Herptiler och andra djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

83
44
Michael_B:
Boan jag har brukade krypa upp i min hunds korg och rulla ihop sig hos honom, var nog varmt och skönt där
Pigall som hunden hette hade hellre inget imot det. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Michael_B skrev:
Boan jag har brukade krypa upp i min hunds korg och rulla ihop sig hos honom, var nog varmt och skönt där
Pigall som hunden hette hade hellre inget imot det. 

Det är nog inte att rekommendera att ha sina hundar & kramormar tillsammans :P 

Till trådskaparen: Sålänge reptilerna/ormarna är i sitt terrarium så kan du ha vilka djur som helst hemma, mycket hänger på dig som ägare till djuren :) 

20
3
Jiggly4puff:
Har hundar & iller. Ingen av de reagerar på djuren i burarna. Och när jag haft de ute så ignorerar hundarna dem även där, illern däremot hade nog klippt reptilerna ganska snabbt 

83
44
Michael_B:
Jonas_ skrev:

Det är nog inte att rekommendera att ha sina hundar & kramormar tillsammans :P 

Till trådskaparen: Sålänge reptilerna/ormarna är i sitt terrarium så kan du ha vilka djur som helst hemma, mycket hänger på dig som ägare till djuren :) 

Jag hade koll på dom. Det värsta som skulle kunna ha hänt var att ormen högg hunden. Men han skulle nog ha överlevt det. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Michael_B skrev:

Jag hade koll på dom. Det värsta som skulle kunna ha hänt var att ormen högg hunden. Men han skulle nog ha överlevt det. 

..om ormen skulle huggit hunden kunde hunden reagerat med ett bett tillbaka & då hade du haft en död orm :) Min poäng var bara att det låter som en onödig risk att ta, finns ju inte heller någon vettig anledning till varför ormar ska träffa andra sorters husdjur i mina ögon iaf :) Däremot gör alla som dom själv vill & tycker fungerar bra, alla har vi olika förutsättningar såklart. 

83
44
Michael_B:
Jonas_ skrev:

..om ormen skulle huggit hunden kunde hunden reagerat med ett bett tillbaka & då hade du haft en död orm :) Min poäng var bara att det låter som en onödig risk att ta, finns ju inte heller någon vettig anledning till varför ormar ska träffa andra sorters husdjur i mina ögon iaf :) Däremot gör alla som dom själv vill & tycker fungerar bra, alla har vi olika förutsättningar såklart. 

Han skulle aldrig bita ormen. Ett gnäll kanske. Boan var liten då och jag kännde min hund ganska väl. Det som hände första gången var att jag hade dålig koll på ormen några minuter och när jag tittade så låg hon redsn i korgen. Och det var mitt fel, det vet ja. Min sambo har redan förklarat det för mig fleeeeera gånger. :) .

88
72
gebon:
Har förutom orm, ett par papegojor ( amasoner ). Riktigt smarta, nyfikna och framåt fåglar som undersöker allt, men när det gäller terrarier så håller de sig borta. De är väl medvetna om vad ormar är för något och respekten är mycket stor. Skulle tro att orm är deras naturliga fiende nummer ett. Kan nog vara klokt med ormskräck som fågel i amazonas:)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

gebon skrev:
Har förutom orm, ett par papegojor ( amasoner ). Riktigt smarta, nyfikna och framåt fåglar som undersöker allt, men när det gäller terrarier så håller de sig borta. De är väl medvetna om vad ormar är för något och respekten är mycket stor. Skulle tro att orm är deras naturliga fiende nummer ett. Kan nog vara klokt med ormskräck som fågel i amazonas:)

Ja det låter som en nyttig egenskap i djungeln :) Jag finner det intressant att dina fåglar, kläckta i fångenskap tar jag för givet, säkert sen MÅNGA generationer? Att dom fortfarande har kvar sin stora respekt för rovdjur dom naturligt håller sig undan, du har inte märkt om dom har nåt speciellt läte för "Passa kompis, där är en livsfarlig orm!" :D ??

88
72
gebon:
Jonas_ skrev:

Ja det låter som en nyttig egenskap i djungeln :) Jag finner det intressant att dina fåglar, kläckta i fångenskap tar jag för givet, säkert sen MÅNGA generationer? Att dom fortfarande har kvar sin stora respekt för rovdjur dom naturligt håller sig undan, du har inte märkt om dom har nåt speciellt läte för "Passa kompis, där är en livsfarlig orm!" :D ??

De jag har är födda i fångenskap, men hur många generationer? Kanske bara ett par stycken? Är ju faktiskt inte så länge sedan införsel av viltfångade inte var ovanligt ( förekommer säkert fortfarande att sådana fåglar dyker upp här trots förbud ). De blir dessutom ganska gamla, så viltfångade äldre exemplar är det säkert fortfarande gott om. Väldigt tuffa fåglar och de kan vara ganska svåra att ha som sällskapsdjur om kunskap saknas. Så sorgligt nog är det vanligt att äldre fåglar har många hem bakom sig och infon om dem försvinner naturligtvis på vägen En bekants amason är över 40 år och jag har även träffat en annan amason som var minst 65 år ( så långt hade ägaren lyckats spåra den tillbaks i tiden ).
De har lite olika varningsläten, men inte hört något speciellt när det gäller orm. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Tack för informativt svar gebon! Papegojfåglar är väldigt intressanta och fina djur :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild