Behöver lättskött orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

31
4
likesmile:
Hej. Jag har haft ormar ett tag nu och är ganska van. Min första var en argentinsk busksnok och den var väldigt aggressiv och snabb, vilket ledde till att jag sålde den till ett zoo för att den inte gick att hantera, men jag undrar vad är en trevlig lättskött orm att rekommendera till en kompis?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Kungspyton är en väldig trevlig art :)

31
4
likesmile:
Han har ett 100x50x60 så det kanske inte går, ursäkta att jag inte nämde det, men jag tror en strumpebandssnok blir bra.

116
54
Micke76:
Bergskungssnok (Lampropeltis Pyromelana)

306
101
thatreptileguy:
Västlig trynsnok

55
25
benny69:
likesmile skrev:
Hej. Jag har haft ormar ett tag nu och är ganska van. Min första var en argentinsk busksnok och den var väldigt aggressiv och snabb, vilket ledde till att jag sålde den till ett zoo för att den inte gick att hantera, men jag undrar vad är en trevlig lättskött orm att rekommendera till en kompis?

Klokt att välja en orm som är så snabb och dessutom giftig som förstaorm... 
Majsorm...

31
4
likesmile:
benny69 skrev:

Klokt att välja en orm som är så snabb och dessutom giftig som förstaorm... 
Majsorm...

jag har blivit biten hundratals gånger och det värsta som har hänt är lite rött runt såret :/ så giftig är dem inte och de är väldigt lättskötta

82
45
SusannaNO2:
likesmile skrev:

jag har blivit biten hundratals gånger och det värsta som har hänt är lite rött runt såret :/ så giftig är dem inte och de är väldigt lättskötta

"Philodryas baroni—an attractively colored snake—has become readily available through the exotic pet trade. Most people consider this species harmless; however, it has already caused human envenomation. [...] When injected intramuscularly into the gastrocnemius of mice, the venom induced local effects such as hemorrhage, myonecrosis, edema, and leucocyte infiltration. Due to its venom toxicity shown herein, P. baroni should be considered dangerous to humans and any medically significant bite should be promptly reviewed by a qualified health professional."

källa: het.sagepub.com/content/33/1/22.long

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
likesmile skrev:

Det är en baktandsgiftig orm! 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Alla ormar är lättskötta djur sålänge man är påläst :) Man ska köpa det man är intresserad av, bäst för både ägare och orm!

Det viktigaste man ska göra innan man bestämmer sig är att läsa på, och läsa på mycket! Läs om alla möjliga arter och släkten så hittar din kompis säkert något som verkar intressant.

Och jo busksnokar är giftiga ormar... Det bör man ha koll på INNAN man köper arten. Men det är ju vad jag tycker.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild