Hej!
Detta blir långt men väl värt er tid att läsa. En person på FB skrev ett öppet brev till Jordbruksverket. Notera hur det är skrivet. Punkterna som läggs fram, läggs fram på ett sådan professionellt sätt som kräver ett direkt ställningstagande/aggerande hos mottagaren samtidigt som det är väldigt svårt för mottagaren att kontra frågan med en motfråga tillbaks till frågeställaren (användbart i det vardagliga livet också). Ovanpå det, beskriver den "pinsamheten" i hela detta ärendet på tydligt och tankeväckande sätt. Mycket snyggt!
"
Ett öppet brev till Kajsa Sefasston och Karin Lundborg på Jordbruksverket:
Hej vederbörande!
Jag har några frågor jag behöver få svar på gällande den nya remissen för L80 som presenterades den 12 mars 2025.
Jag behöver få svaret skyndsamt för att veta hur jag ska förhålla mig till de eventuella nya lagstiftningarna.
Exempelvis föreslås ett förbud mot utfodring av levande insekter. Jag har cirka 20-25 pilgiftsgrodor hemma som livnär sig på levande bananflugor.
Anser Jordbruksverket det vara bäst för mig att avliva och kassera alla grodor på en gång, eller ska jag försöka mata med döda bananflugor?
Hur länge får grodorna svälta utan att jag bryter mot lagen? Om de har fri tillgång till döda bananflugor men inte äter dem, hur lång tid innan jag begår ett brott?
OM jag skulle få dem att äta döda bananflugor, bryter jag inte då mot lagen genom att inte låta grodorna få utlopp för sitt naturliga födosöksbeteende?
Kommer insekter omfattas av L50 med krav på hur de ska avlivas?
Isåfall, kommer Jordbruksverket erbjuda någon typ av utbildning i hur insekter avlivas på ett humant sätt? Det finns över en miljon dokumenterade arter av insekter, ska alla avlivas på samma sätt eller finns det olika metoder beroende på art?
Argumentet för att inte mata med levande insekter är att de är kännande djur och inte får utsättas för onödigt lidande. Jag undrar då varför inte insekter också omfattas av L80 med utrymmeskrav och krav på berikning i deras miljö?
Vilken veterinär rekommenderar ni när jag ska avliva 50 syrsor som ska matas till mina ödlor? Jag undrar också varför jag utan problem får mata mina reptiler med levande spindlar, men inte med levande mjölmask? På vilket sätt är mjölmask mer komplexa och kännande varelser än spindlar?
Jag har ett akvarium med fiskar som endast äter levande föda. Varför anser Jordbruksverket det vara okej att mata med levande Artemia (kräftdjur) men inte levande mygglarver (insekter)? Vilken forskning finns som påvisar att mygglarver är mer komplexa och kännande än Artemia?
Har veterinärer idag kompetens att på ett humant sätt avliva mygglarver som jag ska mata till mina fiskar?
Jag håller också Acrobates pygmaeus, en art inom pungdjursfamiljen. Jag kräver en utförlig och gedigen förklaring på vilket sätt dessa pungdjur är så mycket svårare och komplexa att hålla än arter inom tex gnagarfamiljen? Argumentet ni lägger fram för att förbjuda flera hundra arter av däggdjur håller inte. Jag vill se tydligare forskning på varför det är svårare att tillgodose behoven för en grupp dvärgflygpungmöss än för en grupp marsvin?
Jag undrar också varför mina kinesiska vaktlar skulle ha ett större behov av tillgång till utomhus miljöer än tex illrar, kaniner, sköldpaddor och guldhamstrar? Vad finns det för underlag som tydligt påvisar att vaktlar har ett större behov av utomhusvistelse än ovan nämnda djurgrupper?
Jag bor mitt i Vasastan och håller idag fåglar fullt lagligt på 15m2. Enligt förslaget skulle jag behöva dubbla de måtten till 30 m2. Vilken forskning pekar på att 30 m2 är just det måttet som mina fåglar kräver. Exakt vad är det som gör att ni kommit fram till dessa nya mått?
Varför har ni gjort svarsblanketten ( esmaker.net/nx2/s.aspx?id=a94d98058feb ) otillgänglig för många genom att bara erbjuda en svensk version? Varför har allmänheten bara en ynka månad på sig att komma med yttrande på remissen?
Jag är tacksam för ett skyndsamt svar, jag och hela Sveriges djurhobby behöver få svar på dessa frågor NU för att kunna ha möjlighet att bemöta det nya lagförslaget innan den 9/4. Det är sista datumet ni ger för att komma med yttrande på remissen. Jag behöver därför ha svar på mina frågor omgående.
Hälsningar
Signe Bengtsson "