Vilka lampor rekommenderar ni?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

295
270
barkskog:
Ett ganska typiskt exempel på hur fel det kan bli.
Man köper en sköldpadda på en mässa och sen ska man skaffa belysning. Vilka säljer belysning för reptiler?
Man går till en zoobutik och köper det billigaste och sämsta alternativet. Resultatet blir förmodligen att sköldpaddan får för lite UV, dålig belysningsstyrka  och för hög värmestrålning. Tyvärr har få zoobutiker något annat än UV-lampor i form av T8-rör eller compct lågenergi och värmelampor utan UVB-strålning. Har sett någon butik som säljer MV-lampor för hutlöst högt pris.
Bättre att börja med att kontakta en uppfödare. Han/hon har lång erfarenhet och har sett hur man bäst skapar miljö och ljusmiljö för att sköldpaddor ska må bra. Uppfödarna (i alla fall de svenska jag känner till) är oftast mycket måna om att deras ungar ska få det bra och inte komma till miljöer som inte är enligt den standard som gäller. Det kostar ofta mer än enkla lösningar men gynnar djuren till ett bättre liv.

128
44
scienta:
barkskog skrev:
Ett ganska typiskt exempel på hur fel det kan bli.
Man köper en sköldpadda på en mässa och sen ska man skaffa belysning. Vilka säljer belysning för reptiler?
Man går till en zoobutik och köper det billigaste och sämsta alternativet. Resultatet blir förmodligen att sköldpaddan får för lite UV, dålig belysningsstyrka  och för hög värmestrålning. Tyvärr har få zoobutiker något annat än UV-lampor i form av T8-rör eller compct lågenergi och värmelampor utan UVB-strålning. Har sett någon butik som säljer MV-lampor för hutlöst högt pris.
Bättre att börja med att kontakta en uppfödare. Han/hon har lång erfarenhet och har sett hur man bäst skapar miljö och ljusmiljö för att sköldpaddor ska må bra. Uppfödarna (i alla fall de svenska jag känner till) är oftast mycket måna om att deras ungar ska få det bra och inte komma till miljöer som inte är enligt den standard som gäller. Det kostar ofta mer än enkla lösningar men gynnar djuren till ett bättre liv.

Hade jag fått denna information i förhand hade jag absolut förberett mig på ett annat sätt! Men som sagt så säger de flesta sidor med skötselråd, inklusive denna sida, enbart "UVB" utan vidare specifikation.

Men nu får paddan MV-ljus i alla fall, det är väl ett relativt bra alternativ, som jag förstått? Trots lite sämre spridning.

15
6
hannesgunnarsson99:
herperschoise.nordicshops.com/product.html/solar-glow-160-w är detta någon bra lampa? tänkte beställa 4 stycken sånna. har inte hört en enda som sitt djur fått ögonskador utav dessa ''exxoterra' lampor samt 90procent i usa å överallt som är värstingar på reptiler har dessa lampor..

593
551
Redfoot:
scienta skrev:

Ursäkta, men jag räknade inte med att behöva köpa lysen för flera tusen när de flesta trådar man läser enbart rekommenderar "UVB", d.v.s. vanliga Exo-Terro grejer. Skötselrådet på denna sida säger inte heller annat än UVB, utan vidare specifikation. Jag tror jag inte att Exo Terra är "skit", även om det kvalitéts mässigt inte kan mäta sig med dessa HID. Så försök inte med det kortet!
?

Du bör nog inte påstå att det inte finns bra information ang vilken lampa som är att rekommendera för sköldpaddor här på forumet. Att de dessutom inte skulle vara namngivna är ju ytterligare ett bevis för att du inte gjort din läxa ordentligt, dvs att du börjat i fel ände vid köpet av din sköldpadda. Du är definitivt varken den förste eller den siste att göra detta fel men dra inga valser om att info inte finns.
/R

295
270
barkskog:
hannesgunnarsson99 skrev:
herperschoise.nordicshops.com/product.html/solar-glow-160-w är detta någon bra lampa? tänkte beställa 4 stycken sånna. har inte hört en enda som sitt djur fått ögonskador utav dessa ''exxoterra' lampor samt 90procent i usa å överallt som är värstingar på reptiler har dessa lampor..

Är du inte nöjd med dina HID-lampor Hannes?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Du kommer få samma svar här som på Facebook Hannes :) 

Exoterra är inte kända för sin kvalité 

2052
780
psyjoh:
scienta skrev:

Ursäkta, men jag räknade inte med att behöva köpa lysen för flera tusen när de flesta trådar man läser enbart rekommenderar "UVB", d.v.s. vanliga Exo-Terro grejer. Skötselrådet på denna sida säger inte heller annat än UVB, utan vidare specifikation. Jag tror jag inte att Exo Terra är "skit", även om det kvalitéts mässigt inte kan mäta sig med dessa HID. Så försök inte med det kortet!

Såg också att dessa lampor faktiskt inte krävde något extra och därmed landade på 500 pinnar. Har beställt en ifrån Herpers och hoppas kunna få bra yttemperaturer :) Vad har du för styrka och avstånd för att få rätt temps?

Jag har inte sköldpaddor nu. Var nog 10-12 år sedan jag sålde den sista och då fanns inte dessa lampor. Han lever än idag och mår bra. Dom tidigare nämnts så skippa allt med exoterra. Jag har bara deras solarglo i reserv ifall någon av de andra skulle gå sönder. Använde nu senast solarraptors mv lampa tror det var 100w men tydligen har de blivit för ojämna i uvb'n om du pratar med barkskog som säljer dessa och är en av de kunnigaste vad gäller belysning som jag vet. Just nu vad jag hört så är mega rays mv lampa den bästa om du ska komma undan så billigt som möjligt och ändå få bra belysning och uv för den peng du lägger. När jag använt exoterra solarglo tidigare så jade jag 125w. Nu är detta till skäggagamer. Har som sagt inga sköldpaddor längre. I vilketfall som så kommer även den sista mv lampan, än om den bara är använd 1 månad, att bytas nästa vecka när jag sålt mina sista skäggis ungar. Finns HID för 495kr med ballast på en dansk sida men man kan ej se fabrikat på lampan så vet ej om jag vågat köpa den om man inte har uv mätare så man ser att den verkligen ger rätt värde. 

2052
780
psyjoh:

Hade föredragit mega ray från barkskog eller kansle solarraptor om han börjat sälja dem igen. Han testar ju alla lampor han säljer så de ger rätt värde. Solarglo hade jag bara haft i nödfall än om jag har använt det själv. 

2052
780
psyjoh:
Läste någonstans att de förbättrat solarglo och lampan liknar mer megarays och solarraptors i glaset nu istället för att ha det här matta. Jag beställde en för att ha hemma i reserv men fick ändå den gamla versionen. 
Någon som vet mer om detta?

295
270
barkskog:
psyjoh skrev:

Hade föredragit mega ray från barkskog eller kansle solarraptor om han börjat sälja dem igen. Han testar ju alla lampor han säljer så de ger rätt värde. Solarglo hade jag bara haft i nödfall än om jag har använt det själv. 

Jag tog nyligen hem en Solar Raptor MV 100 W för att testa. Tyvärr samma problem som tudigare med UV-index på 15-20 på rekommenderad höjd. Bör inte ligga över 7.

Att exoterra nu har "New and improved spectrum" för sin nya version av Solar Glo kanske är ett tecken på att man inte har varit nöjda. Ska kolla med en av grossisterna om dom har den nya versionen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild