Ja jag är inte någon språkpolis och för det mesta bryr jag mig inte om när man skiver exempelvis "o" istället för och, eller "oxo" istället för också. Sedan är jag ju inte här 24/7, så jag ser inte allt. Jag försöker fixa rubrikerna och oftast rättar jag felstavningar när jag ser dem. Något som jag däremot alltid rättar till när jag ser dem, är särskrivningar eftersom sådana ofta för med sig att det som skrivs betyder något helt annat än vad som avses.
För att enkelt exempifiera detta; om jag skriver "majs orm" istället för majsorm, så menar jag en orm som tillhör någon som heter Maj. Skriver jag "kungs pyton", betyder det att pytonormen tillhör någon ospecifik kung. I detta sammanhang kan jag flika in följande; om ordet uttalas som ett ord, ska det också skrivas som ett ord.
Lita inte på rättstavningsprogram i denna fråga, eftersom de rättar stavningen, men ser inte om det ska vara ett eller två ord. Sådana sammansatta ord som inte är så vanliga, kommer alltid att kommenteras av rättstavningsprogrammet i exempelvis Google. Söker jag på "boasvans", kommer Google direkt att fråga; "menade du boa svans". Jag som är bra på att skriva, vet att programmet har fel och att jag har rätt, men många som inte är lika säkra som jag på hur det ska skrivas, litar på Google.
Felstavningar som jag rättar märks sällan och jag har aldrig hört någon kommentera en sådan sak. Jag gissar att det ligger i sakens natur att om någon skriver något som är alldeles felstavat, kan man kanske utgå ifrån att denne någon inte vet hur ordet ska stavas och därmed kan hon/han inte heller se att stavningen ändrats :)
Grunden för hela den verksamhet jag bedriver i detta avseende är att jag utgår ifrån att alla som skriver gör detta efter sin egen förmåga och blir det tokigt och jag ser det så fixar jag till det utan att vare sig påpeka eller ens meddela någon. Jag ställer inga krav annat än att man följer sajtens trivselregler.