Inredning till eldbukssalamandrar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

47
0
Vildlaxen:

Jag ska låta gullrankorna rena vattnet i alla fall, det funkar bra. Man får ju byta vatten då och då innan de har vuxit till sig men det äringet större problem.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

Hornsäv ska också rena vattnet

126
6
AjPaj:

Maribarita: 

"Luktar det inte surt eller sunkigt?

Hur ofta byter du vatten?

Är det sten eller nån form av torkad lera?"

Efter konsultation med akvariegurun Janne på Södermalms Akvarieaffär plockade jag bort filtret då inget av hans akvarier har filter och det fungerar jättebra. Har man ett akvarium som inte är högre än vad det är långt (som exempelvis nanoakvarium tenderar vara) så syresätter vattnet sig självt och behöver inte cirkuleras. Det enda mitt filter gjorde var att höja temperaturen och göra vattnet strömt. Cynops (salamandrar) härstammar från dammar i Kina och Japan, de vill helst inte ha strömt alls, och speciellt inte på vattenytan. Efter att jag tog bort filtret tycker jag att mina salamandrar håller sig mer i vattnet.

ECS är bränd lera full med porer. Därför blir substratet syresatt trots att man har ett ganska tjockt lager. Det luktar ingenting om mina akvarier, bakterierna är ju densamme som skulle sitta i pumpfiltret annars. Vatten byter jag efter behov, ca varannan vecka.

Det enda som jag vet är bristande för mina akvarier är ljus till växterna, ett problem jag inte är hundra på hur jag ska åtgärda eftersom mina ljusramper höjde temperaturen för mycket.

Edit: Stavade ditt användarnamn rätt. :P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild