Herptil-böcker, vad bör alla ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

741
681
Binks:
Helt sant Björn!
Men om man bara skulle inrikta sig på tidningen så tycker jag 280 spänn är för billigt för en så bra toalett-lektyr.

139
363
Dwarfmonitors:

Något alla bör ha som är ovärderligt i bokhyllan:

Reptile and amphibian parasites - Eric M. Rundquist

Reptile Diseases - Rolf Hackbarth

Parasitology in snakes, lizards and chelonians - Paul Schneller & Nikola Pantchev

Snake diseases, Preventing and recognizing illness - Frank Mutschmann.

Annat som jag uppskattar att jag har i samlingen:

The venomous reptiles of Latin America - Jonathan A. Campbell & William W. Lamar

Old world vipers - Tony Phelps

The vipers of Europe - Johan De Smedt

The snakes of Europe - Guido Kreiner

Poison frogs. Biology, species & captive husbandry - Lötters, Jungfer, Henkel & Schmidt.

Medlem i SHF
193
364
Thinning:
Kul tråd det här, en svensk klassiker som borde finnas i varje herpetologiskt intresserad persons bokhylla tycker jag är Terrariets värld som utgavs av Lunds Terrarieförening 1982.

Mvh. Björn

112
116
aldabrachelys:
Terrariets värld e ju en klar klassiker. Har tyvärr inte den längre.

217
337
MartinJ:
Jimmy skrev:
En fantastisk bok som täcker nästan hela det herpetologiska spektrat är "Herpetology" av Vitt & Caldwell.
www.adlibris.com/se/bok/herpetology-9780123869197

Dock utelämnas terrariehobbyn helt, vilket inte gör nåt då det finns så mycket annan litteratur på det ämnet.

Kan inte låta bli att slå ytterliggare ett slag for "Herpetology" av Vitt och Caldwell. Otroligt bra bok som alla herpetologiskt intresserade bör ha hemma. Den är relativt lättläst for att vara en akademisk bok, vilket kan vara skönt. Den senaste utgåvan är dessutom så ny som 2014.

En annan väldigt bra bok är "The behavior and ecology of amphibians" av Kentwood D. Wells (www.adlibris.com/se/bok/the-ecology-behavior-of-amphibians-9780226893341 ). En sann grodbibel som alla grodälskare nästan måste äga. 

Tyvärr är den svår att få tag på då den inte trycks längre, men den svenska "Sveriges grod- och kräldjur" är ett solklart måste. Vill man ha någonting kan jag starkt rekommendera denna folder om groddjuren, som släpptes av SLU 2014: www.slu.se/Global/externwebben/centrumbildningar-projekt/artdatabanken/Dokument/Faunavakteri/Groddjur/Sv_groddjur_folder.pdf

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Rent spontant skulle jag givetvis svara att den viktigaste boken man kan äga är en bok som behandlar ens egna intresse och som nummer två blir mitt tips en bok om svensk herpetofauna - gärna då nån riktigt gammal klassiker som Otto Syrens bok: "Ormar - i fantasi och verklighet".

Henke :)

Medlem i SHF
193
364
Thinning:
Chris Mattison har skrivit ett antal böcker om skilda ämnen inom herpetologin, flera av dessa uppskattar jag att ha i bokhyllan.

Mvh. Björn

Medlem i DHF
63
127
griseus:
Cyclura: Natural History, Husbandry, and Conservation of West Indian Rock Iguanas ISBN-13: 978-1437735161

Biology of Gila Monsters and Beaded Lizards  ISBN-13: 978-0520259874

är en bra böcker (beroende på intresse) men man kan ju aldrig få förmycket Herptil böcker så det är bara att köpa allt intressant :)

Medlem i SHF
193
364
Thinning:
Living snakes of the world in color av John M. Mehrtens tycker jag gör sig bra i hyllan, snygg med en smaragdboa på omslaget är den också.

Mvh. Björn

Medlem i SHF
193
364
Thinning:
En annan bok som jag uppskattar att ha i hyllan är Breeding terrarium animals från 1986 (engelsk version) av Elke Zimmermann. Mycket om amfibier och ödlor framförallt. Säkerligen inte helt aktuell men nostalgi då man minns hur man sprang på biblioteket och lånade bla denna bok.

Mvh. Björn
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild