Kragagam, problem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1
2
emina:
Hej alla, frugan till TS här. 

Dabbagamen köpte vi inte. Vi fick den. 

Kragagamen är en separat fråga. Den tillbringade inte många timmar på butiken så det är ju knappast butikens fel. Det var första gången som butiksägaren köpte från den leverantören, som jag förstod det och vi kommer självklart göra vad vi kan för att se till att den leverantören utesluts från framtida inköp. 

Kragagamen fick akut komma till veterinär dagen efter köp och röntgen visade på kalkbrist och lednära benbrott som inte gick att stabilisera. 

Senaste besöket visade på att benbrottet hade ”läkt” men kalciumbristen trots tillskott, kalkning och korrekt belysning inte hade blivit bättre. Den hade även börjat vägra mat och vatten så nu blir det flytande kalcium, carnivore care och antibiotika. Återbesök om tre veckor. 

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
emina skrev:

Kragagamen är en separat fråga. Den tillbringade inte många timmar på butiken så det är ju knappast butikens fel. Det var första gången som butiksägaren köpte från den leverantören, som jag förstod det och vi kommer självklart göra vad vi kan för att se till att den leverantören utesluts från framtida inköp. 

Kragagamen fick akut komma till veterinär dagen efter köp och röntgen visade på kalkbrist och lednära benbrott som inte gick att stabilisera. 

Senaste besöket visade på att benbrottet hade ”läkt” men kalciumbristen trots tillskott, kalkning och korrekt belysning inte hade blivit bättre. Den hade även börjat vägra mat och vatten så nu blir det flytande kalcium, carnivore care och antibiotika. Återbesök om tre veckor. 

Jag förstår erat resonemang, men butiken har ju tagit emot ett tillsynes sjukt djur och medvetet sålt den vidare till din man. Det i sig är fel, det kommer vi inte ifrån. Det är ju knappast ett dolt elektronikfel kan jag tycka. Det är ju butikens yttersta ansvar att kontrollera varornas skick vid leverans. I det läget sitter hen i samma situation som din man sitter nu. Ett sjukt djur ska inte under några omständigheter accepteras av vare sig butiksägare eller köpare. 

Förhoppningsvis får eran anmälan liv och tar sig vidare upp i kedjan så att såna här tråkigheter inte upprepar sig.

Tackar för den mer detaljerade bakgrundsinformationen och hoppas för er och ödlans skull att ödlan repar sig. 

Mvh Niklas

175
258
Akesson:
emina skrev:

Även om det är en tragisk historia med ännu ett misskött djur så vad det dock bra att få lite mer insikt i omständigheterna.
Om det nu är så att butiken ifråga inte kan lastas för djurets misskötta hälsa så får man väl ändå säga att det var tur att butiken INTE hängdes ut.
Känslor går allt som oftast förbi både reson o fakta, vilket i sig kan vara rätt så förståligt men man måste samtidigt försöka förhålla sig resonlig innan man har en ordentlig insikt i just omständigheterna som ledde fram till varför ett djur var eller blev sjukt.

Jag hoppas att det slutar väl för djuret trots allt o önskar lycka till

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Xguardx skrev:

Hade inte hjärta att lämna kvar honom i butiken, det har kostat mig ca 10 papp. Har även räddat en döende dabbis med bara tre tassar från samma ställe.

Din tanke är givetvis mycket god men i praktiken är en förutsättning att butiken ska kunna ta hem nya djur att plåga/misssköta att människor köper djur av dom trots miserabel djurhållning. Så tyvärr har dom fått tjäna pengar på misskötsel av djur :/

Jag skulle istället anmält butiken i fråga som steg ett. Sen hade jag legat på så att åtgärder mot butiken togs. Sen hade jag också varit på ägaren/personalen med jämna mellanrum. Något jag inte hade gjort var att sponsra hela rörelsen med pengar..

Det finns flera jätteduktiga/seriösa butiker i Sverige som säljer levande djur. Dessa ska lyftas fram & sälja djur trots vinstintresset bakom ;) Djur och tjäna pengar är en kombination som inte kan finnas i min värld.. nu förtiden iaf, förr arbetade jag i djurbutik men ju mer jag sett av alla små seriösa uppfödare har jag ändrat åsikt en aning :)

Inget påhopp eller kritik mot din person, tolka det inte så tack. Bara min åsikt i frågan kring hur man bäst gör med butiker som vanvårdar sina djur.

1275
1725
Falk:
Vilken var leverantören?

Medlem i SkHF
16
44
XPUSTULATUSPUNX:
Falk skrev:
Vilken var leverantören?

Ingen aning vem leverantöre är.  boogie somnade in idag vi har gjort allt vi kan vill inte prata mer om det kommer alldrig mer handla av försäljaren ifråga om jag mot all förmodan köper en ny blir det direkt av uppfödare 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild