Hej,
Jag har sett dessa lampor nämnas lite här och där, i diverse trådar (t.ex här:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3297&p=2), och även läst på en del själv. Tänkte att det kunde vara vettigt att HID får en egen tråd för diskussion och tips om dessa lampor, vad de kan passa till för djur och vad man bör tänka på. Jag har ännu ingen egen erfarenhet av att använda en HID-lampa, men det är vad jag planerar att ha som primärbelysning för ett terrarium med daggeckos. Det är ett med måtten 45x45x70, och jag har då tänkt att en 35W HID borde funka. Vet dock inte om man borde välja en flood eller en spot. Åsikter om det? Sedan gäller det ju även att sätta lampan på lagom avstånd till lämplig solplats för djuren ifråga, sätter man för nära så kan det blir alltför stark UV-strålning med dessa HID-lampor, så det gäller att vara uppmärksam på, har jag förstått. Daggeckos gillar ju sol, och de gillar att sola, men samtidigt är de regnskogsinnevånare så de har ju inte krav på extremt mycket UV som ökenlevande arter kan ha.
Det jag hoppas få är lite tankar och erfarenheter kring HID i allmänhet, och för egen del för daggeckos i synnerhet. I tråden jag länkade till ovan så lät ju även Mega-Rays HID-lampa intressant, utöver Solar raptor som verkar vara det flest känner till. Men vad bör man välja?
Exo-Terra har vad jag tror är en HID-lampa i sin Sunray, och har där också en rätt användbar guide som visar hur mycket UV lampan ger på olika avstånd:
www.exo-terra.com/en/products/sunray_bulb.php. Man kan ju gissa att Solar raptors och Mega-Rays lampor med motsvarande watt-antal har en liknande UV-styrka. E-T har även denna guide som visar på ett ungefär hur UV-krävande olika djur är:
www.exo-terra.com/en/explore/uv_rating_index.php