Hallå friends of nerds ;)
Igår införskaffade jag mig min första orm, en liten boa-kille på 7 månader, och som nybliven ormägare har jag en del funderingar...
Han är ca 60-70 cm lång och väldigt tunn, är han inte lite väl liten för sin ålder?
(P.s Ursäkta för det extremt fula terrariet. Den här killen var lite oväntad så jag har inte hunnit fixa till det. Det ska målas om och planteras växter allteftersom!
Kan man blanda kokoshusk och torvmull som bottenströ?)
Här ligger han på en av hyllorna, han har kokoshusk på bottnen av terrariet! När jag skulle lägga in honom i sitt nya terrarie så passade jag på att kolla honom lite och då misstänkte jag starkt att han är undernärd! Lite research senare var jag bombsäker på det då hans hud sitter väldigt löst på undersidan, den lägger sig lite i veck... Förra ägaren sa att han fått mat typ 1 gång/vecka...
Hur ska jag mata upp honom? Jag har fått med ett paket med råttbebisar, ska jag mata honom med dom med typ 5 dagars mellanrum, eller ska jag införskaffa pinkisar som jag ger två st av med kortare mellanrum?
För även om man ska låta dom bo in sig i sitt nya place så var han väldigt pigg igår kväll och kröp uppför väggarna till olika hyllor ^^ Så jag tänkte han kanske skulle va pigg på att äta, och jodå! Han tog en råttbebis så nu håller han på att få ner den :D
(Hur lång tid tar det för dom att få ner den? Han har hållt på en halvtimme och han är inte klar än... Ibland ser det ut som att han tar pauser för han ligger helt stilla... Är det normalt??)
Hur länge ska dom få bo in sig innan jag börjar hantera honom?
Hur får jag upp luftfuktigheten? Är det bara att spreja runt med en blomspruta i terrariet i nån minut?
Han har en värmematta men tyvärr är det rätt kallt här hemma då vi har haft problem m pannan, 15 grader är det just nu... Ska jag installera nån mer värmelampa så det blir varmare hos honom?
Och då kanske vattenskålen avdunstar mer ånga oxå? När vet jag att det är tillräckligt hög luftfuktighet?
Hur länge klarar han sig på lägre temperaturer? Vad kan hända om han bor för kallt?
Jag tror det var allt...
Alla tips om ormhållning mottages tacksamt! :D