Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

2966
1648
Hoggaforfan:
Åh jag tog med handen och smetade på lim sen pressade dit en näve sand, kasta på sanden fungerade ganska bra det med. En del ramlar väck men det mesta satt kvar så lite efterarbete blev det men det blir det väl alltid.
Mera sand om du blandar ihop och den kleta på. Ska vara närmre våt sand stadiet än lim med lite sand i. Jag tog 50% lim och 50% sand och det var på tok för lite. Jag gissar på 10-15% lim och resten sand men är som sagt gissning.

Vi ska nog göra det igen på måndag/tisdag så kan du vänta tills dess så kan jag ta några bilder?

2052
780
psyjoh:
Jag ska själv försöka i helgen på lite olika sätt. Men det är mest botten där leran ska vara och bakgrunden som jag oroar mig för. Tar jag för mkt sand på bakgrunden så försvinner färgen som den är nu. 

2052
780
psyjoh:
På bilderna har jag först tagit ett lagermed bara lim sen sandblandning. På ena bilden är det ca. 50/50 och den andra 25 sand och 75 lim ungefär. Så antar för mkt lim då...?

2966
1648
Hoggaforfan:
Därför tycker jag att man målade ett lager först där bottenmaterialet ska vara och låter det torka för att ha ett heltäckande skydd sen efter det kletar på med sand och lim. Det borde bli heltäckande det med men med extrem otur antar jag att man kan få något litet hål i skyddet.
Häll lim i sanden så är det ju lättare att se när det börjar bli lagom klibbigt. Eller ta en näve lim och kleta på väggen och tryck dit en näve sand efteråt. Go 3-åring ;-)

2052
780
psyjoh:
Drog på ett lager fix. Inte jättenoga med att täcka då det bara behöver skydda från lite stänk eller avföring. Lämnade dock en liten yta i botten där jag tänkte ta ett tunt lager lim och sen hälla sand över och se hur det blir. 

342
183
DannyF:
antar att jag inte väntade tillräckligt länge men igår så stoppade jag ned testbiten med silikon och jord med epotex över i akvarier. lät det torka 2 dygn, men idag så släppte lacken helt och var kletig och seg. så antingen är det torktiden som var för kort eller så gillar lacken inte silikon :S

mer eller mindre katastrof just nu, vet inte hur ja ska göra med bakgruinden. och terrariet ligger ner i vardagsrummet och tar upp massor med yta, svårt att ställa/lägga det ner så har ingen lust att ställa upp det och sen ner igen.

378
479
Svedjemo:
I mitt terrarium ser man knappt bakgrunden i vattnet, är inte mycket ljus som letar sig ner dit pga grenar, och växter. Om du planerar att ha mycket grenar och växter ovanför vattendelen så kanske du inte lider allt för mycket av att en del av jorden/torven släpper från silikonet i akvariedelen, om du använder mörk silikon. Du kan ju även bygga upp med tex mangroverötter eller stenar i bakre delen av akvariet.

342
183
DannyF:
Ne kanske är sant. Ja ska ju ha en hel del växter o grenar. Tror att ja slänger på silikon och jord ändå. Ska göra ett till test med lack 8ch låta det torka i 7 dygn som det egentligen ska göra. Men det kändes torrt nu senaste testet. 

Skulle ja köra utan lack och allt jord släpper så är ju inte en helt svart bakgrund jätte fult men föredrar ju jorden.

342
183
DannyF:
gav mig på at måla på silikon och lägga på jord idag, och insåg att det kmr gå åt minst 10 tuber silikon om ja ska täcka alla håligheter i forskummet. så det får bli husfix med brun torrpigment i istället, och sen epotex lack över.

1 tub silikon kostar 100kr, och epotex lacken kostar 231+frakt, husfix och pigment har ja redan.
ska göra lite tester med husfix med jord i samt husfix med jord strödd över i morgon. kanske går att lägga det i färgen för att få lite struktur iaf.

342
183
DannyF:
har laborerat lite här hemma nu och kommit fram till att det snyggaste blir brun husfix som grund sen akvarielack som jag slänger/trycker på jord på. har en testbit i akvariet nu och det ser bra ut, skulle jorden släppa så är det iaf brunt bakom.

lite uppdateringar:

målat hela terrariet vitt samt satt fast el och slang till regnsystemet med ikeas sladdlister.

gjutit fast rötter i fogskummet. och sen målat på husfix, första lagret husfix applicerades när terrariet låg ner.
resterande lager stående. målade först utan färg och sen ett lager med enbart lite brunt i, och sista lagret är två olika sorters brunt samt lite svart i. ska även sputa på lite svart pigment med sprayflaskan som ja gjort tidigare.
på en del av bilderna så är fixet fortfarande blött och ser därför mycket mörkare ut än det blir när de torkat.

fattar inte varför den här bilden blir liggande :S

nu ska de bara det vita målas över som kom fram när jag skar bort maskeringstejpen.
ska beställa lack ikväll så en bild på lackade resultatet med jord kommer väl i helgen kanske :)

bara ja fått på lacken och låtit det torka i 1-2 dygh så ska jag börja sätta upp epiweb. lacken ska torka minst 7 dygn innan jag får ha i vatten.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild