Void skrev:
Låter intressant.
Några frågor.
Med ett dygn, menar du samma klockslag 24 timmar senare? Mätte du omgivande temperatur under förloppet? (Speciellt lägsta omgivande temperatur är intressant.) Har du lampan på under natten?
Strålningsvärme är speciellt. Det finns ingen väldefinierad temperatur i strålningsfältet. Mätte du temperaturen med en termometer skärmad från strålningen?
Jag har inte gjort något experiment, men väl lite överslagsräkningar.
Jag har för mig att luftflödet i ett rum inte bör överstiga ungefär 0.1m/s. Baserat på denna hastighet kan man semiempiriskt uppskatta den konvektiva värmetransportkoefficienten till 0.5 W/m^2K (från ett lokalt Nusselt-tal).
Samtidigt så är den radiativa förlusten (Stefan-Boltzmanns lag, approximerat som svartkroppar) ungefär 5 W/m^2K för 1.0 grad över 19 grader Celsius, dvs 10 gånger så stor än den konvektiva förlusten. Och 61 W/m^2K för 10.0 grader över 19 grader Celsius, 122 gånger så stor som den konvektiva förlusten.
Figuren visar kvoten mellan radiativ förlust och konvektiv förlust som funktion av temperaturskillnaden. Vid 19.1 grader Celsius är konvektiv förlust jämförbar med den radiativa men blir snabbt dominerad av den radiativa förlusten (observera att det är logaritmisk skala).
Konvektiva förluster är således försumbara såvida inte luftgenomströmningen är väl tilltagen. Fuktig luft ändrar inte så mycket på detta heller.
Är vänstersidan den kalla eller varma sidan? Hur mycket av takarean är nät.
En temperaturgradient mäts i grader / meter, så att säga "5 graders förbättring av gradienten" ser lite konstigt ut.
Vårt system med fuktigt substrat fungerar bra.
Vi har nåt års erfarenhet av stt tillämpa det, låta det torka ur återfukta, så jsg är själv inte i behov av en exakt försöksserie. Jag ville ge dig ett faktiskt mätvärde som exempel. Det är ett konstant mönster.
Hävdar du fortfarande att jsg har fel?
I så fall vsrför?
Som de flesta andra begrepp har temperaturgradient både en eller flera exakta definitioner, och en enklare tillämpning i vardagsbruk.
Om du behöver termen för ett fysikexperiment får du självklart använda samma definition som andra inom ditt område.
Men man kan utan problem använda ordet för en mindre exakt beskrivning av en upplevd verklighet.
Så, i ett terrarium, där det finns en solplats och en sval ände, kommer du inte få en exakt konrtinuerligt avtagande temperatur i grad per meter. Det är större gradient närmare lampan än längre ifrån den. och svalare åt alla håll från lampan. Och varmare vid värmekabeln.
So what. :)
Du har en hög temp, en låg, och ett område däremellan med sjunkande temperatur, så att reptilen kan välja den temp den önskar. Att inte tillåta detta att heta gradient är stt avkräva världen att de pasar in sig i din världs sociolekt. Alla som håller reptiler jobbar med att skapa en gradient. Att den inte är kontinuerlig är oväsentligt för prajtiska ändamål.
Man kan alltså utan problem säga att en art behöver ha en temperaturgradient på 20- 38 grader och alla förstår vad det betyder. Särskilt som det i praktiken är intervallet som räknas. Oavsett terrariets längd.
Jag förstår din invändning. Men jag tror inte du missförstår vad folk menar. Jag anger inte en gradient mef grader per meter, för att den siffran säger totalt noll av värde för mina kollegor.
Sure, jag kan säga min och maxtemp temperaturiintervall, etc, men jag får en gradient.
Gradient betyfder gradvis övergång.
Jag mäter inte avståndet i cm mellan mätpunkterna, utan de mätpunkter som är relevanta.
Men ok, Låt osss tala på ditt språk, och skippa gradienten.
Nu påstår jag istället att allt annat lika får jag i princip samma maxtemperatur, och betydligt lägre mintemperatur, om jag fuktar substratet på svala sidan.
Och jag hävdar att reptilen dessutom pga högre ledningsförmåga kan kyla sig snabbare, och fukta sig, och därmed själv kylas genom avdunstning. Och hävdar att isoleringseffekten av torrt substrat, och värmeanvändningen till avdunstning, bör kunna förklara mina observationer.
Jag hör dig fortfarande inte säga att jag har rätt.
Men jag ser inte heller nån förklaring från dig om varför jag skulle ha både praktiskt och teoretiskt fel.
Jag hör att jag har fel definitioner. Det räcker inte för att jag ska sluta plädera för fuktade substrat.
Jag kan köra en testserie nån gång framöver, men ser ingen anledning att bevisa för mig det jag redan ser att det fungerar. :)
Tänker att det gärna kan överlåtas till folk som undrar vilken metod de ska välja. Eller som har ett genuint intresse av att ta reda på om en mothypotes stämmer.
Jag saknar mothypotes.
Du kommenterade inga av mina föreslagna mekanismer och hade inga försöksdata. Jag tar gärna till mig ny kunskap om jag har fel.
Men jag har inte hört nåt hållbart argument.
Har jag missförstått dig?
Håller du med om att jag ökat temperaturspannet?
Är det bara terminologin du anmärker på?