Fiskätande ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
hejlow:
Vilka fiskätande ormar finns det och ungefär hur stora blir de? 

1275
1725
Falk:
Det finns några ur släktet Aethulla spp. och Philothamnus spp. vad jag känner till

1685
794
fluffis:
Strumpebandssnokar, Thamnophis-släktet. Det finns skötselråd här på terrariedjur.

6
2
Jeupy:
Även huggormssnoken, Natrix Maura. Finns fin artikel om dem här: www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=53

496
213
David:
Nerodia fasciata 

297
15
shad0w88:
är dom inte baktandsgiftiga? Någom som har mer fakta om dom ? om dom är trädlevande eller mark  ? måt? temp? va för fisk? osv

97
177
sammemoya:

shad0w88 skrev:
är dom inte baktandsgiftiga? Någom som har mer fakta om dom ? om dom är trädlevande eller mark  ? måt? temp? va för fisk? osv

Syftar du på Philothamnus?  isf är den (till våran kunskap) ej giftig eller baktandad. 

Med nog tålamod fick jag nyligen min lilla punctatus att äta pinkisar ordentligt :) 

Mycket gömstället, otroligt reaktiv på rörelse och väldigt nervös, nästan totalt marklevande.

Vuxen djur blir lite mindre än en vuxen majsorm i längd (alltså ett ca 80x80x60 funkar ganska bra till en vuxen) Äter oftast fisk / grodor men min uppfödare har "pushat" pinkisar enda sedan dem föddes så dem lär sig att äta icke-groddjur i tidig ålder. 

Dem MÅSTE ha stort i relativ till deras storlek och en solplats eller värmelampa behövs för att undvika en död busksnok. 

5
0
Jenni:
Thamnophis, alltså strumpebandssnok, äter ÄVEN fisk, men man ska absolut inte mata den med bara fisk. Pinkies är bästa födan för alla reptiler som tar pinkies. Koplett med alla näringsämnen och vitaminer. Strumpeband äter dock även grishjärta, kycklinglever, -mage, -hjärta osv. Så vill man inte mata döda möss, så finns även alternativ till det och fisk :) Thamnophis som matas med bara fisk får b-vitaminbrist och thiaminbrist. Så man ska absolut inte ge bara fisk åt strumpebandssnokar.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jenni skrev:
Pinkies är bästa födan för alla reptiler som tar pinkies.

Vet inte om jag håller med dig om det då pinkis mestadels innehåller fett :) Menar du även reptiler som har en naturligt annan diet i det fria, dvs fiskätande och amfibieätande ormar? Det bästa måste väl ändå vara att ge den naturliga dieten till sin reptil kan jag tycka men åsikterna går säkert isär även i den frågan :) 

5
0
Jenni:
Jonas_ skrev:

Vet inte om jag håller med dig om det då pinkis mestadels innehåller fett :) Menar du även reptiler som har en naturligt annan diet i det fria, dvs fiskätande och amfibieätande ormar? Det bästa måste väl ändå vara att ge den naturliga dieten till sin reptil kan jag tycka men åsikterna går säkert isär även i den frågan :) 

Alltså pinkies har ben= calcium, alla inävlor som lever mm som i sig innehåller järn mm. Och nej, jag menar givetvis INTE att man ska mata NÅGOT djur med NÅGON föda som den inte naturligt skulla äta. Givetvis inte. Hur nån kan ens gå och tro nåt så urbota dumt är ju nåt att fundera över. Och thamnophis är inte en "fiskätande", den är allätare, och äter ÄVEN fisk. Dvs. det är en reptil som tar pinkies. Måste man verkligen förklara sina inlägg här med färgkritor och modellera? Vissa saker förväntar man ju sig att folk bara fattar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild