Sepiaskal / Cuttlefish bone - Snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

19
1
L8sson:

fluffis skrev:

Okej, jag förstår.
Intressant. Jag har inte koll på vad som mina snäckor äter mest av. Jag lägger in en bit kalkblock eller sepiaskal och så får de vara nöjda med det :) Har faktiskt aldrig kalkat maten eller "daltat" med snäckorna på annat sätt. De får klara sig själva och det verkar gå bra :) En gång har jag satt dem i ett kalkbad men det var mest för att testa. Hur de reagerar osv. kan såklart bero på art också. Jag har bara haft snäckor från Limicolaria-släktet. De är inte så stora. Antar att det går åt både mer mat och kalk hos större snäckor :)

Ägg och så små småttingar har jag ingen erfarenhet av. Kul att du ska kläcka några. Vad är det för art? :)

Jag är helt grön inom detta med snäckor och vet inte hur mkt en normal äter, men ju mer de äter är väl bra antar jag haha. Dom borde ju känna av det bra själv? om det behövs mer kalk eller något annat :P? det finns ju iallafall så de kan äta kalk. 

Jag har 4 stycken stora Lissachatina reticulata :) 
Idag hittade jag några få ägg, förhoppningsvis kommer de lite fler. Det ska bli väldigt kul att få kläcka dessa, första gången för mig. 

1685
794
fluffis:
L8sson skrev:

Jag är helt grön inom detta med snäckor och vet inte hur mkt en normal äter, men ju mer de äter är väl bra antar jag haha. Dom borde ju känna av det bra själv? om det behövs mer kalk eller något annat :P? det finns ju iallafall så de kan äta kalk. 

Jag har 4 stycken stora Lissachatina reticulata :) 
Idag hittade jag några få ägg, förhoppningsvis kommer de lite fler. Det ska bli väldigt kul att få kläcka dessa, första gången för mig. 

Jag tycker också att de borde kunna reglera det själv.

Hoppas det går bra för dina småttingar! :)

Såg du förresten att jag pillade in en länk där nederst under min bild, om en artikel om kalk? Det finns även en artikel om avel på samma sajt.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Du kanske kan använda vanliga äggskal?

19
1
L8sson:

fluffis skrev:

Jag tycker också att de borde kunna reglera det själv.

Hoppas det går bra för dina småttingar! :)

Såg du förresten att jag pillade in en länk där nederst under min bild, om en artikel om kalk? Det finns även en artikel om avel på samma sajt.

Jag är medlem på Ifokus :) (Y) 

Tack! 

1685
794
fluffis:
L8sson skrev:

Jag är medlem på Ifokus :) (Y) 

Tack! 

Jag tänkte väl det :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tja pwss.se har storpack med sepiaskal, 1kg sepiaskal är ganska många 
www.pwss.se/product.php?productid=9429&cat=1642&page=1

19
1
L8sson:

tenebrosa skrev:
Tja pwss.se har storpack med sepiaskal, 1kg sepiaskal är ganska många 
www.pwss.se/product.php?productid=9429&cat=1642&page=1

Tack! Är det någon som vet vad ett sepiaskal väger ungefär? Så jag vet hur många jag får ut på 1 kg :) 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
dom jag länkade till är stora som fan, har köpt en låda förut och det är en hel del kanske 20-30 st och dom är garanterat dubbelt så stora som dom vanliga man köper i butiken 

56
16
exotiskadjur:
Sepiaskalen som jag har till salu väger 50-70g st och är ca 20cm höga

19
1
L8sson:

Okej! Tack :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild