Terrarium med dörrar på gångjärn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

30
55
Conta:

30
55
Conta:
Mitt hembygge.
Har använt mig av "luckor" / dörrar sedan många år. Jag tycker det fungerar fint.

Oavsett om jag byggt i trä eller glas.
Till träterrarier använder jag mig av en träram, sen köper jag Akrylplast på närmaste byggvaruhus och skruvar fast.

På glasterrarier är det lite värre. På bilden ser ni att jag limmat gångjärn. Tyvärr är mina luckor 50x40 cm i 5mm glas, så de är ganska tunga. Hade varit bättre använda plast eller tunnare glas kanske. Har inte ännu hittat på någon låsning men ska köpa "handtag" som ska gå låsa. Men luckorna hålls stängda av magneter annars.
Som sagt detta är en test jag just gjort.

Mvh Conny

55
25
benny69:
MaryJanee skrev:

Exakt sådär jag menade :P Men sitter gångjärnen på sidan? 

Japp. Ikeas gångjärn också. Inte ens modifierade! ;)

154
87
MaryJanee:
benny69 skrev:

Japp. Ikeas gångjärn också. Inte ens modifierade! ;)

Intressant idé, känns dock som det skulle bli lite för tungt för stoleken jag hade tänkt :P 

är allting byggt som en stor låda med "fack" eller är dom byggda separat?

154
87
MaryJanee:
Conta skrev:
Mitt hembygge.
Har använt mig av "luckor" / dörrar sedan många år. Jag tycker det fungerar fint.

Oavsett om jag byggt i trä eller glas.
Till träterrarier använder jag mig av en träram, sen köper jag Akrylplast på närmaste byggvaruhus och skruvar fast.

På glasterrarier är det lite värre. På bilden ser ni att jag limmat gångjärn. Tyvärr är mina luckor 50x40 cm i 5mm glas, så de är ganska tunga. Hade varit bättre använda plast eller tunnare glas kanske. Har inte ännu hittat på någon låsning men ska köpa "handtag" som ska gå låsa. Men luckorna hålls stängda av magneter annars.
Som sagt detta är en test jag just gjort.

Mvh Conny

Snyggt terrarium! Glas har jag aldrig testa att bygga i, är det så svårt som det ser ut? :D

55
25
benny69:
MaryJanee skrev:

Intressant idé, känns dock som det skulle bli lite för tungt för stoleken jag hade tänkt :P 

är allting byggt som en stor låda med "fack" eller är dom byggda separat?

Det är en stor låda jag kan dela in i fack hur jag vill efter hur förutsättningarna ovh behovet förändras. Luckorna är 38 cm höga och ca 60 breda. 

30
55
Conta:
MaryJanee:
Att bygga ett terrarium är inte svårt. När man gjort det hundra gånger... :-)

Som sagt allt är relativt.

Jag tycker det är roligt. Oavsett om det är trä eller glas.
Givetvis är det dyrt att bygga i glas. Det är nästan så det lönar sig att köpa färdigt.

1686
795
fluffis:
Jag har byggt med gångjärn. Kommer förmodligen inte att göra om det :)
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=217
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild