Regnvatten istället för kranvatten?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

55
25
benny69:
Intressant tråd som gått mig förbi...
Ni som s!år bort användning av regnvatten på grund av föroreningar; Ni ser det inte som ett problem att djuren dricker vatten med nervgiftet klor?

197
111
Wirre:
benny69 skrev:
Ni som s!år bort användning av regnvatten på grund av föroreningar; Ni ser det inte som ett problem att djuren dricker vatten med nervgiftet klor?

Underbart! :)
Det blir till att köpa vatten på flaska istället.
Vad tror ni? Ramlösa, Loka eller Bonaqua? 
Vilka smaker funkar bäst till en Leopardgecko?

2966
1648
Hoggaforfan:
benny69 skrev:

Försvinner väl med osmosis-filter?
Wirre skrev:

Underbart! :)
Det blir till att köpa vatten på flaska istället.
Vad tror ni? Ramlösa, Loka eller Bonaqua? 
Vilka smaker funkar bäst till en Leopardgecko?

Kaktus :-P

417
249
KANDARBA:
Hoggaforfan skrev:

Jag har tidigare läst en del om osmos filtrering då jag köpte ett till mig för något år sedan. 
klorer ska försvinna från kranvattnet med osmos filter. Ska kolla om jag hittar atiklen om det. Så lägger jag upp det här. 

83
44
Michael_B:
Regnvatten är surt och innehåller svavel. Det är därför man kalka myrar och sjöar.

55
25
benny69:
Hoggaforfan skrev:

Jag har ingen aning. Det var bara en tanke som slog mig. 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
benny69 skrev:

Har man mycket klor i vattnet är det bara tappa upp i något och låta det stå ett dygn så avdunstar kloret går även att koka bort vill jag minnas

197
111
Wirre:
Jag tror att det i dom flesta fallen är helt oväsentligt om du använder regnvatten, kranvatten eller osmos.
Kalk, näring och vitaminer är generellt sätt ett större problem för alla "husdjur".

114
73
Lunde:
tenebrosa skrev:

Har man mycket klor i vattnet är det bara tappa upp i något och låta det stå ett dygn så avdunstar kloret går även att koka bort vill jag minnas

Om vattnet behandlats med kloramin och inte klor så tar det längre tid för tillsatsen att försvinna. Men man kan också tillsätta C-vitamin/askorbinsyra, vilket neutraliserar kloramin (www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Klorering-av-vatten/).

6
3
Samfaran:
Om du ska flytta till landet, kommer det att vara kommunalt vatten eller egen brunn? För tar du vatten ur egen brunn så är det regnvatten fast färdigrenat utan klor och andra spännande tillsatser.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild