Ormar som solar strax innan öms, anledning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

24
12
Gudisen:
Jonas_ skrev:

Har ormen hållt på ömsat över en veckas tid hade jag lagt den i ett vattenbad (med lock) i en halvtimme eller nåt sånt, det hjälper även dom svåraste öms-fallen.

Har badat båda ormarna i badkaret. Honan tycker om att bada, hanen inte lika mycket. Men han fick ett bad i dryga 30 min i söndags och idag la jag honom i en hink med våta handdukar. Båda ormarna har "badkar" som är 30x30cm i deras terrarium. Men i framtiden tror jag att våta handdukar får räcka. Han hade mer eller mindre panik första 10 minutrarna i badkaret. Badkaret hade dryga 3 cm vatten på motsatt sida från avloppet.

Har hört att om ormar är stressade så kan dom få öms problem?
Har haft ormarna nu lite över 5 veckor, båda ormarna när jag köpte dom har spenderas sitt liv på SAND..... 3 år på hanen 1,5år på honan. När dom kom hem till mig så fick dom nytt underlag (bark) och för två veckor sedan nya dubbelt så stora varsitt terrarium. Och nytt underlag igen (Tierwohl Super). Han som hade ormarna innan hade råttor så han mata bara med levande. Jag hade ingen lust att ha uppfödning så jag försöker göra så dom äter dött, ingen av ormarna har ätit än. Så kan inte öms problemen va däför, mycket nytt eller stress?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det är svårt att säga vad ömsproblemet beror på, men stress kan absolut vara en bidragande orsak, men behöver inte heller vara så :) 

Ska du få över dom på dött foder så rekomenderar jag att du provar när dom är ordentligt hungriga, jag skulle väntat minst dubbelt så länge som du gjort, en månad eller gärna två :) Hoppas det löser sig, ibland kan det vara ett jäkla jobb att få ormar som ätit levande att börja ta dött. Dock så tar vissa individer dött på första försöket så ha tålamod om det inte går och prova inte för ofta, det får nästan jämt motsatt effekt! :) 

Ja många ormar får panik när man ska bada dom, dom vill gärna välja sina egna badtider :) Därför jag skrev att ett lock är nödvändigt, badkaret kanske inte är det mest hygeniska men det är upp till dig såklart :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild