Kungspytonpar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Gudisen skrev:

Funderar på att bygga ett 1500x700x700 staplat. men det är ju kostnad och tid också. då jag bor i lägenhet och inte så sugen på att bygga här så måste jag ju hyra släp osv. 

Fixa materialet innan och så skruvar du bara ihop det hemma. Det är väldigt smidigt faktiskt. :)

375
251
Doxster:
Gudisen skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar med koldioxidkammare. Menar du en bunk som man kopplar avgassystemet till :P? Eller bara använda lite värmeljus borde väll funka. 

Här kan du läsa mer: www.metalmonkeyexotics.com/blog/?page_id=1212

24
12
Gudisen:
HappyLucky skrev:

Fixa materialet innan och så skruvar du bara ihop det hemma. Det är väldigt smidigt faktiskt. :)

Doxster skrev:

Här kan du läsa mer: www.metalmonkeyexotics.com/blog/?page_id=1212

När jag bygger nytt terrarium vad exakt är bra att ha.
I det nuvarande terrariet är det 2 värmemattor en stor en lite mindre åt högersidan. I taket är det en UV lysrör och en vanligt lysrör. Terrariet håller 24,5 på vänster under dag och höger 33 på vänster. kvällen håller terrariet 22-24 grader över hela plus värmemattorna.

Vet att inte UV ljus är nödvändigt och har inte tänkt ha det i nya. 

Hade tänkt denna värmemattan www.zooariet.se/shop/product/reptile-planet-varmematta-45w?tm=reptiltillbehor/varme-luftfuktighet/varmemattor

lägga den i mitten av terrariet åt högersidan räcker det?. Som belysning hade jag tänkt LED ljus. 

Ska man ha en värmelampa eller inte. Iså fall vilken. www.zooariet.se/reptiltillbehor/varme-luftfuktighet/varmelampor

Om ni vet någon bra affär på internet eller i närheten av Linköping så kan ni också rekomendera den. 

Uppskattar alla svar. Om ni tycker jag ska ha annat är det bara linka. 

Terrariet som byggs blir L 1500 B 600 H 600-800

Hanen kommer få huseras i nya terrariet och honan får vänta till sommar innan hon får nytt.

24
12
Gudisen:
Har en fråga. Är det bättre att köra med värmelampor istället för mattor. Två av mina 4 mattor är nu trasiga. Det värkar som att mattor inte har så hög kvalitet.

Just nu kör jag en Keramisk värmelampa på 150w som jag dimrar ner så Terrariet håller 32 grader på varma sidan hela dygnet.

Jag har ju nu inskaffat mig två nya terrarier som jag håller på att fixa i ordning. 150x64x64 tänkte köra med en infraröd värmelampa i mitten på dom. Och 3st Halogen 56w>70w ljus under dagen. Måste man ha värme mattor ?

375
251
Doxster:
Gudisen skrev:
Har en fråga. Är det bättre att köra med värmelampor istället för mattor. Två av mina 4 mattor är nu trasiga. Det värkar som att mattor inte har så hög kvalitet.

Just nu kör jag en Keramisk värmelampa på 150w som jag dimrar ner så Terrariet håller 32 grader på varma sidan hela dygnet.

Jag har ju nu inskaffat mig två nya terrarier som jag håller på att fixa i ordning. 150x64x64 tänkte köra med en infraröd värmelampa i mitten på dom. Och 3st Halogen 56w>70w ljus under dagen. Måste man ha värme mattor ?

Keramiska värmelampor har väl en tendens att värma upp hela terrariet? Så för "bakgrundstemperaturen" är dom säkert bra, men jag tror inte dom fungerar så bra för att skapa temperaturgradienten som vi vill åt. Men som du märker så har jag inte mycket erfarenhet av dom, jag använder mig alltid av kabel eller matta, sen brukar rumstempen och den lilla tempökningen från kabeln/mattan fixa till en bra gradient även på svala sidan.

Värmelampor torkar ur terrarien har jag hört också, så du kanske får spraya oftare.

24
12
Gudisen:
Doxster skrev:

Keramiska värmelampor har väl en tendens att värma upp hela terrariet? Så för "bakgrundstemperaturen" är dom säkert bra, men jag tror inte dom fungerar så bra för att skapa temperaturgradienten som vi vill åt. Men som du märker så har jag inte mycket erfarenhet av dom, jag använder mig alltid av kabel eller matta, sen brukar rumstempen och den lilla tempökningen från kabeln/mattan fixa till en bra gradient även på svala sidan.

Värmelampor torkar ur terrarien har jag hört också, så du kanske får spraya oftare.

Okej. värmemattorna jag har kanske inte är några höjdare. Tycker dom inte blir varma. 37 grader enligt temp mätaren jag har.

Så du tycker jag inte ska köra på värmelampor. För en i mitten kanske 75w tror jag skulle bli ganska snyggt då den lyser svagt rött.

Vilken storlek skulle du rekomendera på matta för mina terrarium. Om man ska köra kabel vad är ett bra sätt att sätta fast den på.

375
251
Doxster:
Gudisen skrev:

Okej. värmemattorna jag har kanske inte är några höjdare. Tycker dom inte blir varma. 37 grader enligt temp mätaren jag har.

Så du tycker jag inte ska köra på värmelampor. För en i mitten kanske 75w tror jag skulle bli ganska snyggt då den lyser svagt rött.

Vilken storlek skulle du rekomendera på matta för mina terrarium. Om man ska köra kabel vad är ett bra sätt att sätta fast den på.

Nu var det länge sen jag körde med mattor, men jag har för mig att mina blev varmare än så. Dock är ju 37 grader fullt tillräckligt (och till och med lite för högt) för Kungspyton.

Det beror helt på dina förutsättningar, står dom i en källare kanske du måste ha en värmelampa för att få upp bakgrundstempen. Står dina som mina i ett rumstempererat rum så klarar iaf jag mig med bara värmekabel på varma sidan. Svala sidan får en riktigt bra gradient utan någon påverkan från mig.

Du vill täcka ungefär en tredjedel av terrariet med en värmekälla. Jag ska se om jag kan visa hur jag har satt fast mina kablar senare ikväll. Eller så gör du som Hogga och gjuter ner kabeln.

24
12
Gudisen:
Doxster skrev:

Nu var det länge sen jag körde med mattor, men jag har för mig att mina blev varmare än så. Dock är ju 37 grader fullt tillräckligt (och till och med lite för högt) för Kungspyton.

Det beror helt på dina förutsättningar, står dom i en källare kanske du måste ha en värmelampa för att få upp bakgrundstempen. Står dina som mina i ett rumstempererat rum så klarar iaf jag mig med bara värmekabel på varma sidan. Svala sidan får en riktigt bra gradient utan någon påverkan från mig.

Du vill täcka ungefär en tredjedel av terrariet med en värmekälla. Jag ska se om jag kan visa hur jag har satt fast mina kablar senare ikväll. Eller så gör du som Hogga och gjuter ner kabeln.

tack för svar. så runt 35-37 grader på mattan är normalt ? Jag menar inte på underlaget. 37 grader är mattan när jag lägger tempcensor på den. jag har ena terrariet på golvet lite upphöjt då jag har kalla golv och andra på ett bord. Min rums temperatur är 20-22 grader beroende på hur vart det är ute.

så här ser min lilla bygglogg ut än så länge. Fukt primer invändigt plus våtrums färg och silikon. Utsidan är vanlig väggfärg.

24
12
Gudisen:

så blev det. Vart ganska nöjd. 

24
12
Gudisen:
Doxster skrev:

HappyLucky skrev:

Har en allvarlig fråga nu. Hanen har inte gått in i någon grotta än. När dom dela terrarium så låg dom i samma grotta så den borde vara tillräckligt stor. Krukan är 23cm i diameter. Har testat med mossa och nu utan. Han lägger sig bara vid vattenskålen. Honan byter grotta några gånger per dag som hon funkar. Ena grottan står på värmematta och andra på svalare delen. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild