Värme i hammarplastlåda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

164
35
anders890:

Visst är det så, men dom är ju vanligast i handeln, sen så står det på deras förpackning att man ska ta bort klisterlappen, (om jag inte minns helt fel) annars så smälter den.. sen så ingår det ju "spacers" att ställa under burken/terrariet, för att skapa en luftspalt, och ej orsaka överhettning.. eller har jag helt fel ?  :)

1685
794
fluffis:

Bara för det så var jag tvungen att kolla på märkena på mina värmemattor :) Jag har mestadels Habistat och Ultratherm och en enstaka Exoterra :) Har handlat både i butiker och på mässor.

Har man "fötter" så kommer terrariet upp en bit och man behöver inte ha frigolit under för att skydda möbeln. Det jag har hört från dem som har glasterrarier (jag använder själv inte glasterrarier) är att man helst ska ha mellanrum mellan värmemattan och glasterrariet. Blir glaset varmt och man spiller kallt vatten på det så kan glaset spricka av värmeskillnaden. Detta borde man kunna undvika genom att ha en dimmer så att glaset inte blir så varmt men jag har inte koll på några temperaturer och som sagt har jag ingen erfarenhet av glasterrarier själv.

366
157
Linus:

Hej! Åh, tack för alla hjälpsamma svar!

Fluffis: Jag har inga juveniler hemma nu, men har tänkt att skaffa en liten majsormsjuvenil på malmömässan! När jag haft juveniler tidigare har det varit kenyanska sandboor, och de har jag då haft i små exo-terra :)

1685
794
fluffis:

linkmeister:

Det som är så himla bra med hammarplastlådor är att de blir väldigt rymningssäkra. Under förutsättning att man inte borrar/gör för stora ventilationshål :) Majsormar är bra på att rymma :)

366
157
Linus:

Ja, det är det jag har förstått, och det är därför jag vill ha dom i något som känns helt rymningsäkert tills de kan gå i ett exo-terra! :)

164
35
anders890:

Okej, Fluffis, vad använder du för dimmer? har hört att IKEA har bra, billiga dimmers..

Jag har mina b.dubia/ plastbackar under terrariet i ett skåp, där är det ca 22 grader... skulle dock behöva höja värmen lite till för att få igång odlingen, får helt enkelt kolla efter andra märken på värmemattor, så man slipper klistrandet :)

1685
794
fluffis:

IKEA har en billig dimmer som heter dimma. Jag skaffade en men jag gillade inte den. Den hade ett förskräckligt gnällande ljud och så klarade den bara av effekt inom ett visst spann. Det står på dess produktbeskrivning "Fungerar till glödljus samt högvoltshalogen (25-150W)" men jag har värmemattor som är på bara 14 Watt. Då funkar inte dimmern till den. Kopplade jag däremot ihop flera värmemattor på en grenkontakt och hade dimmern gemensamt så funkade det. Men gnällandet fortsatte och till sist åkte den in i ett skåp :) Därefter har jag köpt dimrar hos min lokala el-/lampaffär och fått tag i två olika märken: Amiga respektive Malmbergs. Så sent som förrförra veckan köpte jag en från Malmbergs som kostade 120 kr. Ser nu att den bara kostar 209 kr på bygghemma.se =) www.bygghemma.se/inomhus/el-och-belysning/strombrytare-och-vagguttag/dimmers/fotdimmer-malmbergs-med-uttagsadapter-20-500w/p-184610. Det står på denna att den klarar av 20-500W men den har inte svikit mig en enda gång. Inte det andra märket heller.

1685
794
fluffis:

Jag måste göra en rättelse om Malmbergsdimmern som jag länkat till. Jag fick problem i somras med en mindre värmematta med låg effekt så Malmbergsdimmern klarar tyvärr inte den låga effekten som jag tidigare trodde. Dimmer från Amiga som var så bra har slutat tillverkas tyvärr.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild