Öms och sånt!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

141
109
stefan707:
Finns ingen anledning att mata utanför terrariet, innebär endast problem i min värld.
Själv gjorde jag som du tänker göra i början, då jag hört att ormarna blir mindre aggressiva etc vid sådan matning.

Men efter att ha pratat med flera som haft ormar betydligt längre, å tagit till mig lite av hur dom gör, samt även riskerat fingrarna vid varje matning har jag slutat med det.

Ormarna blir mycket mer stressade av flytt till å från lådan, helt i onödan.
När ormen ätit upp mus/råtta etc å man ska försöka lägga tillbaka ormen i terrariet, har jag märkt att stressen är som mest, dessutom är ormen betydligt mer intresserad i mina fingrar i det läget. 

Så nu matar jag endast i terrariet, så mycket lättare, så mycket skönare och behändigare. Ormarna verkar må bättre av det också.

Och de har ej blivit aggresivare utav det heller.

Många är lite nojjiga över att de ska få i sig av bottenmaterialet när man matar i terrariet, men om de kan smälta allt som är i en råtta, ben, päls osv, tror jag knappast lite jord gör någon skillnad.

Dessutom har jag svårt å se att dom äter i plastlåda i det naturliga? ;)

Lägg gärna in bilden du pratade om så vi får se på den :)

93
72
RainbowVess:
stefan707 skrev:
Finns ingen anledning att mata utanför terrariet, innebär endast problem i min värld.
Själv gjorde jag som du tänker göra i början, då jag hört att ormarna blir mindre aggressiva etc vid sådan matning.

Men efter att ha pratat med flera som haft ormar betydligt längre, å tagit till mig lite av hur dom gör, samt även riskerat fingrarna vid varje matning har jag slutat med det.

Ormarna blir mycket mer stressade av flytt till å från lådan, helt i onödan.
När ormen ätit upp mus/råtta etc å man ska försöka lägga tillbaka ormen i terrariet, har jag märkt att stressen är som mest, dessutom är ormen betydligt mer intresserad i mina fingrar i det läget. 

Så nu matar jag endast i terrariet, så mycket lättare, så mycket skönare och behändigare. Ormarna verkar må bättre av det också.

Och de har ej blivit aggresivare utav det heller.

Många är lite nojjiga över att de ska få i sig av bottenmaterialet när man matar i terrariet, men om de kan smälta allt som är i en råtta, ben, päls osv, tror jag knappast lite jord gör någon skillnad.

Dessutom har jag svårt å se att dom äter i plastlåda i det naturliga? ;)

Lägg gärna in bilden du pratade om så vi får se på den :)

Haha! OK! Ja det är många bud och mycket låter troligt när man lyssnar på det, men då ska jag erbjuda henne en mus när hon tittar upp nästa gång :)

Här är hon, döpt till Vess!

141
109
stefan707:
Riktigt stilig! Dom blir riktigt fina när dom blir större

93
72
RainbowVess:
Tack, och tack för hjälpen och svaren! Får se om hon tar sig en måltid senare ikväll :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

RainbowVess skrev:

Hon har inte ätit sedan lördag 28/11, 7 dagar minst alltså. Men det är inte så hemskt farligt för en orm har jag för mig så det är jag inte jätterädd för. Vart skulle ni säga att smärtgränsen går för att inte låta henne äta? Jag vill ju undvika att ge henne nu i ömsningen eftersom de flesta avråder.

Tack för svaren :)

Alla våra kramormar har fått sista måltiden för två veckor sen, nu ska dom vintervilas fram till i Mars/April, under den perioden sänker jag ljuset och dom erbjuds ingen mat under dessa månader.

Det är bara bra för ormar i terrarium att ha längre matuppehåll, dom allra flesta ormarna i fångenskap är ändå rejält övermatade :) 

Så din lilla orm klarar sig säkerligen många många veckor, iaf några månader utan mat, sålänge det finns vatten & värme är det lugnt :) 

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

www.mittresvader.se/l/brasilien/vadret-amazonas-temperatur-klimat.php

93
72
RainbowVess:
Jonas_ skrev:

Alla våra kramormar har fått sista måltiden för två veckor sen, nu ska dom vintervilas fram till i Mars/April, under den perioden sänker jag ljuset och dom erbjuds ingen mat under dessa månader.

Det är bara bra för ormar i terrarium att ha längre matuppehåll, dom allra flesta ormarna i fångenskap är ändå rejält övermatade :) 

Så din lilla orm klarar sig säkerligen många många veckor, iaf några månader utan mat, sålänge det finns vatten & värme är det lugnt :) 

Alright! ska sluta oroa mig för mat iallafall! :D Tack!

93
72
RainbowVess:

Oh denna sparas! :D

93
72
RainbowVess:
Ska bara lägga till en uppdatering om "Vess". Hon åt gladeligen en mus i lördags kväll och har efter det bara varit i fuktlådan under natten till idag! Hon syns betydligt mer och hade imorse ömsat!
Nu ligger hon halvt nergrävd och halva ormen i skenet från lampan.
Har sedan lördags dimmat ner lampan rejält och temperaturen har i sig sjunkit lite. temperaturen i skuggan (ungefär i mitten) är ca 23,1c konstant utom vid duschning.

43
16
ormarna:
RainbowVess skrev:
Ska bara lägga till en uppdatering om "Vess". Hon åt gladeligen en mus i lördags kväll och har efter det bara varit i fuktlådan under natten till idag! Hon syns betydligt mer och hade imorse ömsat!
Nu ligger hon halvt nergrävd och halva ormen i skenet från lampan.
Har sedan lördags dimmat ner lampan rejält och temperaturen har i sig sjunkit lite. temperaturen i skuggan (ungefär i mitten) är ca 23,1c konstant utom vid duschning.

dessa ormar är ju natt aktiva därför blir det tvärtom fler ljus timmar mindre mörker timmar dom sover när det är ljust å härjar runt nattetid om du nu ska långtids vila henne. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild