JonasAngerfors skrev:
Jag funderar på att skaffa en skäggagam. Jag har dock läst att deras avföring ska lukta väldigt illa, och om jag ska lyckas sälja in ödleköpet hos min kära sambo så måste jag först reda ut hur stort problem lukten är, och om det finns lösningar på det.
Så, hur stort är problemet? Är det hanterbart?
Kan man t.ex. sätta glastak och en fläkt med kolfilter i stället för att ha nättak? Är det någon som har gjort någon liknande lösning?
Om det är "nolltolerans" på lukt i rummet som terrariet ska stå i, är det lika bra att ge upp då och skaffa ett akvarium istället?
Om det visar sig att man varje dag kommer att komma hem till en illaluktande lägenhet så kommer jag bli tvungen att göra mig av med ödlan, så om det är så så vore det schysst om nån kunde berätta det redan nu.
/Jonas
Hej Jonas!
Synd att ingen nämnt bioaktivt substrat i tråden. En av orsakerna till att jag slutade med stora varaner (salvator, niloticus, ornatus) för 15 år sedan och med varaner generellt för 5 år sedan, var lukten. En skäggis skiter och pissar så det luktar mumma. En varan som är 30x tyngre skiter mer. Jag lovar!
Det som hänt de senaste åren är att det utvecklats en förståelse inom hobbyn för sk bioaktivt substrat. Man ger då djuren ett substrat som innehåller microfauna (främst hoppstjärtar och gråsuggor, men också mindre arter av ej glasklättrande fuktkrävande kackerlackor). Dessa äter upp skräpet och skiten, och fort går det. Jag skall se om inte min kompis Carl skulle kunna dela några bilder eller länka till någon film där han visar hur hans varanburkar luktar lövskog och är i princip underhållsfria. Jag länkar till denna tråd så ser vi vad han säger. Men som sagt, denna förändring eller upptäckt har gjort att jag håller på att förbereda för att återuppta min varanhobby, vilket jag verkligen ser fram emot.
Om du söker på youtube på bioactive substate + bearded dragon alt bioactive terrarium + bearded dragon kommer du hitta inspiration. Exv. denna lilla film: www.youtube.com/watch?v=fBQduMAZKPY
Lycka till!
Ricard