AKUT LÄGE MED KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

94
21
jespercarlssoon:
min kp hane har börjat typ väsa/nysa låter ibland som när man snyter sig ser även ut som han har typ slem/saliv i munnen. han  åt igår utan problem.

187
221
Moova:

Låter som att den är förkyld eller har luftvägsinfektion. 

Vad har du för temperaturer i terrariet? Luftfuktighet? 

94
21
jespercarlssoon:
Moova skrev:
Låter som att den är förkyld eller har luftvägsinfektion. 

Vad har du för temperaturer i terrariet? Luftfuktighet? 

ca 30-35 varma sidan och 25 på kalla sidan, ca 80-85%

vad kan jag göra för att han ska bli frisk? har hört att man ska bada dom i varmt vatten i en timme är det sant? funkar det?

379
399
Mr_B:
Prova sänka luftfuktigheten. Räcker o ligga runt 60% RH 

är det långt gånget så kan veterinär o medicin behövas

94
21
jespercarlssoon:
Mr_B skrev:
Prova sänka luftfuktigheten. Räcker o ligga runt 60% RH 

är det långt gånget så kan veterinär o medicin behövas

har bara hållit på i ca 3 dagar finns det något mer jag kan göra utöver det? Ska jag testa bad han?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
jespercarlssoon skrev:

har bara hållit på i ca 3 dagar finns det något mer jag kan göra utöver det? Ska jag testa bad han?

Vid bakteriella infektioner kan det vara farligt att värma kroppen för mycket då bakterierna växer till mycket mer intensivt vilket kan vara för mycket för kroppen att klara av! Ta ormen till en veterinär för behandling istället! 

412
419
Hadara:

Veterinär som gäller för att få behandling. Infektioner kan bli jobbiga att bli kvitt om det går för långt och det är djurägarens ansvar att se till att djuret inte lider/mår dåligt :) 

Om du skriver vart du bor kan säkert folk tipsa om kompetenta veterinärer nära dig :) 

94
21
jespercarlssoon:
Hadara skrev:
Veterinär som gäller för att få behandling. Infektioner kan bli jobbiga att bli kvitt om det går för långt och det är djurägarens ansvar att se till att djuret inte lider/mår dåligt :) 

Om du skriver vart du bor kan säkert folk tipsa om kompetenta veterinärer nära dig :) 

Jag bor i gävle och dom tar inte emot reptiler och jag har ej bil, Det var en kille som sa att det kan vara pollen och jag har hemskt mycket pollen vid mig 

412
419
Hadara:

Ormar får inte pollenallergi som människor haha xD nä detta är troligtvis en infektion i luftvägar. Något som måste behandlas med medicin. Kan du inte ta din orm till veterinär så måste du avliva den ifall den lider/är sjuk. För man får inte ha djur som går sjuka hemma utan behandling.. Detta är lagstadgat.

Du skriver ju själv att läget är akut som huvudrubik. Hoppas du hittar någon som kan köra dig till veterinär. Jag tyvärr ingen nära gävle. Men någon annan här kanske vet. 

375
251
Doxster:
jespercarlssoon skrev:

Jag bor i gävle och dom tar inte emot reptiler och jag har ej bil, Det var en kille som sa att det kan vara pollen och jag har hemskt mycket pollen vid mig 

Finns som jag har förstått det kunniga reptilveterinärer i roslagstull, cirka 17.5 mil ifrån dig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild