Hjälp - avlivning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

148
116
Ella:
Hej, behöver lite hjälp.. Inte den roligaste frågan men jag har en liten Jemen här hemma ej mådde bra innan den kom hit och har ej blivit bättre.
Kisar med båda ögonen, druckit någon gång den senaste dagen.
Vad anser ni är det snabbaste och snällaste sättet att avsluta dess lidande på?
Nu är jag hemsk enligt vissa men djuret får ej få i sig avlivningsvätska då det antagligen kommer bli mat. Mvh Ella.

Som ni ser på bilden ser han ej så kry ut. 

230
185
Humi:
Ella skrev:
Hej, behöver lite hjälp.. Inte den roligaste frågan men jag har en liten Jemen här hemma ej mådde bra innan den kom hit och har ej blivit bättre.
Kisar med båda ögonen, druckit någon gång den senaste dagen.
Vad anser ni är det snabbaste och snällaste sättet att avsluta dess lidande på?
Nu är jag hemsk enligt vissa men djuret får ej få i sig avlivningsvätska då det antagligen kommer bli mat. Mvh Ella.

Som ni ser på bilden ser han ej så kry ut. 

Beror lite på hur petig du är. 
Men att bryta nacken är ju ett sätt som brukar fungera på dom flesta djuren vi har. 
Annars kan du gasa, slå, kapa huvudet etc. det viktigaste är att det går fort så att han inte lider. 

2052
780
psyjoh:
Måste man inte krossa hjärnan?

148
116
Ella:

Humi skrev:

Beror lite på hur petig du är. 
Men att bryta nacken är ju ett sätt som brukar fungera på dom flesta djuren vi har. 
Annars kan du gasa, slå, kapa huvudet etc. det viktigaste är att det går fort så att han inte lider. 

Jo, fick tips om frys men det känns avskyvärt långsamt och stressigt för lillen.
Jag kör nog på att kapa huvudet och stänga av alla nervtrådar osv.. 

148
116
Ella:
Ella skrev:

Jo, fick tips om frys men det känns avskyvärt långsamt och stressigt för lillen.

Eller kanske ska jag krossa på en gång? 

230
185
Humi:
Ella skrev:

Frys är absolut inte ett alternativ! Det är ren djurplågeri att kasta in levande saker i frysen (Dubbelmoral I know).
Kapa huvudet om du klarar det, går snabbt men se till att du inte missar. 

97
93
knotan:
Det är inte lämpligt att kapa av huvudet. Reptilers hjärnor anses vara vid medvetande ett bra tag efter att de skiljts ifrån kroppen. Krossa huvudet (slaget måste vara riktat mot hjärnan) istället så är du säker på att du stänger av hjärnan på en gång.

148
116
Ella:

Kameleonten är nu avlivad.

Det var lite jobbigt, så nu ska jag ta en cigg. Stort tack för svaren jag fick. 

13
3
Ornerfors:

Kollade upp lite på nätet. Enligt de sjukdomar de vanligtvis får i fångenskap är det stress om man kollar på bilden. www.horsfieldii.com/kameleontsjuk.html 

Tydliga tecken på sjukdom
Stängda ögon
Kroppsfärgen; mycket ljus

Kan oxå vart för lite luftfuktghet om du inte använder duscsystem med inställda tider anpassat för yemen arten? 

Tråkigt att höra, alltid jobbigt att förlora ett djur. 

OBS- se inte detta som ett påhopp. 

148
116
Ella:
Ornerfors skrev:
Kollade upp lite på nätet. Enligt de sjukdomar de vanligtvis får i fångenskap är det stress om man kollar på bilden. www.horsfieldii.com/kameleontsjuk.html 

Tydliga tecken på sjukdom
Stängda ögon
Kroppsfärgen; mycket ljus

Kan oxå vart för lite luftfuktghet om du inte använder duscsystem med inställda tider anpassat för yemen arten? 

Tråkigt att höra, alltid jobbigt att förlora ett djur. 

OBS- se inte detta som ett påhopp. 

Tack så mycket för hjälpen! Ser det inte som ett påhopp utan som att ta del av lärdom :)
Då måste det kanske varit resan till butiken och sen hem till mig som var droppen för det lilla.

På bilden ser ni ju att den blev helt gul i ansiktet, helt slö var den och tog som sagt inte maten. :/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild