Mindre ödlor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

87
25
luzsmi:
Hej!
Nu är det så att jag vill skaffa fler djur! Jag har för tilfället bara en kenyansk sandboa och har inte haft en ödla på något år nu.

Så då undrar jag vilka mindre ödlor ni "rekommenderar"! Jag har haft en skäggagam, dvärgskäggisar och dabbagamer.

Jag funderade på en liten daggecko eftersom att de är så fina, och det är ju liksom inte ett problem för mig att inte kunna hantera ödlan om den mår bäst så, men en ögonfransgecko skulle också vara jättekul!

Finns det även några djur som man kan ha i ett nano-terrarium? Vet att man kan ha pilgiftsgrodor och andra små grodor men finns det någon slags liten ödla kanske? 

5488
4198
Tropfrog:
Det finns massor av småödlor som går bra i mindre terrarium.

De som finns i skötselråden här är Tropiocolotes tripolitanus, Lygodactylus williamsi, Lepidodactylus lugubris, Phelsuma klemmeri och Paroedura picta.

Denna sidan finns det också en hel del att välja på:
www.dwarfgeckos.com

Lycka till med läsningen.

Mvh
Magnus

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Både ögonfransgeckos samt daggeckos är bra val. Nedan kommer lite andra tips på vad som kan vara kul.

Marklevande:
Hjälmgeckos (Tarentola chazilae)
Vipergeckos (Hemidactylus imbricatus)
Nephrurus spp.

Trädlevande:
Grön anolis (Anolis carolinensis)
Brun anolis (Anolis sagrei)
Sexbandsödla (Takydromus sexlineatus)

504
396
Crippa:
Inte många ödlor som man kan ha i ett nano terrarium men de mindre Exoterra burkarna kanske.

87
25
luzsmi:
Crippa skrev:
Inte många ödlor som man kan ha i ett nano terrarium men de mindre Exoterra burkarna kanske.

Okej, tänkte bara, tycker nano-terrarien är ganska "gulliga" :)

504
396
Crippa:
luzsmi skrev:

Okej, tänkte bara, tycker nano-terrarien är ganska "gulliga" :)

Förstår dig men blir svårt att hitta någon ödla som kan gå så litet. Kanske bättre med 30x30x45/45x45x60 då har du mer att välja bland!

87
25
luzsmi:
Crippa skrev:

Förstår dig men blir svårt att hitta någon ödla som kan gå så litet. Kanske bättre med 30x30x45/45x45x60 då har du mer att välja bland!

Ja, det är det jag tänkte också. Det blir ju även jättesvårt att ha en varm och sval sida i ett nano..

5488
4198
Tropfrog:
Vad är definitionen på nano terrarium?

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:
Vad är definitionen på nano terrarium?

Mvh
Magnus 

Exoterra nano = 20x20x30 cm. Ett av de mindre terrarierna på marknaden!

504
396
Crippa:
luzsmi skrev:

Ja, det är det jag tänkte också. Det blir ju även jättesvårt att ha en varm och sval sida i ett nano..

Ja det blir svårt. Vad är du ute efter för ödla? Geckos?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild