Skäggagamsbebis växer inte?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2052
780
psyjoh:
När jag köpte mina 2 första så bodde de ihop i båda de två terrarierna vi hade. När de växte ur det mindre flyttade de tillsammans till det större. De låg mest gömda båda två i vars en grotta. En dag tog den minsta av dem över den större skäggisens ställe. Då beslutade jag för att sära på dem. Finns en lång tråd om detta, min första tråd sen jag blev medlem på sidan. "Har någon haft samma problem" tror jag tråden hette. Finns svar på ungefär samma problem som du har i den tråden. 

50
7
maddiedotse:
psyjoh skrev:
När jag köpte mina 2 första så bodde de ihop i båda de två terrarierna vi hade. När de växte ur det mindre flyttade de tillsammans till det större. De låg mest gömda båda två i vars en grotta. En dag tog den minsta av dem över den större skäggisens ställe. Då beslutade jag för att sära på dem. Finns en lång tråd om detta, min första tråd sen jag blev medlem på sidan. "Har någon haft samma problem" tror jag tråden hette. Finns svar på ungefär samma problem som du har i den tråden. 

Jag ska kolla på den tack!

64
11
Tasmanen:
Jonas_ skrev:
Du gör ju precis hur du vill, det var bara min åsikt & den erfarenheten jag har av skäggagamer :) Men man ska tänka på att reptiler är solitära djur, alltså ensamlevande, & mår bäst av att bo själva större delen av året, håller man på med avel kan djuren få träffas under den tiden för att sedan säras på igen. 

Jag tror stenhårt på att problemen i ditt terrarium har med storleksskillnaden på ödlorna att göra, den lilla har antagligen det rätt jobbigt på dagarna :P 

Jag har läst att Skäggagamer lever i små grupper i det vilda, med en hane och ett fåtal honor...alltså inte solitära...?

2052
780
psyjoh:
Tasmanen skrev:

Jag har läst att Skäggagamer lever i små grupper i det vilda, med en hane och ett fåtal honor...alltså inte solitära...?

Det hade jag velat se källa på. Är väldigt påläst själv men har aldrig läst det. Hade varit intressant att se vad det stod där du läst det. 

234
50
costanza:
Tasmanen skrev:

Mig veterligen är parningsäsongen enda gången de går ihop under väldigt korta perioder.  Sen vet jag inte hur det funkar med juveniler, de kanske håller ihop ett tag i början för att förbättra chans till överlevnad?
Men de är solitära djur.

64
11
Tasmanen:
psyjoh skrev:

Det hade jag velat se källa på. Är väldigt påläst själv men har aldrig läst det. Hade varit intressant att se vad det stod där du läst det. 

Här är källan. Vet inte hur pålitlig den är dock. Skrivaren kanske syftade på juveniler?:
www.asgard.se/VeOrell/sidor/default.asp?sid_id=21

Jag trodde också att de flesta reptiler levde solitärt tills jag läste det där.

234
50
costanza:
Tasmanen skrev:

Här är källan. Vet inte hur pålitlig den är dock. Skrivaren kanske syftade på juveniler?:
www.asgard.se/VeOrell/sidor/default.asp?sid_id=21

Jag trodde också att de flesta reptiler levde solitärt tills jag läste det där.

Litar nog mer på alla böcker osv man läst än den sidan, att skäggagamer skulle gå i grupper under långa perioder i det vilda är helt osannolikt. 

64
11
Tasmanen:
Ja själv har jag inte hittat så mycket läsning om just detta, du får gärna tipsa om bra pålitlig litteratur om du vet någon som hanterar reptiler i det vilda :)

234
50
costanza:
Tasmanen skrev:
Ja själv har jag inte hittat så mycket läsning om just detta, du får gärna tipsa om bra pålitlig litteratur om du vet någon som hanterar reptiler i det vilda :)

Det finns en del :) Eric Piankas böcker brukar vara riktigt bra och intressanta. "Lizards of the World" av Christopher Mattison tycker jag är bra. Men någon specifik skäggagamsbok kommer jag inte på även om jag har läst några stycken för några år sedan. Allen Repashys bok kanske kan vara något? Verkar dock handla om skäggisar i fångenskap.
www.herperschoise.se/product.html/bearded-dragons-in-captivity?category_id=50

2052
780
psyjoh:
Det finns ju hon svenska Sofia (?) Som skrivit en bok om skäggagamer. Har den boken. Men minst 80% är ju av egen erfarenhet från sina individer. Har lärt mig mer om skäggisar på egen hand än genom den boken. 
Visst i början var den väldigt bra att lära sig allt basic men den mesta erfarenheten har jag fått har feån terrariedjur.se eller lärt mig genom mina djur. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild