Void skrev:
Nu tar du upp ett väldigt intressant fenomen, som man lätt kan lura sig av. När du känner på någonting så uppfattar du inte temperaturen på föremålet, utan din temperatur i huden. Eftersom den våta sanden är en termiskt sett, mer effektiv ledare, så kyler den din hand snabbare (och kyler antagligen mer också) än torr sand och upplevs därför som kallare. Det är mer att vi känner värmeledning och inte temperatur.
.
Det är därför jag inte säger att "det är kallare" med våt sand utan
"Men bara att känna på våt och torr sand i samma temperatur ger ju en praktisk fingervisning om hur stor skillnad detta gör för en skäggagam som vill temperaturreglera sig."
Men även du själv säger ju precis som jag, att det avdunstande vattnet kan kyla luften ovanför så att du kan komma ned i något lägre än vad temperaturen varit utan vattnet. Så jag förstår inte varför det upplevs problematiskt för dig att beskriva det som att gradienten blir större om man fuktar.
Med 19.6 - 42 är det större gradient än med 20,4 - 42.
Och för djuret, som kan gräva ned sig i sand, bli återfuktat genom huden, svalkad genom både
Lägre temperatur
Värmeöverföring från varm kropp till våt sand
Avdunstning från eget vått skinn
Samt skydd från strålningsvärme från värmelampa, åstadkoms en mycket snabbre och effektivare avkylning när så önskas, än genom att gå från varm luft till svalare luft.
"Gradient, som jag menar det, är vektorfältet som fås som rumsgradienten av temperaturfältet. ( sv.wikipedia.org/wiki/Gradient ). Dvs hur temperaturfältet förändras i rummet (i dimensionell mening :) dvs R^3)."
Japp. Och du får väl antingen testa hypotesen praktiskt eller räkna på det eller strunta i det. :) Min tes är fortfarande att ödlans effektiva tillgängliga temperaturgradient i normala terrarier kommer vara större om du håller svala sidan fuktig, och har ytterligare en anledning till detta:
Tänk kylbox.
En isolerad låda med isolerande substrat, med en värmekälla i, kommer att tendra att hålla högre temperatur än rumstemperaturen i nästan hela volymen, utom precis vid luftinsläppet. Och ha en gradient mot solplatsen och uppåt mot taket beroende på var utluft släpps ut etc.
När du häller en vattenspegel i botten på samma terrarium, där kylande luft kommer in, kommer vattnet minska isoleringseffekten. Mer av värmen i terrariet kommer passera ut i rummet genom botten och sidorna. Du har en värme och köldledande (nej det ordet är inte fysik, men nu är det enklare att prata om temperaturer åt båda hållen, att kyla och att värma) material istället för ett isolerande.
Vad vill du isolera din kyllåda med, ett lager vatten eller ett lager sågspån?
Gradienten får du lov att räkna över hela den yta ödlan kan nå.
Nedgrävd i den fuktiga sanden lär det vara svalare även rent temperaturmässigt än på samma punkt om ödlestackaren bor på ett lager tidningspapper, givet att luftinsläppet sitter på rätt plats strax under mitthöjd.
Men det är egentligen ointressant.
Skäggagamen kommer kunna temperaturreglera bättre av att kunna fukta sig. Och gräva ner sig.
Jag tror att jag har ett råd till din artikel.
Håll inte språket på den nivå du valt i dina svar till mig. :)