Trasig sensor, habistat.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

497
213
David:
a6lex skrev:
Köp denna och testa de olika referensvärderna: www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/motstand/panelpotentiometer-1-k%CF%89-p90310

en.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer

Sen vet du vad du ska ha för givare

Tack så mycket, även om jag inte riktigt fattar allt i den andra länken:) 
Habistat säger att problemet är att de kalibrerar varje termostat efter givaren, ( thermistor, kallar de det på engelska). Det kanske är där panelpotentiometern kommer in i bilden? Jag får läsa på lite.

376
359
a6lex:
David skrev:

Tack så mycket, även om jag inte riktigt fattar allt i den andra länken:) 
Habistat säger att problemet är att de kalibrerar varje termostat efter givaren, ( thermistor, kallar de det på engelska). Det kanske är där panelpotentiometern kommer in i bilden? Jag får läsa på lite.

Det går att kalibrera med olika potensiometrar men då måste du veta vad du gör. Bästa är att kolla om det finns någon pot på kretskortet eller om det är kodat direkt in i hårdvaran. Sen tror jag inte det slår så mycket, du får säkert inte +-0,1 grad utan kanske +-0,5 grad. Be dem skicka en o testa helt enkelt :D

Du kan ju alltid kalibrera den nya genom att skriva upp avvikelsen. Om den visar 22 fast det är 21,3 så kan du ju bara skriva upp det :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild