men_hejj skrev:
Har ni några tips när det gäller att skaffa ögonfransgecko? Kontakta gärna mig funderar nämligen på att skaffa en nu i sommar!
Utöver att läsa igenom så mycket information man kan, så kan jag nämna några av de saker som jag upplever att många nybörjare missar eller har svårt med.
InredningEftersom det är en trädlevande ödla, så gäller det att bygga med inredning på höjden. Det gäller att ha en hel del vertikala grenar vid olika nivåer i terrariet, vilket kan kräva en hel del inredning. Mitt förslag är att använda en del korkbarksrör som läggs mot varandra och bygger upp så att ödla kan röra sig lätt i terrariet. Det räcker alltså inte med att sätta in en platsgrotta och någon stubbe i ena hörnet, och en växt i andra. Man behöver mer grenar och inredning än man kan tro och det gäller att tänka på att ödlan ska kunna klättra på det utan problem. Att sätta in en hög växt som tar en stor yta av terrariet och inte klarar ödlans vikt kan därför vara en dålig idé.
Luftfuktighet & dräneringDå dessa djur vill ha hög luftfuktighet, behöver man se till att det finns någon form av dränage i botten så att inte bottensubstratet står i vatten. Det kan man åstadkomma med ett lager lecakulor eller sten i botten, en duk över detta, och sen bottensubstratet ovan på det.
Terrarium innan djurSe till att ha ett fungerande terrarium med växter fungerande innan du skaffar ödlan. Du har då möjlighet att mäta så att både temperatur och luftfuktighet ligger på en bra nivå, samtidigt som du kan se till att växter hinner förankra sig.
TerrariumstorlekDet finns minimum-krav på hur litet terrarie som är tillåtet att använda till en ödla. Dessa mått är alltså
minimum för vad som är tillåtet, inte vad som är rekommenderat. Köp ett tillräckligt stort terrarie för att ödlan ska kunna bo där hela livet. Reptiler når ofta fullvuxen storlek väldigt fort, så att försöka uppgradera allt eftersom blir ofta till att ödlan får gå i ett förlitet terrarie än vad den behöver.