Skäggagamsbebis växer inte?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Du gör ju precis hur du vill, det var bara min åsikt & den erfarenheten jag har av skäggagamer :) Men man ska tänka på att reptiler är solitära djur, alltså ensamlevande, & mår bäst av att bo själva större delen av året, håller man på med avel kan djuren få träffas under den tiden för att sedan säras på igen. 

Jag tror stenhårt på att problemen i ditt terrarium har med storleksskillnaden på ödlorna att göra, den lilla har antagligen det rätt jobbigt på dagarna :P 

50
7
maddiedotse:
Jonas_ skrev:
Du gör ju precis hur du vill, det var bara min åsikt & den erfarenheten jag har av skäggagamer :) Men man ska tänka på att reptiler är solitära djur, alltså ensamlevande, & mår bäst av att bo själva större delen av året, håller man på med avel kan djuren få träffas under den tiden för att sedan säras på igen. 

Jag tror stenhårt på att problemen i ditt terrarium har med storleksskillnaden på ödlorna att göra, den lilla har antagligen det rätt jobbigt på dagarna :P 

Okej, han du utveckla hur hen har det jobbigt!
jag vill inte låta korkad (men är säkert det ;) )men enligt han som jag köpt av så ska det inte vara några problem. Han har även flera stora ihop själv utan problem.
och som jag skrev blev den ju apatisk när den fick vara i den andra burken själv. Däremot så snart jag stoppade tillbaka hen så tog hen direkt en Dubia. 
Jag är seriöst nyfiken på hur du menar. Förjag  kanske tolkar helt fel men den har ju aldrig vetat om något annat än att vara med flera då han hade hela kullen ihop.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Ja att tvinga ett solitärt djur att leva med andra på en instängd yta blir jobbigt för den individen som inte blir dominant :) Är det sedan 2 hanar kommer dom inte kunna bo ihop när dom blir könsmogna, dom kommer slåss helt enkelt. 

Att uppfödaren hade hela kullen tillsammans kan ingen annan än uppfödaren svara på, jag gör inte så med mina nykläckta djur :) Dom får bo ensamma i egna lådor efter kläckning, vuxna & könsmogna djur träffas endast 1gång per år vid parningstider. 

Jag ger dig bara tips & råd då jag har en del erfarenhet av grupphållning av reptiler, sen väljer du själv hur du ska husera dina ödlor :) Men att dom är ensamlevande djur i det vilda går inte att komma ifrån! Alla skäggagamer är solitära (ursäkta att jag upprepar mig) & trivs bäst att bo ensamma, det funkar i vissa fall att ha dom tillsammans men ofta blir en av individerna hackkyckling & får leva sitt liv i ständig stress/rädsla, det är inget jag skulle förespråka iaf :) 

Man måste även tänka på att det är lätt att få oönskade dräktigheter om ödlor bor ihop, och honorna blir könsmogna långt före det är hälsosamt för dom att lägga ägg, om det nu skulle vara ett par. Så egentligen det ända som funkar i grupphållningsväg är honor eller harem, om man nu ska envisas med att ha flera individer i samma terrarium ;) 

Hoppas det löser sig. 

50
7
maddiedotse:
Jonas_ skrev:
Ja att tvinga ett solitärt djur att leva med andra på en instängd yta blir jobbigt för den individen som inte blir dominant :) Är det sedan 2 hanar kommer dom inte kunna bo ihop när dom blir könsmogna, dom kommer slåss helt enkelt. 

Att uppfödaren hade hela kullen tillsammans kan ingen annan än uppfödaren svara på, jag gör inte så med mina nykläckta djur :) Dom får bo ensamma i egna lådor efter kläckning, vuxna & könsmogna djur träffas endast 1gång per år vid parningstider. 

Jag ger dig bara tips & råd då jag har en del erfarenhet av grupphållning av reptiler, sen väljer du själv hur du ska husera dina ödlor :) Men att dom är ensamlevande djur i det vilda går inte att komma ifrån! Alla skäggagamer är solitära (ursäkta att jag upprepar mig) & trivs bäst att bo ensamma, det funkar i vissa fall att ha dom tillsammans men ofta blir en av individerna hackkyckling & får leva sitt liv i ständig stress/rädsla, det är inget jag skulle förespråka iaf :) 

Hoppas det löser sig. 

Jag frågar ju för att jag vill veta. :)

Det jag inte förstår eller kan koppla här är att den lilla skulle vara rädd när den tvärt om åt igen när den kom tillbaka:S  medan den bara låg stilla och orörlig själv. jag är ju självklart nyfiken jag säger inte emot dig eller att jag inte lyssnar. Har en annan burk men den verkade ju må sämre där och då blir man ju lite vilsen .

Det jag inte riktigt förstår är hur endel har vuxna hanar ihop utan problem (4st hade han) . Har de tur eller är de hanarna extra snälla osv. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Det är jättebra att fråga mycket, annars lär man sig inget :) 

Vet faktiskt inte hur jag kan uttrycka mig mer tydligt än jag redan gjort, uppfödaren du köpte av & jag har helt enkelt olika syn på hur man bäst håller ödlor i terrarium :) Det kan ta många veckor, ibland månader, för reptiler att känna sig hemma i nya burkar så är näst intill omöjligt att efter endast tre veckor säga att den inte trivs att bo ensam :) Angående att uppfödaren har 4st fullvuxna hanar i samma terrarium låter ju i mina öron som han inte är riktigt seriös med sin djurhållning, du skriver att han har dom där helt utan problem, men kan nästan slå vad om att nån individ i den burken är "hackkyckling" eller dominerad av dom andra utan att kunna flytta sig därifrån. Som sagt var detta mina personliga åsikter & erfarenheter och det finns många sätt som fungerar, människor har olika förutsättningar hemma hos sig, men att reptiler är solitära/ensamlevande djur är fakta & inget man kommer ifrån, dom trivs alltså bättre utan sällskap :)  

50
7
maddiedotse:
Jo jag förstår och tackar för att du tar dig tid.  Alltid svårt när man är ny på något och ska försöka hitta runt i djungeln. :s

2052
780
psyjoh:
Håller med Jonas till fullo. Alla mina skäggisar har jag fått sära efter ett tag och ibland direkt. När de är nykläckta kan du ha en hög ihop men de lär utmana varandra eller visa rang på andra sätt och då kan det bli att vissa inte vågar äta. Nu har jag inte läst alla inlägg helt men låter du den vara ifred i ett bra inrett terrarium med mkt gömställe, bra och stark belysning så ska du se att den kommer igång. Annars är det andra faktorer som spelar in, inte att den flyttat från en "kompis".
Ibland funkar det att ha en liten grupp på 2-3 honor men även där går dem efter rang och det kan bli bråk än om det inte är lika vanligt som med hanar. De måste även vara i samma storlek. 

Imorse flyttade jag en som kläcktes igårkväll till ett terrarie, gick förbi hans storebror som bor själv, kläckt 16/10-14, han bokstavligen hoppade från högsta grenen och in i rutan mot min hand. 

58
35
philer:
Min erfarenhet säger att du får sära på dem risken är att den stora mobbar den lilla och den känner sig hotad, men det behöver iheller inte bli så men jag köpte två ungar och precis samma sak hände där att den ene drog ifrån i storlek och blev typ "vuxen"stor när den andra fortfarande såg ut som en unge. eftersom den stora började bli elak mot den lille fick jag sära på dem och den lilla (erfter lång dvala) tog sig och växte upp fint

114
73
Lunde:
Om den lille äter i burken med den större så är det kanske burken den trivs i? Kan vara värt att flytta på den större och se om den lille fortsätter äta som vanligt.

50
7
maddiedotse:
Lunde skrev:
Om den lille äter i burken med den större så är det kanske burken den trivs i? Kan vara värt att flytta på den större och se om den lille fortsätter äta som vanligt.

Bra tänkt 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild