Knöl på majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

69
39
NiklasTyreso:
nilvanas skrev:

Är det farligt?

Är det bakterier som lever och äter på ormen under huden, då kan det vara farligt och det kan behövas antibiotika.
Det kan vara en missbildning av ryggraden också (om det är hårt).
Din bild ser inte ut att visa någon fettknöl, men sådana är ganska vanliga också, särskilt på bakkroppen. 

Sjuka ormar, missbildade ormar eller ormar med fettknölar ska man inte avla på för även om de flesta avkommor blir friska så ökar sjukdomsriskerna hos avkommorna. 

1685
794
fluffis:
nilvanas skrev:
Har fått hem en majsorm idag. Han har dock en knöl på ryggen. Inte då stor, som en mindre ärta. Vad kan det vara?

Jag tycker du ska lämna tillbaka ormen där du fick den ifrån och informera om problemet och att ormen förmodligen bör undersökas av veterinär. Ingen vettig säljare säljer en sådan orm. Väldigt tråkigt att det blivit så.

375
251
Doxster:
Hur gick det?

33
1
nilvanas:
Doxster skrev:
Hur gick det?

Vi ska till en kunnig veterinär idag.

29
43
LP3:
Vad sa veterinären?

33
1
nilvanas:
LP3 skrev:
Vad sa veterinären?

Att det var en missbildning och enligt honom, inget att göra åt saken. Men att jag inte skulle ha honom i avlen.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

nilvanas skrev:

Att det var en missbildning och enligt honom, inget att göra åt saken. Men att jag inte skulle ha honom i avlen.

På ryggraden (skelettet) eller vart satt missbildningen? Röntgades djuret eller klämde dom bara igenom den? :) 

Ska ju sägas att alla djur med defekter bör absolut inte in i någon avel, för artens bästa. 

33
1
nilvanas:
Jonas_ skrev:

På ryggraden (skelettet) eller vart satt missbildningen? Röntgades djuret eller klämde dom bara igenom den? :) 

Ska ju sägas att alla djur med defekter bör absolut inte in i någon avel, för artens bästa. 

Skelettet :) han kände igenom Jay Z
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild