Micke76 skrev:
Alltså förlåt om jag avviker från ämnet lite, men jag måste bara fråga dig en sak Jonas. Har länge undrat över er som har så många stora ormar: Du pratar om marsvin, kaniner och höns (har sett griskultingar också på mässor ibland) Det måste ju kosta dig en halv förmögenhet varje månad att utfodra alla de där tungviktarna du håller? Och när det sen gäller tillgången till maten? Höns och kyckling kan man ju klart köpa i mataffären, men en stadig tillgång på marsvin och kaniner!?!? Av utrymmesskäl kan det ju inte vara helt enkelt att hålla lager. Har du egen uppfödning för det eller? Har alltid varit nyfiken på hur ni gör:)
Jag tycker inte foder är särskilt dyrt om man jämför med mycket annat faktisk, gäller ju att skaffa sig bra kontakter på foderdjur dock. Jag föder inte upp någonting själv utan köper allt från diverse olika håll :) Kaniner får jag tag på billigt av ett par uppfödare här lokalt, föder man upp mycket kaniner så blir det en del bortfall som dom annars skulle kastat bort, nu tjänar dom istället några kronor på att sälja billigt till exempelvis mig :) Marsvin är det svårare med men sällan jag utfodrar med det också, kaniner duger fint!
Foderkycklingar är väldigt billigt om du frågar mig, dom köper jag på mässorna. Större hönsfåglar och tuppar mellan några hundra gram upp till några kilo tupp köper jag från olika håll, ibland förbokar jag till mässorna men ofta köper jag även där av uppfödare som annars skulle avlivat och kastat överflödiga tuppar, gäller att tänka utanför ramarna om man köper mycket foder årligen och framförallt hitta bra kontakter och på så sätt skapa en bra relation med dom och få sjysta priser.
Jag har en frys stående i mitt ormrum som oftast är fullproppad med foderdjur :) Händer ibland att vi får låna några hyllor i våran köksfrys till foderdjur också, en fördel om alla i familjen är intresserade av djuren såklart.. Jag köper oftast på mig allt foder för hela året i början av varje år, både billigare men även smidigare tycker jag, säkert en smaksak även det :)
Angående månadskostnaden kan jag inte ge dig någon siffra då det vissa månader inte matas någonting, dom större djuren äter endast 5-10 gånger per säsong så foderkostnaden är helt klart överkomlig i min värld, men det gäller som sagt att vara smart och lägga ner lite tid på att hitta seriösa uppfödare av foderdjuren man använder sig utav.
Mindre bönder brukar vara enkla att deala med, ett tips får avsluta detta inlägg :) ALLA som födr upp djur har ett naturligt bortfall såsom dödfödda ungar, missbildade djur, sjuka djur, gamla avelshanar/honor osv osv... Detta är utmärkt ormmat som kan fås riktigt billigt.