Nybörjarorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

42
37
Diplo:
Womapyton (Aspdites ramsayi), lättskötta trevliga djur.

375
251
Doxster:
Diplo skrev:
Womapyton (Aspdites ramsayi), lättskötta trevliga djur.

Ser sällan annons på dom, är det någon i Sverige som avlar på dessa?

42
37
Diplo:
Doxster skrev:

Ser sällan annons på dom, är det någon i Sverige som avlar på dessa?

Nej inte så ofta kanske. Jag gör och finns någon/några till.

306
101
thatreptileguy:
Så igentligen kan jag skaffa vilken orm som helst? 

Jag hade tänkt mig en grön trädpyton, skulle den funka jag hade ju inte tänkt mig en enorm eller giftig orm eftersom jag är såpass ung.
Men går en grön trädpyton att hantera? Alltså ta ut ur terrariet någon gång.
Men hur som helst tack för alla dessa bra svar.
Här är några frågor som jag har undrat över.
vad finns der för trädlevande orm arter som är relativt "lättskötta"?
Hur länge kan man lämna en orm ensam hemma om man ska på semester på 3-4-5 dagar?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:
Så igentligen kan jag skaffa vilken orm som helst? 

Jag hade tänkt mig en grön trädpyton, skulle den funka jag hade ju inte tänkt mig en enorm eller giftig orm eftersom jag är såpass ung.
Men går en grön trädpyton att hantera? Alltså ta ut ur terrariet någon gång.
Men hur som helst tack för alla dessa bra svar.
Här är några frågor som jag har undrat över.
vad finns der för trädlevande orm arter som är relativt "lättskötta"?
Hur länge kan man lämna en orm ensam hemma om man ska på semester på 3-4-5 dagar?

Sålänge du är medveten om vad du köper så är svaret ja :) Du både kan och bör köpa den art du är mest intresserad av, allt annat vore bara dåligt för både dig och ormen! 

Alla ormar går att ta ut ur terrariet någon enstaka gång ibland, det lider dom inte av. Men att ha en orm för att kunna hantera är fel i mina ögon, dom är djur som helt klart mår bättre när dom får vara ifred i sina terrarium som är anpassade och inredda efter artens behov :) Dom flesta trädlevande ormarna är svårare att hålla på med än marklevande arter, mycket pga deras starka gripsvansar. 

Jag har lämnat mina pytonormar ifred sen i början av December så några dagar lider dom inte av, tvärtom :) Går terrariet på timer och ormen har vatten klarar dom sig extremt länge! Det är även vanligt att ormar i fångenskap får för mycket mat samt för mycket uppmärksamhet så att lämna den ifred mår den bara bra av :) 

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:

Sålänge du är medveten om vad du köper så är svaret ja :) Du både kan och bör köpa den art du är mest intresserad av, allt annat vore bara dåligt för både dig och ormen! 

Alla ormar går att ta ut ur terrariet någon enstaka gång ibland, det lider dom inte av. Men att ha en orm för att kunna hantera är fel i mina ögon, dom är djur som helt klart mår bättre när dom får vara ifred i sina terrarium som är anpassade och inredda efter artens behov :) Dom flesta trädlevande ormarna är svårare att hålla på med än marklevande arter, mycket pga deras starka gripsvansar. 

Jag har lämnat mina pytonormar ifred sen i början av December så några dagar lider dom inte av, tvärtom :) Går terrariet på timer och ormen har vatten klarar dom sig extremt länge! Det är även vanligt att ormar i fångenskap får för mycket mat samt för mycket uppmärksamhet så att lämna den ifred mår den bara bra av :) 

Okej men jag har ett terrarium och måtten är 50×50×100 lbh tror jag skulle en grön trädpyton fungera i denna eller är det för litet?

306
101
thatreptileguy:
Okej men jag är nog mest intresserad av kungspyton så jag skaffar nog en sådan 

412
419
Hadara:

thatreptileguy skrev:

Okej men jag har ett terrarium och måtten är 50×50×100 lbh tror jag skulle en grön trädpyton fungera i denna eller är det för litet?

om du har en hane som blir upp till 120 cm så ska du ha minst 0,4 kvm i bottenyta och 50x50cm blir bara 0,25kvm så du måste ha större. 

Har du en hona så är det 0,75 kvm som gäller. Om den inte blir väldigt stor och överstiger 175cm, då är det 1kvm i bottenyta som gäller.  

306
101
thatreptileguy:
Hadara skrev:

om du har en hane som blir upp till 120 cm så ska du ha minst 0,4 kvm i bottenyta och 50x50cm blir bara 0,25kvm så du måste ha större. 

Har du en hona så är det 0,75 kvm som gäller. Om den inte blir väldigt stor och överstiger 175cm, då är det 1kvm i bottenyta som gäller.  

Okej men jag går nog för en kungspyton.
men finns det någon orm som skulle kunna vara i en sån?

412
419
Hadara:

thatreptileguy skrev:

Okej men jag går nog för en kungspyton.
men finns det någon orm som skulle kunna vara i en sån?

En kungspyton i ett annat terrarium hoppas jag? :P 

Alltså du får ju ha en trädlevande orm upp till 100 cm i ett sånt terrarium. Vet ej hur långa busksnokarna blir men en sån hade kanske kunkat funka :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild