Kan man ha för hög luftfuktighet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
4
likesmile:

64
41
Hymenopus:
Det beror på vilken djurart man talar om, om du menar ur den hälsomässiga aspekten. Vissa amphibier kan säkert klara sig i 100% luftfuktighet, medan andra som är anpassade till torra miljöer kan riskera att drabbas av sjukdomar om det är för fuktigt. Det blir dock lättare att svara om du specificerar frågan ytterligare.

31
4
likesmile:
Hymenopus skrev:
Det beror på vilken djurart man talar om, om du menar ur den hälsomässiga aspekten. Vissa amphibier kan säkert klara sig i 100% luftfuktighet, medan andra som är anpassade till torra miljöer kan riskera att drabbas av sjukdomar om det är för fuktigt. Det blir dock lättare att svara om du specificerar frågan ytterligare.

Ursäkta, jag menar lite mer djungel och skogslevande som har uppåt 60% fukt

1244
472
leedragon:
likesmile skrev:

yes om du har för dåligt ventiation och mycket fuktighet kan ge luftvägsproblem

31
4
likesmile:
leedragon skrev:

yes om du har för dåligt ventiation och mycket fuktighet kan ge luftvägsproblem

Alright tack!

20
7
VictoriaLundberg:
Jag undrar vad för högt är för majsormar? I ett av mina terrarium varierar det mellan 50 och 70 % och börjar bli lite orolig för att de ska få något problem med andningen. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
VictoriaLundberg skrev:
Jag undrar vad för högt är för majsormar? I ett av mina terrarium varierar det mellan 50 och 70 % och börjar bli lite orolig för att de ska få något problem med andningen. 

Enligt skötselråd ska de ha 40-50%. Är väll bara att införskaffa en luftavfuktare om du har för fuktigt hemma. Kostar inte speciellt många kronor. :) 

2966
1648
Hoggaforfan:
likesmile skrev:

Många ur Phyllomedusa-släktet bor högt upp i träden och där blåser fukten bort ganska snabbt så trots att de bor i fuktig djungel kan för hög luftfuktighet ta död på dem

VictoriaLundberg skrev:

Öka ventilationen?

20
7
VictoriaLundberg:
Ja alltså jag vet hur det går att lösa, fått ner den nu. Var mer nyfiken på vad som kan bli skadligt ifall det råkar komma upp i den fuktigheten igen eller så. Mer intresse av biologin hos ormarna alltså :) men tack för hjälpen!

379
399
Mr_B:

VictoriaLundberg skrev:
Ja alltså jag vet hur det går att lösa, fått ner den nu. Var mer nyfiken på vad som kan bli skadligt ifall det råkar komma upp i den fuktigheten igen eller så. Mer intresse av biologin hos ormarna alltså :) men tack för hjälpen!

Kortare perioder med lägre eller högre luftfuktighet har förmodligen ingen eller försumbar skaderisk. Luftfuktigheten varierar ju rätt kraftigt naturligt under dagen, även på samma plats. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild