Herptil-böcker, vad bör alla ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Finns det någon herptil-relaterad bok som du anser att alla bör ha hemma ståendes i hyllan, och isåfall vilken?

1685
794
fluffis:
Ormar i terrarium av Tobbe Helin är ju en klassiker. Det var ett tag sen jag läste den så jag är osäker på om allt fortfarande är aktuellt. Forskning och utveckling har gått snabbt framåt de sista årtiondena så överlag är jag lite skeptisk mot litteratur som inte är väldigt ny.
ddr:
Rattlesnakes, Their Habits, Life Histories, and Influence on Mankind  av Laurence M. Klauber

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Finns ju många alla herpare borde läsa & ha i bokhyllan :) Jag är boknörd vad gäller reptilböcker, gillar att sitta med den faktiska boken istället för att glo på skärmen :) 

Bästa tipset till alla som har ett intresse av Rutpytons! Nästan ett måste ;) 

"The Complete Carpet Python - Nick Mutton & Justin Julander PhD" 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
En fantastisk bok som täcker nästan hela det herpetologiska spektrat är "Herpetology" av Vitt & Caldwell.
www.adlibris.com/se/bok/herpetology-9780123869197

Dock utelämnas terrariehobbyn helt, vilket inte gör nåt då det finns så mycket annan litteratur på det ämnet.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Varanoid lizards of the world - Eric R. Pianka, Dennis King, Ruth Allen King

Underbar bok om varaner och dess släktningar :)

953
1840
peter54:
Jag har en drös böcker, men majoriteten av dem handlar om kungssnokar. Det är svårt att svara på frågan om vilka böcker alla borde ha, det handlar ju ytterst om vad man är intresserad av, så det kan knappast bli så mycket av generella val. En bok jag gillar är "Reptiler och amfibier i Europa" av E. N. Arnold och J. A. Burton. Den tillhör ju den generella kategorin som tillsammans med den bok fluffis nämnde, Ormar i terrarium, av Tobbe Helin, räcker ganska långt. En bok jag gillar mycket är The Audubon Society's "Field guide to North American Reptiles & Amphibians". Den köpte jag 1980 och jag använder den ofta fortfarande.

741
681
Binks:
Prenumeration på Snoken är något som ALLA bör ha!
Där står det alltid intressanta grejer om saker som man både har ett intresse för, samt de man inte har ett intresse för men som man får då.

Medlem i SHF
193
364
Thinning:
Binks skrev:
Prenumeration på Snoken är något som ALLA bör ha!
Där står det alltid intressanta grejer om saker som man både har ett intresse för, samt de man inte har ett intresse för men som man får då.

Jag håller helt klart med dig, en viktig sak att påpeka är att man inte prenumererar på Snoken utan att det är en tidning för och av SHRs medlemmar.

Mvh. Björn 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild