Inredning till eldbukssalamandrar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

126
6
AjPaj:

Snyggt! Växterna man ser under vattnet längst ned i bilden, är de plast?

47
0
Vildlaxen:

Ja, de är plast. Ska skaffa riktiga växter när jag får råd men jag tänkte att de där nog duger att gömma sig bakom så länge

47
0
Vildlaxen:

Tog ju ur pumpen igår och efter det har det inte bildats någon ny beläggning på vattnet och sallisarna verkar trivas bättre med att vara i vattnet nu :D 

382
36
MariBarita:

Det kan isof vara så att det blir för strömt i burken för att de ska trivas? försök att rikta utblåset mot ngt typ sidoruta eller ngt.

Jag har själv ett starkt pumphuvud i min grodburk och har riktat slangen(utblåset) mot en sidovägg, hade jag inte gjort det så hade grodorna farit runt i burken som kulan i ett flipperspel ^^                                                                                                                                       

126
6
AjPaj:

Sant att det kunde vara för strömt, men jag tror att det kommer fungera bra utan pump. 

382
36
MariBarita:

Jag hade nog försökt hitta nån lösning där jag hade behållt nån form av filter i burken, utan det så blir det många vattenbyten.

Jag har mycket filtermedia i min burk, trots det byter jag 30% av vattnet  1 gång i veckan, slamsugning varannan gång (grodorna skitar ner rejält )

126
6
AjPaj:

Jag har inget filter och byter inte vatten mer än någon annan. Jag använder ECS (Easy Care Substrate) som bottensubstrat som fungerar som ett gigantiskt biofilter när man fått igång ekosystemet och har snäckor, det räcker. Självklart duger jag upp lite extra skit när jag kör vattenbyten, men ECS fungerar skitbra. I slutändan är ett filter mest ett biofilter.

382
36
MariBarita:

"I slutändan är ett filter mest ett biofilter."

ja ???

126
6
AjPaj:

Och det kan man lika gärna ha i form av bottensubstrat och annan inredning som bakterier kan fästa på.

382
36
MariBarita:

Jag läste detta

"ECS fungerar som ett biologiskt 

filter och kompletterar ditt mekaniska filter. Det ger dig mycket 

bättre förutsättningar att lyckas. 

Det ger bättre vattenkvalitet och 

håller alger borta."

Luktar det inte surt eller sunkigt?

Hur ofta byter du vatten?

Är det sten eller nån form av torkad lera?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild