Skäggagam plötslig diarre?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1275
1725
Falk:
Mathildatinmark skrev:
Uppdatering. Det var en engångsgrej med diarren, hon är bra i magen igen. 

Tog bort profilen ett tag då jag blev irriterad över vissa kommentarer och vill bara säga att vi stor koll på hennes mående. Hon får komma ut en stund efter hon har badat, inte hela tiden. Övervägande tillbringar hon sin tid inne i sitt terrarrium. Jag vill även säga att vi har haft henne i tre år och vi har aldrig haft något större problem med henne.

Uppskattar att ni bryr er om hennes hälsa och säger till om saker som skäggagamer kanske inte bör göra. Men mycket vet vi också själva. Att flyga på med påståenden om att hon är som en hund för oss, att hon bara verkar vara ute på golvet och springa hela tiden utan att vara i sitt terrarium är förhastade slutsatser. För det gör hon inte alls. Att hon sprang ute på golvet i fem minuter har egentligen ingenting alls att göra om hennes diarre, som var den EGENTLIGA frågan. Det andra kan diskuteras på annan plats om så önskas mvh.

Du beskrev din ödla som supersocial, gillar musik och damsugaren, sova på bröstet samt behov av att känna kärlek för att inte glömma att ni badar ett djur från ett torrt klimat och en sådan beskrivning är absolut inga behov för en reptil, snarare tvärtom.

Nåväl, jag önskar er lycka till.

19
17
Naviki:
Falk tycker att du har ingen rätt till att börja klaga från första början för hon beskriver tydligt att hon behövde hjälp angående att hennes skäggagam fått diarre, vad har hennes profil med det att göra? Om man ska hjälpa någon så ska man förstå vad man pratar om, och det du påstår och fubblar om är långt ifrån relevant. Du stärker det ditt "ego" på fel tråd, nåväl att trycka ner personer vid behov utav hjälp är ett svinigt beteende eller hur? Att skapa debatt utöver att en ödla fått diarré är ett skämt. Snälla släpa din egocentriska röv till en annan tråd/forum tack! 

Önskar dig lycka till med "trådbytet".

"Mvh"

5488
4198
Tropfrog:
Men snälla någon. Vad är det för dåliga stämningar som dyker upp på fredagskvällen?

Om ett djur mår dåligt så är miljön oftast en bidragande orsak. Därav är väl en korrekt anamnes viktig för att finna orsaken. Var man nu hittar den spelar väl ingen roll så länge det kan hjälpa djuret, eller?

Mvh
Magnus 

19
17
Naviki:
"Dålig miljö på fredagskvällen" normalisera mera. Och en dålig miljö att få bada och vara ute låter inte som en dålig miljö, stress kan bidra med diverse sjukdomar men om ödlan inte har eller har haft några andra problem tyder på att något plötsligt har hänt. Att dra slutsatsen att personen missköter sitt djur är att bidra med jättebra råd? Trodde att kunnigt folk hade lärt sig att formulera på ett hjälpande sätt men tydligen inte. 

Hoppas du får en bättre lördag. 

Mvh

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Naviki skrev:
"Dålig miljö på fredagskvällen" normalisera mera. Och en dålig miljö att få bada och vara ute låter inte som en dålig miljö, stress kan bidra med diverse sjukdomar men om ödlan inte har eller har haft några andra problem tyder på att något plötsligt har hänt. Att dra slutsatsen att personen missköter sitt djur är att bidra med jättebra råd? Trodde att kunnigt folk hade lärt sig att formulera på ett hjälpande sätt men tydligen inte. 

Hoppas du får en bättre lördag. 

Mvh

Nu har jag inte vart delaktig i vad som skrivits tidigare, men att ta ut en skäggagam bör man inte göra så länge den har ert litet bad i terrariet. Då kan den sköta det själv. 
Ända gångerna man bör ta ut den för bad är om den har problem med att ömsa eller är förstoppad och behöver hjälp att få igång magen igen. 

Att ta ut den ur terrariet är inget jag rekommenderar att man gör överlag då det vetenskapligt bevisats att det är skadligt för ödlan som ovan leder till olika sjukdomar, tex njursvikt. Nej det syns inte alltid på en gång, utan kan komma några år senare. 
Att ta ut ödlan I solen en solig och varm sommardag räknas inte hit, utan de som låter ödlan springa löst I lägenheten/huset syftar jag på. Speciellt vintertid när luften är mycket torrare. 

19
17
Naviki:
Att personer fortfarande har synen bara rakt ner i fakta böckerna är hysteri, det ni glömmer bort är att alla reptiler är individer med olika behov. Att säga någonting om någons husdjur har man inte rätt till enligt mig, eftersom man inte känner detta djuret specefikt. och då är det ingen bra idé att dra förutfattade meningar (som jag ser personer gör i denna tråd). Jag som har levt med reptiler och andra sällskapsdjur i hela mitt liv förstår detta, och att djur alltid är en öm punkt för dem som älskar och tar hand om dem. Personer som inte lärt sig detta måste det enligt mig, iallafall om dem ska kunna hjälpa någon överhuvudtaget. Tolkningar existerar och för att detta är skrivet i text form är det lättare att tolkas fel vilket jag förstår, om insändaren även tagit bort sitt konto för att ni har kränkt henne behövs att ni ber om ursäkt. Att få någon att bli ledsen som frågar om hjälp är inte hjälpen personen söker efter. Så snälla visa respekt.

19
17
Naviki:
Flyers mycket bra skrivet! 

1275
1725
Falk:

Naviki skrev:
Falk tycker att du har ingen rätt till att börja klaga från första början för hon beskriver tydligt att hon behövde hjälp angående att hennes skäggagam fått diarre, vad har hennes profil med det att göra? Om man ska hjälpa någon så ska man förstå vad man pratar om, och det du påstår och fubblar om är långt ifrån relevant. Du stärker det ditt "ego" på fel tråd, nåväl att trycka ner personer vid behov utav hjälp är ett svinigt beteende eller hur? Att skapa debatt utöver att en ödla fått diarré är ett skämt. Snälla släpa din egocentriska röv till en annan tråd/forum tack! 

Önskar dig lycka till med "trådbytet".

"Mvh"

Har icke tryckt ner någon utan påpekat väldiga tydliga brister utifrån det personen ifråga beskrivit både i tråden och i profilen. Ser man brister i djursskötsel så anser jag att det bör tas upp, tycker inte du det?

Att du tycker att jag är egocentrisk är lite lustigt för jag försöker hjälpa både djur och hobbyfolk. Tyvärr så glömmer jag ibland att lägga till en smilie efter varannan mening då det verkar krävas för att den "lättkränkta generationen" inte ska bli kränkta så att säga.

Luktar lite troll också då ditt konto är skapad 2017-11-03 21:22 och kort därefter försöker du kasta skit på mej =)

19
17
Naviki:
Hej igen falken

När jag läste mellan raderna så upplever jag att du skärpte mer än hjälpte. Din teknik när du hjälper någon kan jag inte göra något åt, att använda smileysar har varken jag eller någon annan påpekat (misstolkningar skapas även här, samt mer arga miner fast att det är måndag). Jag är ingen beteendevetare men det är klart att du har svårt med detta, och att dra en hel generation är väl att dra alla över en kant tycker jag.

PS: Luktar det troll så får du flytta näsan ifrån munnen. Använd colgate eller tandtråd för det brukar hjälpa, sb12 är också bra. Vill du ha källor samt instruktion så är Google ett bra verktyg.
Ville skriva en generations novell men det tycker jag hör mindre till ämnet än colgate.

Simma lugnt.

Mvh

5488
4198
Tropfrog:
Naviki skrev:
Hej igen falken

PS: Luktar det troll så får du flytta näsan ifrån munnen. Använd colgate eller tandtråd för du luktar reptil diarre hela du. 

Ja, deffinitiv troll.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild