Tillstånd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

593
551
Redfoot:
Om jag ska införskaffa gift så.. Men om man tänker efter innan ansökan och skriver ex 20 ormar när tillståndet lämnas in så är där ju att bolla med.
Även om jag skulle få lägga in om nytt förstår jag inte vad som är svårt, det som kan diskuteras är väl i så fall att det ska vara samma regler oavsett i vilken kommun du bor i.
/R

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Såvitt jag vet är det enbart en administrativ process. Man skickar in en ansökan och får det godkänt.
Med andra ord tillför det inte speciellt mycket, och jag har aldrig hört att ens lagrade information skulle ha använts i något fall.

När det rör sig om ofarliga och ogiftiga ormar ser jag definitivt ingen anledning till varför man ska ha tillstånd. Jag förväntar mig trots allt inte att grannen ska behöva skaffa tillstånd när han köper akvariefiskar, katt eller ett marsvin.

593
551
Redfoot:
Jag förstår dina tankar och håller delvis med men, ingen har hitintills kommit med en rimlig förklaring till varför inte. Att man inte söker tillstånd för fiskar, hundar eller marsvin ser jag inte som en förklaring som håller. 
Sedan är väl inte dessa djur som du nämner några som kan dyka upp lite varstans vid en rymning , särskilt inte fisken.
/R

57
37
MickeyMike:
Redfoot skrev:
Jag förstår dina tankar och håller delvis med men, ingen har hitintills kommit med en rimlig förklaring till varför inte. Att man inte söker tillstånd för fiskar, hundar eller marsvin ser jag inte som en förklaring som håller. 
Sedan är väl inte dessa djur som du nämner några som kan dyka upp lite varstans vid en rymning , särskilt inte fisken.
/R

Det finns några arter som klarar sig utan vatten några dagar tex Channa micropeltes som i USA där den är en invasiv art efter att den rymt och/eller blivit utsläppta och därmed skapat stora problem för den lokala faunan. Misstänker att mina grannarna bokstavligen hade skitit på sig om en Channa micropeltes krypit omkring i trappuppgången.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Redfoot skrev:
/R

Kan hålla med om att det kanske inte är ett speciellt bra argument att jämföra, men det gör en åtminstone lite fundersam till varför just ormar behöver tillstånd men inte andra djur. Jag ställer mig även frågande till om de verkligen kan "dyka upp lite varstans".
Min poäng är att det finns andra djur som inte kräver tillstånd och bland annat så är vissa betydligt mer rymningsbenägna och kan både ta sig in hos grannar samt föröka sig i hemmen. Fiskar hör såklart inte till dessa, men om det är exemplena du hänger upp dig på så kan jag ge andra; som olika arter av geckos, gnagare och insekter. Men vi kan lägga det argumentet åt sidan.

Jag tycker utgångspunkten bör vara att man ska ha en rimlig förklaring till varför ett tillstånd krävs. Istället för att det ska finnas förklaring till varför inte.

Trots det kan jag ge flera exempel på nackdelar med tillstånden. Dels så motverkar det intresserade då det blir ett "extra krångel". Dessutom så är det säkert många som flyttar, eller märker av efter ett införskaffande att ett tillstånd krävs, och de känner sig då mer eller mindre kriminella. Sen är det ett av alla dessa administrativa arbeten som inte tillför någonting utan skapar enbart en massa kostnader för ingenting. Har jag fel så lyssnar jag gärna på vad tillstånden är bra för.

Ber om ursäkt till TS då tråden spårat ut lite.

Medlem i SkHF
17
56
viktigpetter:
Hej!
Ursäkta att svaret dröjt...

Jag tror att jag kan räta ut några av frågetecknen i den här tråden. För er som inte känner mig så har jag engagerat mig ganska mycket i tillståndsfrågor via Sveriges herpetologiska riksförenings juridiska arbetsgrupp, den som kommit att kallas "tillståndsgruppen", rätt och slätt. Jag har för övrigt också skrivit mycket av det som Michael citerade ur SHRs skrivelse om ormtillstånd. Tillståndsgruppen startades i början på 2000-talet av Sara Albinson för att kunna ge sakkunnig hjälp till medlemmar som utsatts för okunnig och/eller orättvis behandling av myndigheter. Sedan dess har vi drivit ett stort antal ärenden och fått rätt i alla fall utom ett, där vi bara vann en halv seger.

Om vi börjar med den lagliga grunden för det här med tillstånd så är det helt lagligt för kommuner att ha ett tillståndskrav för ormar, dock inte andra sällskapsdjur som hamstrar, ödlor, fiskar, hundar etc… Lagstödet för det finns i Miljöbalken 9 kap 11§ och preciseras i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. De relevanta styckena hittar ni i Michaels första inlägg. Att det sedan är totalt ologiskt att ormar är de enda sällskapsdjur (i övrigt gäller den lantbruksdjur) som omfattas av paragrafen innebär tyvärr inte att det saknas lagstöd.
Ett tillståndskrav får bara finnas inom ”områden med detaljplan eller områdesbestämmelser”, förenklat uttryckt tättbebyggt område, och det finns INTE lagstöd för att helt förbjuda alla eller vissa ormar.

Den här typen av tillstånd är till för att skydda omkringboende från smitta och andra faror och ska INTE förväxlas med tillstånd för kommersiella aktiviteter med djur. Det är inte ens samma myndighet som har hand om tillsynen. Ormtillstånd delas ut och kontrolleras av kommunen, tillstånd för handel med djur och andra DJUR- och ARTskyddsfrågor hanteras av länsstyrelsen.

När det sedan gäller vad kommunen får ställa för villkor så är läget inte helt glasklart, men vi har flera domar till vår fördel som i princip säger att villkor är onödiga eftersom tillräckliga tvingande regler finns i L80 och epizootilagen (smittskydd). Problemet är att det inte finns något prejudikat, dvs en dom från högsta instans som de lägre domstolarna ska följa. Det finns däremot en drös domar från näst högsta instans som ju ändå ger en hyfsad skarp fingervisning om hur sådana här saker bör hanteras. En avvikande dom finns, men den är lite speciell eftersom ormägaren varken ville ange vilka arter det gällde eller hur många individer (han anger 200 som en ungefärlig siffra).
Mitt råd är att alltid överklaga villkoren om de inte är vettiga och/eller lätta att uppfylla.

När det gäller det här med att underrätta grannarna så har jag mycket svårt att se att paragrafen Carolina hänvisar till skulle vara tillämpbar. Eftersom det här är ett regelverk som har sitt lagstöd i miljöbalken så stämmer det i alla fall att det här är en ”verksamhet” som skulle kunna omfattas. Kommunikationsskyldigheten gäller dock bara gentemot dem som berörs och min åsikt är att det alltså inte gäller ormhållarens grannar. De har ju inget med ormarna att göra. Det här har dock inte testats i domstol så ingen av oss kan vara helt säker på hur reglerna ska tolkas.

Avslutningsvis, ”olägenhet för människors hälsa (förr sanitär olägenhet)” är ett centralt begrepp i sammanhanget. Om man ska sammanfatta hur domstolarna bedömt vad det innebär hittills så KAN en rädsla vara en sådan olägenhet, men bara om den har en koppling till den fysiska verkligheten. Dvs om det finns en reell risk för att ormarna smiter kan grannarnas rädsla vara en olägenhet, men inte annars. Dock säger den avvikande domen jag nämnde att ett stort antal ormar av icke preciserade arter kan utgöra en olägenhet.

Petter Albinson

16
5
reptijojo:
viktigpetter skrev:
Hej!
Ursäkta att svaret dröjt...

Jag tror att jag kan räta ut några av frågetecknen i den här tråden. För er som inte känner mig så har jag engagerat mig ganska mycket i tillståndsfrågor via Sveriges herpetologiska riksförenings juridiska arbetsgrupp, den som kommit att kallas "tillståndsgruppen", rätt och slätt. Jag har för övrigt också skrivit mycket av det som Michael citerade ur SHRs skrivelse om ormtillstånd. Tillståndsgruppen startades i början på 2000-talet av Sara Albinson för att kunna ge sakkunnig hjälp till medlemmar som utsatts för okunnig och/eller orättvis behandling av myndigheter. Sedan dess har vi drivit ett stort antal ärenden och fått rätt i alla fall utom ett, där vi bara vann en halv seger.

Om vi börjar med den lagliga grunden för det här med tillstånd så är det helt lagligt för kommuner att ha ett tillståndskrav för ormar, dock inte andra sällskapsdjur som hamstrar, ödlor, fiskar, hundar etc… Lagstödet för det finns i Miljöbalken 9 kap 11§ och preciseras i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. De relevanta styckena hittar ni i Michaels första inlägg. Att det sedan är totalt ologiskt att ormar är de enda sällskapsdjur (i övrigt gäller den lantbruksdjur) som omfattas av paragrafen innebär tyvärr inte att det saknas lagstöd.
Ett tillståndskrav får bara finnas inom ”områden med detaljplan eller områdesbestämmelser”, förenklat uttryckt tättbebyggt område, och det finns INTE lagstöd för att helt förbjuda alla eller vissa ormar.

Den här typen av tillstånd är till för att skydda omkringboende från smitta och andra faror och ska INTE förväxlas med tillstånd för kommersiella aktiviteter med djur. Det är inte ens samma myndighet som har hand om tillsynen. Ormtillstånd delas ut och kontrolleras av kommunen, tillstånd för handel med djur och andra DJUR- och ARTskyddsfrågor hanteras av länsstyrelsen.

När det sedan gäller vad kommunen får ställa för villkor så är läget inte helt glasklart, men vi har flera domar till vår fördel som i princip säger att villkor är onödiga eftersom tillräckliga tvingande regler finns i L80 och epizootilagen (smittskydd). Problemet är att det inte finns något prejudikat, dvs en dom från högsta instans som de lägre domstolarna ska följa. Det finns däremot en drös domar från näst högsta instans som ju ändå ger en hyfsad skarp fingervisning om hur sådana här saker bör hanteras. En avvikande dom finns, men den är lite speciell eftersom ormägaren varken ville ange vilka arter det gällde eller hur många individer (han anger 200 som en ungefärlig siffra).
Mitt råd är att alltid överklaga villkoren om de inte är vettiga och/eller lätta att uppfylla.

När det gäller det här med att underrätta grannarna så har jag mycket svårt att se att paragrafen Carolina hänvisar till skulle vara tillämpbar. Eftersom det här är ett regelverk som har sitt lagstöd i miljöbalken så stämmer det i alla fall att det här är en ”verksamhet” som skulle kunna omfattas. Kommunikationsskyldigheten gäller dock bara gentemot dem som berörs och min åsikt är att det alltså inte gäller ormhållarens grannar. De har ju inget med ormarna att göra. Det här har dock inte testats i domstol så ingen av oss kan vara helt säker på hur reglerna ska tolkas.

Avslutningsvis, ”olägenhet för människors hälsa (förr sanitär olägenhet)” är ett centralt begrepp i sammanhanget. Om man ska sammanfatta hur domstolarna bedömt vad det innebär hittills så KAN en rädsla vara en sådan olägenhet, men bara om den har en koppling till den fysiska verkligheten. Dvs om det finns en reell risk för att ormarna smiter kan grannarnas rädsla vara en olägenhet, men inte annars. Dock säger den avvikande domen jag nämnde att ett stort antal ormar av icke preciserade arter kan utgöra en olägenhet.

Petter Albinson

Men så att säga jag som har mina ormar som hobby mina husdjur behöver inget tillstånd om såklart inte länsstyrelsen knackar på och säger si och så. Dom sköts som dom ska och har ett bra orm liv :)  tänkte detta med antal terrarium osv som står i text de gäller väl bara verksamhet mm. Inte privatpersoner.

97
93
knotan:
reptijojo skrev:

Men så att säga jag som har mina ormar som hobby mina husdjur behöver inget tillstånd om såklart inte länsstyrelsen knackar på och säger si och så. Dom sköts som dom ska och har ett bra orm liv :)  tänkte detta med antal terrarium osv som står i text de gäller väl bara verksamhet mm. Inte privatpersoner.

Det är som Petter nämner två olika tillstånd från två olika instanser som det pratas om i den här tråden.

Den kommun du bor i kan ha ett tillståndskrav för hållande av ormar. Detta tillstånd brukar behövas även vid en orm om det finns ett sådant tillståndskrav i din kommun. Som tidigare nämts brukar tillståndskravet bara gälla i tätbebyggt/detaljplanerat område, där det ju också ofta finns restriktioner på hur många höns och andra lantbruksdjur som man får hålla (brukar vara totalt förbud mot getter, hästar och grisar).

Jordbruksverket har ett tillståndskrav på om du bedriver kommersiell verksamhet eller håller djur i större omfattning (baserar sig på paragraf 16 i djurskyddslagen och brukar därför kallas paragraf 16 tillstånd). Som större omfattning räknas alltså 6 terrarier. Det finns dock ett generellt undantag som gör att du inte behöver ha något tillstånd om du bara har dina terrarier som hobby. Om du skulle producera och sälja en större mängd ungar av dina reptiler så kanske inte länsstyrelsen anser att det är en hobby. Det är länstyrelsen som utfärdar tillstånden och är kontrollmyndighet.

97
93
knotan:
Kompletterar med relevant text från L 120

Sällskapsdjur utom hund och katt
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses
vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år.
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
foderdjur.

Intressant att notera är att all uppfödning och försäljning av foderdjur (ryggradsdjur) kräver tillstånd (föder du enbart upp för  eget bruk berörs du inte av kravet).

Om jag uppfattar texten rätt så slår de ihop alla burar, akvarier och terrarier som du har när de räknar till 6.

97
93
knotan:
Kanske ska tillägga att för att få ett paragraf 16 tillståndet räcker det inte med att följa L80 med avseende på burmått, mm. Du ska också bedömmas lämplig som person och ha lämplig utbildning. Länsstrylsen kommer med all säkerhet att kräva att du gått de utbildningar som krävs för zoohandlare. Kravet på de utbildningarna kan du hitta i L80.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild