Förslag på ödlor till min burk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

504
396
Crippa:
SibiriskTiger skrev:
Tror tyvärr inte att Ouroborus cataphractus skulle passa in i regnskogsmiljön. 

Vad tycker ni om anolisar? Några erfarenheter? 

Fina djur men klarar de en del med högre vatten? Du måste nästan leta efter en ödla som är en duktig simmare!

197
16
SibiriskTiger:
Crippa skrev:

Fina djur men klarar de en del med högre vatten? Du måste nästan leta efter en ödla som är en duktig simmare!

Ja, det är ju frågan... Kanske någon har mer erfarenhet och kan svara på om de klarar vattendelen.
Tanken är ju att bygga upp med stenar längs kanten så att invånarna har möjlihet att klättra i och ur. Dessutom är bakgrunden nerbyggd i vattnet och är väldigt klättervänlig. 

504
396
Crippa:
SibiriskTiger skrev:

Ja, det är ju frågan... Kanske någon har mer erfarenhet och kan svara på om de klarar vattendelen.
Tanken är ju att bygga upp med stenar längs kanten så att invånarna har möjlihet att klättra i och ur. Dessutom är bakgrunden nerbyggd i vattnet och är väldigt klättervänlig. 

Har läst på flera forum nu och där har de skrivit att Anolis är duktiga simmare och många hade en stor del vatten i terrariet utan problem!

197
16
SibiriskTiger:
Crippa skrev:

Har läst på flera forum nu och där har de skrivit att Anolis är duktiga simmare och många hade en stor del vatten i terrariet utan problem!

Fantastiskt! Tusen tack Crippa. Lutar mest åt anolisar efter det svaret. Har fått höra av en annan att de även brukar fungera i grupp också :) 

504
396
Crippa:
SibiriskTiger skrev:

Fantastiskt! Tusen tack Crippa. Lutar mest åt anolisar efter det svaret. Har fått höra av en annan att de även brukar fungera i grupp också :) 

Ingen fara :) sålänge som du inreder en kant till vattnet som du skrev så är det lugnt. Jag har varit inne på Anolis förut, riktigt fina ödlor!

120
60
xTheod:
Jag köpte 1.3 gröna anolisar på mässan och kan nog konstatera att det är nu mina nya favoriter :) bra fart och riktigt äventyrliga :) har även 1.1 Anolis cybotes som är överallt :) har redan börjat planera nästa burk för Anolis sagrei :)

378
479
Svedjemo:
SibiriskTiger skrev:
Tror tyvärr inte att Ouroborus cataphractus skulle passa in i regnskogsmiljön. 

Vad tycker ni om anolisar? Några erfarenheter? 

Jag har haft både Långsvansödlor och Grön anolis i grupp (1 hane och 2 honor) och tycker att det har fungerat bra. Ditt terrarium ser ut att lnnehålla många gömställen och vara tillräckligt stort för att det ska fungera med en liten grupp. Om du har möjlighet att ha två solplatser så är det kanon om man håller fler än en individ. Båda arterna är aktiva, intressanta att studera och dessutom billiga.

Lycka till med jakten på ödlor!

14
6
reutan:
Finns ju basiliscus ödlor som kan springa på vatten, hade en förut vilken jävla fart det var i den, grymt fina ödlor.

179
47
Reptilmannen2002:
SibiriskTiger skrev:
Tja!

Vill gärna ha tips på ödlor till min burk som är under uppbyggnad. Det kommer bli en vattendel längst ner till höger. Jag har läst flera skötselråd om olika arter men vill ha era egna erfarenheter och tips! 

Har varit inne på långsvansar. Vad tycker ni om dem? 

Krav på ödla: 
Inte för stor art
Ska kunna leva med en vattendel utan att drunkna
Skulle gärna ha en grpplevande art
Gärna endast insektsätande
Mark och trädlevande 

Hur stort är terrariet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild