Textredigering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vet inte hur jag ska formulera mig så ställer frågan rakt ut utan krusiduller.. Var det mitt skämt i tråden "Är du irriterad?" som du uppfattade som att du trampar folk på tårna, eller har det hänt något annat? Då jag själv inte ser några inlägg i den tråden som jag uppfattar som att någon tar illa upp av ditt byte av rubrik :) 

Sen håller jag med andra i den här tråden att ord kan ju faktiskt ha olika betydelser för olika människor, beroende på vart man bor, vilken generation man kommer ifrån osv.. Vad jag lägger in i ordet bitter (eller vilket ord som helst för den delen) kan ju ha en annan betydelse för någon annan, visst är det väl så? Därför är det viktigt att vara tydlig i sin text med vad man menar, på internet blir det så himla lätt missförstånd, det har säkert att göra med att man inte ser ansiktsuttryck eller kroppsspråk på den som skriver, tror iaf jag! :) 

953
1840
peter54:
Jonas_
Nej det var det inte och det skrev jag redan i förra inlägget.

160
91
turboadde:
Jag själv kan bli lite irriterad när det ska vara korrekt skrivet och att det ska påpekas hur man formulerar och använder ord. Som endel säger så har ord och ordspråk lite olika betydrlse och fattar man ändå innehållet så lär det va ok skrivet ändå.
Men att någon byter från små till stora bokstäver och kanske sätter Punkt och liknande e inga problem. Vissa mobiler krånglar med när man skriver rättstavningar och skit och känns mest jobbigt ibland att ändra själv.
Men det exemplet som tas upp är ett solklart fall av att det gått rätt till och skulle inte ens behövas diSkuteras. Han fråga och fick ändra. Thats it
Fortsätt ditt jobb peter. Du gör ett fantastiskt jobb på sidan.
Då är det mer irriterande att folk ändrar sina skrivna kommentarer efterhand så trådar blir helt oläsliga. Och tycker att om trådar är censurerade eller ändrade av moderatorer så ska det stå med så man fattar att det fattas nått.

Skrev från mobilen så här kan du jobba lite hehe

593
551
Redfoot:
Peter, det du gör är bra så fortsätt på den linjen. Här kan många få lära sig hur det ska se ut. Ibland undrar jag vad en del av skribenterna här gjorde under sin skoltid. Ord som dem och ba får man ju kramp av att läsa i tid och otid.
/R

444
153
jpson67:
Redfoot skrev:
Ibland undrar jag vad en del av skribenterna här gjorde under sin skoltid.
/R

Alla kanske inte hade/har så lätt att lära i skolan, Peter gör ett bra jobb, för oss som kanske inte alltid skriver rätt så är han en tillgång, själv skiter jag i stavningar mm så länge man fattar innebörden av det som står. Men Peter får gärna ändra i det jag skriver om nån  anser jag skrivit fel eller på fel sätt.  :)

953
1840
peter54:
Ja jag är inte någon språkpolis och för det mesta bryr jag mig inte om när man skiver exempelvis "o" istället för och, eller "oxo" istället för också.  Sedan är jag ju inte här 24/7, så jag ser inte allt. Jag försöker fixa rubrikerna och oftast rättar jag felstavningar när jag ser dem. Något som jag däremot alltid rättar till när jag ser dem, är särskrivningar eftersom sådana ofta för med sig att det som skrivs betyder något helt annat än vad som avses.

För att enkelt exempifiera detta; om jag skriver "majs orm" istället för majsorm, så menar jag en orm som tillhör någon som heter Maj. Skriver jag "kungs pyton", betyder det att pytonormen tillhör någon ospecifik kung. I detta sammanhang kan jag flika in följande; om ordet uttalas som ett ord, ska det också skrivas som ett ord.

Lita inte på rättstavningsprogram i denna fråga, eftersom de rättar stavningen, men ser inte om det ska vara ett eller två ord. Sådana sammansatta ord som inte är så vanliga, kommer alltid att kommenteras av rättstavningsprogrammet i exempelvis Google. Söker jag på "boasvans", kommer Google direkt att fråga; "menade du boa svans". Jag som är bra på att skriva, vet att programmet har fel och att jag har rätt, men många som inte är lika säkra som jag på hur det ska skrivas, litar på Google.

Felstavningar som jag rättar märks sällan och jag har aldrig hört någon kommentera en sådan sak. Jag gissar att det ligger i sakens natur att om någon skriver något som är alldeles felstavat, kan man kanske utgå ifrån att denne någon inte vet hur ordet ska stavas och därmed kan hon/han inte heller se att stavningen ändrats :)

Grunden för hela den verksamhet jag bedriver i detta avseende är att jag utgår ifrån att alla som skriver gör detta efter sin egen förmåga och blir det tokigt och jag ser det så fixar jag till det utan att vare sig påpeka eller ens meddela någon. Jag ställer inga krav annat än att man följer sajtens trivselregler.

953
1840
peter54:
Hej igen
För den som är intresserad tar jag upp lite skrivregler om skiljetecken, ni vet sådant som punkt, kommatecken, frågetecken, utropstecken och sådant.

Gemensamt för samtliga skiljetecken är att det aldrig ska vara mellanslag mellan sista ordet och skiljetecknet.

Punkt avslutar en mening, efter punkt inleds nästa mening med versal (stor begynnelsebokstav). Man kan också använda tre punkter som ett sätt att visa "fortsättning". Då ska det som jag sa alltid vara tre punkter (som fås när man trycker ner tangenten alt och sedan punkt). När man använder tre punkter på detta sätt, ska det alltid vara mellanslag före och efter punkterna.

Kommatecken används för att dela av långa meningar på "givna" ställen där det blir naturligt för att meningen ska flyta när man läser. Kommatecken används också alltid före inskjuten mening och alltid före ordet "men". Ordet "och" ska inte föregås av kommatecken eftersom det blir "kaka på kaka". Om en inskjuten mening inleds med "och" använder man dock kommatecken före.

Exempel: Jag äter både äpplen och päron. Där ska inte finnas något kommatecken med. Om jag istället skriver: Jag äter äpplen, och då menar jag enbart röda äpplen, men jag föredrar päron. Då finns ett kommatecken före ordet "och" eftersom den delen är en inskjuten mening som egentligen inte påverkar resten av meningen.

Frågetecken används för att markera en fråga och utropstecken för att markera ett utrop. Det finns ingen anledning att skriva ut flera frågetecken eller utropstecken annat än i berättande text, exempelvis om man vill förstärka en intensiv känsla.

Kolon och semikolon används för uppräkningar i löptext. Efter ett kolon ska meningen alltid inledas med stor bokstav, medan den efter ett semikolon inleds med liten bokstav.

953
1840
peter54:
Nu vill jag ta upp en annan språkfråga här för allmän information och med det sagt vill jag också säga att dessa företeelser som tas upp nu, brukar jag aldrig bry mig om, bara förundras över.

Generellt handlar det om anglifiering av svenska ord. Alltså att många väljer att skriva exempelvis "pytons" när det är fler pytonormar än en enda. På svenska heter både pyton och boa likadant både i ental och flertal - en pyton, två pyton.

Väljer man att anglifiera, dvs att "förengelska" svenskan, hamnar man i ett läge där man egentligen uttrycker ägande, för att ta ett exempel; "min pytons svans". Om man tycker att det känns konstigt att skriva "mina fem pyton", så får man forma om ordet till "mina fem pytonormar".

Nästa anglifiering är ordet "morph", som stavat på det viset är engelska. På svenska heter ordet morf, som i sin tur egentligen bara betyder "variant". Jag tycker att det är helt okej att använda engelska uttryck när det inte finns något bra svenskt, men när ordet finns i svenskan är det bara onödigt att använda sig av den engelska versionen.

953
1840
peter54:
Nu har jag lite skrivspråkråd att delge igen:

Jag har sett att många skriver ihop siffror med förkortningar för enheter, exempelvis "180cm". Om man skulle skriva ut hela som ord, skulle nog ingen välja att skriva "etthundraåttiocentimeter" och av samma anledning bör man alltså lägga ett mellanslag emellan siffran och den förkortade enheten så att det blir "180 cm".

En annan sak är att många använder mellanslag mellan avslutande ord i meningarna och de tecken man sedan väljer att använda. Det är inte rätt. Punkten, frågetecknet eller vilket annat tecken man än använder, ska komma direkt efter ordet utan mellanslag.

Påminner också om de engelska/amerikanska stavningarna som används hela tiden utan att det är nödvändigt. Många skriver "morph", men på svenska stavas det "morf". Om man böjer det engelska till plural blr det "morphs", men de som använder den engelska stavningen böjer ordet på svenska till "morpher", vilket inte funkar vare sig på svenska eller på engelska. Det bör skrivas en morf, två morfer.

Ytterligare ett sådant ord är "pyton". På svenska heter det "en pyton" i singular och "två pyton" i plural. Stavningen "Python" går bara i endera vetenskapliga namn eller på engelska. Att böja i plural till "Pythons" är helt och hållet engelskt och går inte på svenska.

953
1840
peter54:
Hej alla som läser detta.
Som ni kanske sett är jag rätt ofta inne och grejar med trådrubrikerna. Det gör jag av två huvudsakliga skäl, dels att rätta eventuella skrivfel, som exempelvis särskrivningar, men också för att försöka banta textmassan i rubrikerna så att de ryms på en rad, naturligtvis utan att ändra mer än nödvändigt, det måste ju gå att förstå vad tråden handlar om.

Det går inte alltid, men oftast. Genom att minska rubriken så att den ryms på en enda rad, får det plats fler trådar i listen till höger.

Därför vill jag uppmana alla som postar nya trådar att försöka få in rubriken på en rad, men ändå så att alla förstår vad tråden handlar om.
mvh/Peter
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild