Skäggagam, belysning/UV/Värme till 200x50x60

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2052
780
psyjoh:
Mitt nästa inköp lär nog bli en 50w så ska jag flytta tillbaka denna till ett 90x45x45 där jag har dem små medans de växer upp. Men det dröjer nån vecka till innan äggen börjar kläckas. 

295
270
barkskog:
Belysningsexperterna rekommenderar att man monterar HID-armaturen så att den lyser lodrätt, det är behagligast för djuret.
Vilken styrka du bör välja beror på avståndet från lampan till djuret. Man kan ha flera etage så att ödlan kan välja avstånd.
Har man en lampa blir temperaturen högst mitt under och den avtar sedan diametralt. Har man två värmekällor t ex en HID-lampa och bredvid den en värmelampa av annan typ t ex halogen får man en större "basking zone" genom att lamporna samverkar. Med en IR-termometer kollar man lätt yttemperaturen under lamporna. exempel på en enkel IR-termometer:
www.skoldpaddsgrejer.se/termometer/ir-termometer.html
Vilken temperatur man ska försöka uppnå är svårt att säga exakt. Solande reptiler har en mycket bra förmåga att ta åt sig strålningsvärme. Våra landsköldpaddor kan ligga ute i solen på våren när det är runt 10° i luften och yttemperaturen på ryggskölden kan då ligga på 30-35°.
Många väljer 50 W till terrarier med skäggagamer. Ger bra värden på 40-50 cm.

2966
1648
Hoggaforfan:
Nattkryp skrev:


Så man kan ha kabeln fritt i bottensubstratet? 

Nexa tellstick ska vara relativt lätt att jobba med, men dyrt i jämförelse med egensnickrade microprocessorer. Jobbar själv med industriautomation och har länge sökt ett kul hobbyprojekt att använda min lilla arduino, så halva nöjet är ju att bygga och programmera ihop allt :). 

Ja, du kan ju alltid häfta fast den i botten om du vill men tror inte en skäggis kan bita av den. Man kan även täcka den med ett lager betong om man vill. Ökar värmeöverföringen och skyddar kabeln. Går kabeln sönder är det ju bara att klippa av den och ta ut och peta in en ny.

Aha jo har du en så är det ju roligare att använda den. Finns en del som använt sina Arduinos till just terrariumstyrning.
Jag har själv funderat på det men är lite annorlunda programmering är PLC och robot (utbildad inom industriautomation ;-))

97
73
Nattkryp:
Oj, mycket respons! :).

psyjoh skrev:
Mitt nästa inköp lär nog bli en 50w så ska jag flytta tillbaka denna till ett 90x45x45 där jag har dem små medans de växer upp. Men det dröjer nån vecka till innan äggen börjar kläckas. 


Okej, tack för informationen om hur mycket mindre ditt andra terrarium är! :)

barkskog skrev:
Belysningsexperterna rekommenderar att man monterar HID-armaturen så att den lyser lodrätt, det är behagligast för djuret.
Vilken styrka du bör välja beror på avståndet från lampan till djuret. Man kan ha flera etage så att ödlan kan välja avstånd.
Har man en lampa blir temperaturen högst mitt under och den avtar sedan diametralt. Har man två värmekällor t ex en HID-lampa och bredvid den en värmelampa av annan typ t ex halogen får man en större "basking zone" genom att lamporna samverkar. Med en IR-termometer kollar man lätt yttemperaturen under lamporna. exempel på en enkel IR-termometer:
www.skoldpaddsgrejer.se/termometer/ir-termometer.html
Vilken temperatur man ska försöka uppnå är svårt att säga exakt. Solande reptiler har en mycket bra förmåga att ta åt sig strålningsvärme. Våra landsköldpaddor kan ligga ute i solen på våren när det är runt 10° i luften och yttemperaturen på ryggskölden kan då ligga på 30-35°.
Många väljer 50 W till terrarier med skäggagamer. Ger bra värden på 40-50 cm.


Tack för ett utförligt svar! Särskilt att den ska vara riktad lodrät för bästa upplevelse för djuret. Så om jag ställer lampan på gallret i taket kommer det vara ca 50cm till marken (bottensubstrat). Bygger jag då en solhylla/klippa på ca 10cm höjd över substratet kommer ödlan ligga bra synlig (för betraktaren) och inom lagom avstånd till lampan. Om jag skulle bygga möjligheten för den att klättra ännu närmare lampan (säg 10cm högre), känner den av om det blir för intensivt och lägger sig lägre, eller är det naturliga beteendet så att högre är alltid bättre (i deras huvud så att säga).

Hoggaforfan skrev:

Ja, du kan ju alltid häfta fast den i botten om du vill men tror inte en skäggis kan bita av den. Man kan även täcka den med ett lager betong om man vill. Ökar värmeöverföringen och skyddar kabeln. Går kabeln sönder är det ju bara att klippa av den och ta ut och peta in en ny.

Aha jo har du en så är det ju roligare att använda den. Finns en del som använt sina Arduinos till just terrariumstyrning.
Jag har själv funderat på det men är lite annorlunda programmering är PLC och robot (utbildad inom industriautomation ;-))


De här värmekablarna, hur ser kontakteringen ut? Sitter det något mer mellan den varma delen och vägguttaget? Skulle den lyckas bita av den så kanske 230V inte det mysigaste :D.

Jag har bara kommit så långt som "rinnande ljus" och liknande med min arduino för att "provsmaka" den. Men har inte tagit mig tid till att göra något vettigt eller mer avancerat. Dock känner jag att enkel reglering inte borde vara så svårt att få till. Sedan finns ju idéer om att kunna styra ljus, temp osv via mobiltelefonen, men det lär vara något för framtiden :D.

Synd att leksakerna på jobbet är så dyra om man ska skaffa dom privat! :D.

Nu är dagens måsten avklarade, pizza i ugnen och lite fredagsmys, sedan blir det till att sammanställa inköpslista och putsa på ritningen :).

Just det, första riktiga steget mot ett färdigt terrarium - fick låna brorsans slipmus. Förhoppningsvis ska den inte behöva användas allt för mycket ;).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild