Tillstånd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

417
249
KANDARBA:
Okej skriver ett exempel nu.

- Om jag har uppfattat detta rätt så måste jag ha tillstånd om jag har 19 terrarier med olika reptiler.  Även om jag nu endast har detta som en hobby och intresse.. Och föder inte upp eller säljer djur

Eller är jag fel ute? 

Hälsningar Anton

42
37
Diplo:
KANDARBA skrev:
Okej skriver ett exempel nu.

- Om jag har uppfattat detta rätt så måste jag ha tillstånd om jag har 19 terrarier med olika reptiler.  Även om jag nu endast har detta som en hobby och intresse.. Och föder inte upp eller säljer djur

Eller är jag fel ute? 

Hälsningar Anton

Då behöver du inget tillstånd.

"7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
foderdjur."

42
37
Diplo:
knotan skrev:

Om du skulle producera och sälja en större mängd ungar av dina reptiler så kanske inte länsstyrelsen anser att det är en hobby. Det är länstyrelsen som utfärdar tillstånden och är kontrollmyndighet.

knotan skrev:
Kompletterar med relevant text från L 120

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
foderdjur.

Vore isf intressant att veta hur länsstyrelsen gör en bedömning av vad som är yrkesmässigt eller inte då en större omfattning av uppfödning, hållande och försäljning skall vara undantagen på "hobbynivå".

Medlem i SkHF
17
56
viktigpetter:
För det första kan vi avfärda det här med sex terrarier, burar etc. Det gäller BARA om man i dessa burar antingen har djur som man lånar eller hyr ut till andra, djur som ska säljas eller förmedlas för försäljning eller inhyser andras djur mot betalning. Det gäller INTE om det är ens egna sällskapsdjur som bor i dem. Då finns ingen klar bortre gräns för antalet. I definitionerna (§2) till L120 står nämligen:

"förvaring eller utfodring av djur:
verksamhet som innebär att samtidigt
och regelbundet antingen ta emot andras dj
ur mot ersättning eller ta emot djur i
syfte att förmedla dem, "

och

"upplåtande av djur:
verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut
djur. "

Vad som sedan är "yrkesmässigt" går ju inte att säga klart. Det måste bedömmas från fall till fall, men ett riktmärke är de kriterier som skatteverket använder, dvs att en verksamhet ska ha ett vinstsyfte och vara varaktig. Det blir inte automatiskt en verksamhet för att ens sällskapsdjur får många ungar som inbringar en massa pengar. Däremot hamnar man mer i en gråzon om man år efter år drar fram massor av dyra ungar och dessutom marknadsför dem under något ballt uppfödarnamn.

Observera dock att det uttryckligen står att: " Verksamheter med hållande, uppfödning el
ler försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större
omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd"

16
5
reptijojo:
viktigpetter skrev:
För det första kan vi avfärda det här med sex terrarier, burar etc. Det gäller BARA om man i dessa burar antingen har djur som man lånar eller hyr ut till andra, djur som ska säljas eller förmedlas för försäljning eller inhyser andras djur mot betalning. Det gäller INTE om det är ens egna sällskapsdjur som bor i dem. Då finns ingen klar bortre gräns för antalet. I definitionerna (§2) till L120 står nämligen:

"förvaring eller utfodring av djur:
verksamhet som innebär att samtidigt
och regelbundet antingen ta emot andras dj
ur mot ersättning eller ta emot djur i
syfte att förmedla dem, "

och

"upplåtande av djur:
verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut
djur. "

Vad som sedan är "yrkesmässigt" går ju inte att säga klart. Det måste bedömmas från fall till fall, men ett riktmärke är de kriterier som skatteverket använder, dvs att en verksamhet ska ha ett vinstsyfte och vara varaktig. Det blir inte automatiskt en verksamhet för att ens sällskapsdjur får många ungar som inbringar en massa pengar. Däremot hamnar man mer i en gråzon om man år efter år drar fram massor av dyra ungar och dessutom marknadsför dem under något ballt uppfödarnamn.

Observera dock att det uttryckligen står att: " Verksamheter med hållande, uppfödning el

Stort tack till att du förklarat så bra :) Nu sover jag lugnt.

42
37
Diplo:
viktigpetter skrev:

Tackar för info, låter rimligt.  Myndigheter och gråzoner tillsammans är ju dessutom grunden för godtyckliga beslut.

417
249
KANDARBA:
Okej tackar så mycket för infon. 
Då slipper jag oroa mig för tillstånd etc. 

Då jag själv har 24 terrarier, och ett Akvarie. 
Men men tack iallafall. 
Hoppas nu ni alla kan trycka gilla på viktigpetters inlägg för infon som blev klargjord och mer förstående 

97
93
knotan:
Helt rätt om det där med 6 terrarier. Läste för slarvigt. Det står ju inte "hållande" i den paragrafen. När det gäller yrkesmässigt håller jag med viktigpetter att de lär gå på skattemyndighetens definition. Känner personligen bara till en svensk herpetolog som fått problem med länsstyrelsen om att hans verksamhet inte var hobby utan yrkesmässig. Nu var han nog bland de största uppfödarna i världen inom sin genre så de flesta av oss kan nog inte jämföra oss med honom.

Medlem i SkHF
17
56
viktigpetter:
Ja, den är lurig den där paragrafen. Innan djurskyddet flyttades över till länsstyrelserna, och kommunerna skulle sköta det, så var det flera kommuner som också hade missförstått den. Jag tror aldrig att det gick så långt så att någon fick stora problem, men jag minns att jag fick övertyga en (två?) kommuntjänstemän om att de missförstått.

Jag tror i alla fall att samtliga länsstyrelser har koll på vad som gäller nu.

29
43
LP3:
Uppdatering:

Har fått beslut från kommunen idag som kan innebära en del intressanta saker för några här framöver ;)

Kommunen har beviljat tillstånd (jag har bara ogiftiga arter) men villkorar tillståndet. Kil säger att jag måste rymningssäkra rummet som ormarna ska finnas i. I min ansökan har jag redogjort för bestämmelserna kring rymningssäkring i L80 som inte kräver detta, och alltså sagt att jag inte kommer ha annat rymningsskydd än säkra terrarier med låsta skjutdörrar.

Kommunen hänvisar till miljöbalken och skriver att försiktighetsmått kan vidtas för att säkerställa att hållningen inte utgör olägenhet. Man skriver också att villkoret finns för att många människor är rädda för ormar.

Jag kommer att överklaga beslutet att förena tillståndet med villkoret som kommunen gjort. Jag hänvisar i min överklagan till Jordbruksverkets bestämmelser och till flertalet domar som ger mig rätt.

Fortsättning följer!! :)

PS. Kommunen har dessutom fakturerat mig 2200 kronor för handläggningen. Känns jävligt orimligt när de inte ens har lagt ner sig tillräckligt för att göra en google-sökning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild