuktbox och en ganska stor skål vatten (får plats med minst 3 bäbis varaner i skålen) men den är lätt att rengöra då all smuts verkar hamna där i på något sätt. Har väldigt tjock bottenmaterial (blandat reptilbark och jord), lite mer än 20cm djupt då han gräver som en galning.
På den varma sidan har jag en värme-spot (solar glo) i taket och under lampan har jag 3 olika skikt i mitt "värmetorn":
Botten: två stycken uppochner-vänd glasslådor som jag klippt hål i, så ödlan kan vara på ett varmt, men lite svalare plats.
Mellan: Stor sten som tar åt sig en del av värmen, men som aldrig blir så pass varm att det utgör en fara för varanen.
Överst: Stor "exo terra reptilgrotta" som blir varmast av allt. Spoten är runt 40cm ifrån taket på grottan, så varanen intr kommer för nära värmkällan.
Min varan spenderar majoriteten av tiden nedgrävd i bottensubstraktet eller solandes på taket av grotta, där de är runt 39-42 grader. Stenen jag använder har aldrig blivit för varm för varanen, men känner du dig alltför osäker med stenarna kan du ändå byta till trä, rekommenderar att du ändå försöker återskapa "skikten" i så fall!
Mvh